Zličínský areál Siemensu oživila firma Janoza CZ

Železniční depo v Michli, kde Janoza CZ dříve působila, už bylo pro firmu malé. Z dvaceti vagonů ročně jsme šli na 160 ročně, vysvětluje majitel Janozy Marcel Javorský přesun na Zličín (na snímku).

Železniční depo v Michli, kde Janoza CZ dříve působila, už bylo pro firmu malé. Z dvaceti vagonů ročně jsme šli na 160 ročně, vysvětluje majitel Janozy Marcel Javorský přesun na Zličín (na snímku). Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Přesně před třemi lety tady buráceli na demonstraci odboroví předáci. Dělníci protestovali proti společnosti Siemens, která se rozhodla v továrně v Praze ve Zličíně ukončit výrobu kolejových vozidel.

Nebylo to nic platné, o rok později tisícovka lidí skutečně přišla o práci. Siemens areál a téměř veškeré technologie rozprodal v aukci. Obavy z možného zchátrání továrny se ale nenaplnily, haly dnes opět slouží železničnímu průmyslu. Nově se sem nastěhovala společnost Janoza CZ, která získala řadu zakázek na renovace starých osobních vagonů Českých drah.

„Když jsme sem přišli, nic tu nefungovalo, ani osvětlení. Jen to, abychom se mohli vůbec nastěhovat, všechny ty revize a odkonzervování nás stálo tři miliony korun,“ říká majitel Janozy Marcel Javorský. Na důkaz svého tvrzení ukazuje na tryskárnu, kde se jemným pískem zbavují vagony starého laku. Aktuálně tady ale dělníci montují nové osvětlení.

Pro firmu byly důležité především koleje a posuvná rampa s kolejnicemi. Právě lesklé kolejnice svědčí o tom, že se tu opět jezdí. Ještě nedávno se ztrácely zamaskovány rzí.

Od majitele, kterým je Pražská správa nemovitostí, si Janoza CZ pronajala veškeré plochy s kolejemi, tedy tři čtvrtiny továrny. Na nájmu a dalších poplatcích platí podle Javorského zhruba pět milionů korun měsíčně. Zbytek továrny je zatím prázdný. „Z dvaceti vagonů ročně jsme šli na 160 vagonů ročně,“ vysvětluje Javorský, proč se firma přestěhovala na Zličín z železničního depa v Michli. V továrně je nyní na 40 vagonů, každý v jiné fázi rozpracovanosti.

ilustrační fotoilustrační foto|E15 Robert Zlatohlavek

K nejzajímavějším panoramatům patří hromady vymontovaných starých koženkových sedaček. A také pohled na tryskače s vizáží kosmonautů, kteří zbavují držáky na zavazadla a další interiérové detaily třicetiletých nánosů špíny. „Ti lidé berou 500 korun na hodinu a po každé hodině se musejí střídat,“ podotýká Javorský. Právě tryskači patří mezi 15 z tisícovky siemensovských dělníků, kteří našli u Janozy práci.

Javorského nezaskočí ani dotazy na zapáchající lak a neotvíratelná okna, což byly časté úkazy v rekonstruovaných vagonech. „Stále se učíme a vše vylepšujeme,“ říká podnikatel a jednou rukou stahuje okno v modře nalakovaném vagonu.

Milníky pražského vagonářství

1876 – vyroben první vůz Ringhoffer pro koňskou dráhu
1945 – znárodnění Ringhofferových závodů, nové jméno Tatra
1963 – připojení Vagonky Tatry Smíchov ke koncernu ČKD
2001 – Siemens získal závod od ČKD Dopravní systémy
2002 – přesunutí výroby ze Smíchova na Zličín
2008 – Siemens oznámil ukončení výroby ve Zličíně
2009 – faktický konec výroby ve Zličíně
2011 – továrnu oživil příchod firmy Janoza CZ

Marcel Javorský: Chceme opravovati slovenské vagony

Marcela Javorského inspiroval k založení firmy Janoza CZ neutěšený stav osobních vagonů na českých kolejích. Za pět let existence se společnost dostala z desetimilionového obratu na čtvrt miliardy.

Marcel JavorskýMarcel Javorský|E15 Robert Zlatohlavek

* E15: Jak vás napadlo přestěhovat se do bývalého areálu Siemensu ve Zličíně?

Donutil nás k tomu rostoucí objem zakázek. Začínali jsme v pronajaté hale pro jeden vagon na Odstavném nádraží Jih v Michli. Následně jsme si ve stejném depu pronajali šest stání, ale perony byly tak malé, že nám spoustu věcí museli dělat dodavatelé. My jsme ale chtěli dělat všechno sami.

* E15: Zaměstnali jste některé bývalé dělníky Siemensu?

Ano, máme jich tady asi 15. Jsou to hlavně tryskači, údržbáři. Je tu i lakýrník.

* E15: Jak se vyvíjí obrat vaší firmy?

První rok jsme měli deset milionů, nyní fungujeme pátým rokem a obrat předběžně odhadujeme na čtvrt miliardy, možná víc. První dva roky jsme zaměstnávali 12 lidí plus pro větší zakázky brigádníky. Pak jsme šli skokově na sto lidí, nyní zaměstnáváme 140 lidí.

* E15: Jste ziskoví?

Od počátku fungujeme se ziskem, protože objemy výkonů stále rostou. Naší výhodou jsou nízké náklady na administrativu.

* E15: Není to tak trochu riziko do budoucna, že vaše společnost je zaměřena na jednoho zákazníka, kterým jsou České dráhy?

To není tak docela pravda. Největším zákazníkem je opravdu osobní doprava ČD, ale zakázky máme od více firem, například dopravních podniků. Doufám, že uspějeme i v tendru na opraváře pro slovenské dráhy. Naše zázemí tady na Zličíně je unikátní.

* E15: Jak jste se dostal k železničnímu opravárenství?

Pracoval jsem na Odstavném nádraží Jih, kde jsem opravoval chladicí zařízení. A nápad jsem dostal při setkávání se zaměstnanci Jídelních a lůžkových vozů. Chtěli opravit ledničku, aby měli studené pivo, ale už si nevšimli, jak strašný je tam záchod.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.