Andrew Reay: Protikuřácká směrnice se výrobcům prodraží

Šéf JTI v Česku Andrew Reay

Šéf JTI v Česku Andrew Reay Zdroj: Stepan Bruner, E15

Tabákové firmy v Česku čelí pravidelnému zvyšování spotřební daně, které je naplánováno i na další dva roky dopředu. Zároveň musí země do května přijmout směrnici zvyšující plochu varovných nápisů na krabičkách včetně nechutných obrázků. A do toho se chystá zákaz kouření na veřejných místech a v hospodách. Tuzemská trojka Japan Tobacco International se ale neobává samotných změn, ale toho, že to posílí černý trh.

„S oblibou hovoříme o tom, že naším největším konkurentem nejsou ostatní tabákové firmy, ale právě nelegální cigaretový byznys. Nám ubírá ze zisků a státu z výběru spotřebních daní,“ říká šéf JTI v Česku Andrew Reay.

Před nedávnem prošel prvním čtením zákon zavádějící v Česku směrnici Evropské komise zvyšující mimo jiné plochy s varovnými nápisy na 65 procent obalu a zakazuje příchutě. Co to pro vás znamená?

Jsme velmi rádi, že se proces schvalování rozběhl a poslanci jej v prvním čtení schválili. Měli jsme jisté obavy, jestli se to stihne ještě na lednové schůzi, vždyť vláda návrh zákona schválila těsně před Vánoci. A čas, dokdy mají členské státy zapracovat tabákovou směrnici, se velice rychle krátí. Změny požadované směrnicí mají být účinné už od 20. května. Pro nás to znamená větší právní jistotu. To, že směrnici musíme v Česku zavést, je jasné, s tím se nedá nic dělat.

Přinese to tabákovému průmyslu výrazné problémy?

Víte, v tabákovém průmyslu působím více než dvacet let a legislativa se mění neustále. Jsem na to zvyklý. A přesto stále pracuji ve velmi úspěšném byznyse. Nynější návrh není první ani poslední, který je před námi. Dalším bude návrh protikuřáckého zákona. Je to pro nás součást života, jsme na to zvyklí a jsme schopni se s tím poprat.

Kolik vás bude přechod na nové krabičky stát a kdo to zaplatí?

Směrnice dopadá na všechny. Ano, jsou tam náklady, ale ponesou je všichni. Směrnice dopadne na všechny tabákové společnosti rovnoměrně a pro nikoho nevzniká výhoda. Změny se samozřejmě netýkají jen nás. Budou mít dopad i na obchodníky, kteří musejí v rámci změny vzhledu krabiček změnit i způsob prodeje a vystavení výrobků. Největší dopad ale pocítí výrobci a naši dodavatelé. Musíme například provést revizi všech výrobních materiálů, které používáme, abychom měli co nejméně ztrát. Musíme přenastavit a v některých případech dokonce i zakoupit nové stroje, protože změny ve vzhledu balení jsou tak rozsáhlé, že některá dosud používaná zařízení nebudou vyhovovat. A to jsou velké náklady.

Promítnou se do konečné ceny krabičky cigaret?

Nemohu mluvit za všechny výrobce. Ale předpokládám, že nejen v Česku, ale i v celé EU se po zavedení směrnice vynaložené náklady na cenách cigaret neprojeví.

Cílem směrnice je snížit počet kuřáků. Přispěje k tomu celkem varování na krabičkách?

Když se podíváme do nedávné minulosti, tak ještě tvrdší opatření než nyní požaduje EU, zavedla přede dvěma lety Austrálie. Zavedli jednotné balení bez jakýchkoli obrázků a s naprosto minimální možností komunikovat značky. Dva roky po tomto opatření analyzovali situaci a nepodařilo se prokázat, že tato změna způsobila nějaký výrazný pokles kouření. Na druhé straně tato opatření přinesou negativní důsledky, které se v doprovodných dokumentech k legislativě nezmiňují.

Výsledkem nových opatření je standardizace balení cigaret, což povede k ulehčení práce těm, kteří chtějí fungovat na nelegálním trhu

Například?

Jsou to nejen náklady, o kterých jsme už mluvili, ale i prostor výrobců k odlišení výrobků a značek. Celkově se snižují možnosti komunikace se zákazníkem. Směrnice ohrozí naše práva duševního vlastnictví, protože značky mají svou hodnotu – vždyť Camel oslavil před nedávnem výročí sto let existence. Jsou to značky, které mají velikou hodnotu. Kvůli směrnici se ale velmi omezí možnost je využívat, protože plocha, na které se bude moci objevovat značka či jméno, bude velmi omezená.

Očekáváte, že to bude mít vliv na černý trh?

Ano. Výsledkem nových opatření je standardizace balení cigaret, což povede k ulehčení práce těm, kteří chtějí fungovat na nelegálním trhu. Standardizovaná balení se totiž budou jednodušeji pašovat a padělat. Například v Kanadě a dalších zemích se používají jak velká zdravotní varování, tak je velmi vysoko nastavena i spotřební daň. Oba faktory zjednodušují roli nelegálnímu trhu. Je totiž možné velice jednodušeji cigarety padělat i pašovat, protože poptávka po levných cigaretách je. Pak to dopadá nejen na státní správu, ale i na nás. S oblibou v tabákovém průmyslu proto hovoříme, že naším největším konkurentem nejsou ostatní tabákové firmy, ale právě nelegální cigaretový byznys. Nám ubírá ze zisků a státu z výběru spotřebních daní.

Podle průzkumu JTI loni stoupl černý trh v Česku o bod na 4,6 procenta. Poroste i letos?

Většina z oněch 4,6 procenta jsou klasické standardní krabičky. Nejsou to speciální krabičky s bočním otevíráním, kapslemi či menší balení, protože ty je velmi těžké kvůli jejich formě padělat. Proto jsme se také do podobných atraktivních balení rozhodli investovat, což bylo z hlediska investic náročné rozhodnutí. Naše výrobky jsou ale nyní na trhu unikátní a je to jeden z důvodů, proč jsme se loni stali trojkou na trhu. V Česku jsme nyní nejrychleji rostoucí tabákovou společností. Nestandardní krabičky ale nyní ztrácíme, neboť směrnice ani jedno z těchto speciálních balení nedovoluje. Všechna balení na trhu budou standardizovaná a velmi si navzájem podobná – a tím pádem i mnohem jednodušeji padělatelná. Je velmi jednoduché si koupit jeden výrobní stroj produkující výhradně klasické krabičky a chrlit standardizovaná balení cigaret.

Šéf JTI v Česku Andrew ReayŠéf JTI v Česku Andrew Reay|Stepan Bruner, E15

Promítá se do toho i pravidelné zvyšování spotřební daně z tabáku a tedy i stále rostoucí cena cigaret, která poroste i další dva roky po sobě?

Loni vzrostly ceny cigaret výrazněji než u ostatního zboží. Průměrná inflace byla 0,3 procenta, zatímco u cigaret dosáhl nárůst sedmi procent. Souviselo to s tím, že ČR v rámci oslabení kurzu koruny stále nesplňovala minimální spotřební daň požadovanou v EU (ve výši 90 eur na tisíc kusů – pozn. aut.). My jsme s tím ale počítali, věděli jsme, že tento krok musí přijít. Souhlasili jsme s tím, protože bez postupného zvyšování daní by nakonec přišel jednorázový a mnohem vyšší skok. Musím ministerstvu složit kompliment, což není obvyklé, aby tabáková firma chválila ministerstvo financí. Ale jsme rádi, že se na konci roku schválil kalendář růstu spotřebních daní pro ČR na nejbližší tři roky. Umožní to větší předvídatelnost trhu, kterou pro naše plánování potřebujeme. Růst cen již začal a co se týče portfolia JTI, tak 98 procent našich produktů již nese kolek s novou cenou reflektující zvýšenou sazbu daně.

Podle agentury Nielsen v roce 2014 činila spotřeba 20,1 miliardy kusů, což byl nárůst o 1,6 procenta. Máte odhad, zda spotřeba vzrostla i loni?

Velikost trhu se příliš nezměnila. Určitě nerostl. Menší výkyvy a nárůsty jsou přitom velmi ovlivněné turismem. V prosinci bylo například mírné počasí – a množství turistů, kteří si v Česku koupí i cigarety, které jsou výrazně levnější než v Německu nebo Itálii, se již projeví i na celkové spotřebě. Samotný domácí trh je přitom stabilizovaný, možná velmi mírně klesá. Tento trend bude myslím pokračovat a neovlivní to ani zavedení směrnice.

Do toho se chystá protikuřácký zákon. Máte odhad, o kolik by mohla spotřeba klesnout po zákazu kouření v restauracích a na veřejných místech?

Máme zkušenosti z jiných zemí, kde jsou již podobná omezení zavedena. Ano, okamžitým dopadem zákazu kouření na místech, na která jsou lidé zvyklí, je dočasně mírný pokles spotřeby. Ale zkušenosti hovoří o tom, že po jisté době si lidé najdou jiná místa, kde mohou a budou kouřit, a spotřeba se v principu vrací na přibližně stejnou úroveň. Návrh zatím vzniká a nevíme, jak to dopadne. Je tam množství pozměňovacích návrhů, a jak známo, ďábel tkví v detailech. Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Čekáme ale, že zákon bude přijat, protože je to součást evropského i celosvětového trendu. Česko nebude výjimka, je to jen o něco časově posunuté. Jsem přesvědčen, že zákon projde. Ale věřím, že projde v pragmatické podobě a najde se řešení, které uspokojí kuřáky i nekuřáky.

Andrew Reay (52)
Pochází z Velké Británie, kde vystudoval Univerzitu v Nottinghamu. V Japan Tobacco International (JTI) pracuje více než dvacet let, svou kariéru u společnosti začal na britském trhu. Od té doby zastával vrcholové manažerské pozice jak v mateřské společnosti, tak v regionálních pobočkách, například v Maďarsku či Řecku. Generálním ředitelem JTI v Česku byl jmenován v lednu 2014.