Concorde se nevrátí, největší hráči ale věří privátním nadzvukovým letounům, říká expert

Concorde

Concorde Zdroj: profimedia.cz

Concorde
Concorde
Concorde
Plánovaný nadzvukový letoun XB-1
Petr Kováč
6
Fotogalerie

Obnova masové letecké nadzvukové dopravy není příliš pravděpodobná, šanci uspět ale mají privátní letouny s menší kapacitou, myslí si Petr Kováč, odborník na letectví ze společnost C-CorpFin. „Málokdo si ale dokáže představit funkční byznys model,“ říká.

Dával by návrat nadzvukového letectví ekonomický smysl?

To je milionová otázka. Trend v masové osobní letecké dopravě spíše směřuje k sice pomalejší, ale ekonomičtější variantě létání. Projekty nových nadzvukových letadel se spíše ubírají směrem privátních letounů s menší kapacitou. Málokdo si ale dokáže představit, jak by měl funkční byznys model takových projektů vypadat. Úspora času, například u letů přes oceán, totiž není zase tak výrazná, aby se dramaticky vysoké ceny letenek vyplatily.

O oživení nadzvukového létání usiluje řada projektů plná zvučných jmen jako NASA či Boeing. Co jsou největší překážky úspěchu?

Ačkoliv technologie od dob největší slávy Concordu významně pokročily, jeden problém zůstává – sonický třesk, který doprovází překročení rychlosti zvuku. Samozřejmě že výzkumné projekty pomohou rozvoji dopravního letectví, protože dochází k vývoji nových technologií či materiálů, velkou perspektivu nadzvukové masové dopravě ale nyní nevěštím. Největší hráči jako Lockheed Martin, GE Aviation nebo Japan Airlines míří do oblasti privátních nadzvukových letadel.

Kdo určuje trendy ve vývoji?

Dá-li se hovořit o trendech, vytváří je několik projektů v USA a jeden v Japonsku.

Pokud by se přece jen někdo pokusil létat nadzvukově, třeba se zmíněnými privátními letadly, které trasy by mohly být profitabilní?

Zcela jednoznačně ty nejdelší. A vzhledem k sonickému třesku, jehož síla může v krajním případě způsobit i škody na zemi, je lepší létat nad oceánem.