Dedoles je začátek. Očekávám krachy e-shopů, říká investor Klega | E15.cz

Dedoles je jen začátek. Očekávám velké krachy e-shopů, říká investor Ondřej Klega z eRockets

Filip Zelenka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

E-shopy si v posledních měsících prochází očistcem, po raketovém růstu během pandemie přišlo bolestivé vystřízlivění kvůli stále zhoršující se ekonomické situaci. „E-shopy nakoupily hodně zásob, posílily interní týmy a rozšířily sklady. To teď hapruje v rozpočtech," říká v rozhovoru investor Ondřej Klega z investiční skupiny eRockets, která se zaměřuje právě na investice do oblasti e-commerce. Proto nyní očekává krachy některých z hráčů na trhu.

Jak se do situace na trhu e-commerce promítlo rozvolnění po koronavirové pandemii? 

Po covidu, kdy e-shopy vyrostly, načerpaly hodně financí a byly profitabilní. To se projevilo i v plánech do budoucna. Rozvolnění přineslo výrazné snížení tempa růstu, samozřejmě vzrostla důvěra v e-commerce, ale hodně lidí se vrátilo do offlinu. Obecně růstové ambice, které měly e-commerce firmy nastavené, se nepodařilo v prvním letošním kvartálu obhájit. E-shopy nakoupily hodně zásob, posílily interní týmy a rozšířily sklady. To teď hapruje v rozpočtech. Snížily se obraty, ale náklady ne, na to se musí reagovat. Ukazuje se, že i největší hráči jsou nuceni propouštět. Snižují se proto letošní ambice a hodně se začíná dívat na ziskovost. Lidé více váhají, v některých oborech jsou předzásobení, to nyní řešíme hodně v SportObchodu s koly či se střešními nosiči.

Kola jsou příkladem zboží, které lidé nekupují každý rok nové. Proč obchody nedokázaly odhadnout poptávku?

Ano, mohou být příkladem, ale větší problém pro SportObchod představuje nižší poptávka po nosičích. Ty mají vazbu také na prodej nových aut a cestování. Ještě do toho vnesli chaos výrobci a dodavatelé, kteří nejsou schopni garantovat objemy za určitou cenu. E-shopy se předzásobily na zimu, protože očekávaly inflaci, nakupovaly tak za staré ceny, aby si dokázaly udržet marži. Proto nyní mají hodně kapitálu vázaný na zásoby. 

Video se připravuje ...
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Zmínil jste obrovské předzásobení a navyšování kapacit. To jsou věci, které se nedají lehce osekat. Jak to řešit? 

Je to tak a do toho vstupuje ještě výrazné zdražení reklamy. Od září každý měsíc roste reklama v aukci o deset až patnáct procent. To trvá dodnes, i když to není tak vyšponované jako před Vánoci, ale je to následek covidu, který přivedl do online prostředí hodně inzerentů. Tím, jak firmy ke konci roku bojovaly o obrat, tak dokázaly cenu reklamy hodně našponovat. Tyto tři vlivy vedou ke škrtům. Lze sáhnout na marži. Před létem, které je tradičně slabší, musíte řešit, jestli propouštět, protože lidi budete potřebovat ke konci roku, aby všichni „nepadali na hubu”. Hodně se také řeší srovnání efektivity interních týmů s outsourcingem. My jdeme cestou budování vlastních týmů. Je to alchymie.  

Budou tedy nějaké e-shopy růst? 

Dnes je růst hodně drahý, růst žere peníze. Střední a malé obchody to teprve vidí v přímém přenosu. Potřebují robustní řešení, jiné nástroje, automatizaci. Zároveň střední a velcí hráči nemají problém zaplatit seniorní lidí, ale na pracovním trhu je málo specialistů a přetahování taky stojí hodně peněz. Dnes do e-commerce lákáme seniory z jiných oblastí, nemusí to být čistě lidi, kteří se specializují na online. 

Očekáváte tedy krachy kvůli problémům, které jste popsal?

Očekávám. 

Velké krachy? 

Nejznámější případ je asi Dedoles, ten popisuje veškeré problémy, které jsem zmínil. Obecně budou mít problém firmy, které rostly o sto procent. Růst byl ale poháněný covidem, nyní budou mít problémy to ustát. Nešlo to přirozenou cestou. Buď doháněly manko, nebo naopak přepálili firmu a ta jim spadla. 

Když jsem mluvil s panem Chrapkem, tak to vypadalo, že by to měli zvládnout, když seženou investora. 

Já mu to přeju, ale nebude to mít jednoduché. Od začátku roku hledají investora, ale není to jednoduchý případ na uchopení. U e-shopu je důležité, aby měl zdravou trakci, aby se dal předpovídat další vývoj, aby měl mantinely. Dedoles je příklad, kterému se podařilo najít díru na trhu a rychle vyrůst. Má erudovaného zakladatele a šéfa, je to takový srdcař. Čemu věří, za tím jde. Na druhou stranu si zakladatelé neuvědomují hranu, na které se pohybují. Tedy například, jaký může mít dopad výpadek hotovosti na životaschopnost firmy. 

Když se bavíme o Dedolesu a vy investujete do e-commerce, neměli byste o takový projekt zájem?

My jsme specializovaný fond na e-commerce projekty, vyhledáváme úzce specializované e-shopy, které hrají klíčovou roli v určité kategorii, mají vlastní značku a třeba i produkt jako například Grizly, Ovečkárna nebo Vuch. Koukáme se hlavně na středně velké e-shopy, naše přidaná hodnota je v tom, že vstupujeme do firem se svým know-how, zapojujeme se do jejich řízení. Naším záměrem je pomoci přetransformovat e-shop na větší firmu a připravit ji na vstup strategického investora ve střednědobém horizontu tří až pěti let. 

Je nyní pro investory, když mají e-shopy problémy, lepší příležitost? Tedy větší podíl za méně peněz? 

Záleží, jak ohodnocujete firmu. Spousta hráčů na trhu staví valuaci na covidových výsledcích. Na druhou stranu za poslední rok a půl jsou zakladatelé více naklonění vstupu investora do jejich firmy. Když jsme před čtyřmi lety začínali, tak jsme měli problém, protože „e-shopaři” moc nechápali naši roli. Rostli a zvládali to. Když se ale překlápěli do větších obratů, tak začaly první problémy. Dnes už začínají chápat naší přidanou hodnotu, proč tam jdeme. Jsme jejich průvodci, vždy si kupujeme minoritu, chceme, aby zakladatel byl stále nositelem myšlenky, na druhou stranu mu pomáháme překonávat překážky a snažíme se, aby nevstupoval do slepých uliček. Naše největší přidaná hodnota je celý proces exit strategie. To řešíme my, nemusíme si na to najímat firmy. 

Očekáváte tedy, že budou e-shopy ve velkém hledat investory? 

Už hledají, za poslední rok evidujeme zvýšení zájmu o investory, dnes jsou skoro všichni „e-shopaři” otevřeni vstupu investora. 

Je současná situace příležitostí pro velké e-shopy pohltit menší? 

Určitě. Velké e-shopy, které sledujeme, jdou dvěmi cestami. Ta první je rozšiřování nabídek, například Notino, které se vrhá do zdravé výživy, nebo u Alzy a ostatních. Druhý velký trend jsou online tržiště, tedy místo, kde jde koupit vše. Zákazník si nepamatuje dvacet různých brandů, ale ví, že na Alze koupí vše. 

Ale online tržiště v Česku nejsou příliš rozšířená, ne? 

Nejsou, ale spoustu obchodů do toho investuje, tedy Alza, Mall, Pilulka, Heureka… Další tržiště přichází do Česka jako třeba Kaufland. Myslím, že i Zoot se bude překlápět. Takže je to spíše otázka času. Do budoucna budou mít svou pevnou pozici jen speciální e-shopy. Největší problém budou mít naopak malé až středně velké e-shopy, které jsou na hraně s cashflow, jsou závislé na spotřebním chování a jsou tedy ve vleku událostí. 

Tedy trend, že většinu obratu v e-commerce mají na svědomí velké e-shopy jako Alza a na malé zbývá jen maličký podíl, se bude prohlubovat? 

Marketingová data, že Česko je velmoc e-shopů, jsou sice pravdivá, na počet obyvatel máme nejvíce e-shopů, tedy padesát tisíc, ale když se podíváte na data, tak aktivních je jen patnáct tisíc a z toho jen sedm tisíc má rozpočet aspoň milion korun na rok. Zhruba 150 až 200 největších e-shopů má zhruba 80 procent e-commerce trhu. Největší hráči udávají trend, menší obchody paběrkují. A to se bude prohlubovat. Proto hledáme firmy, které mají vlastní produkt a nemají jiné obchody. Proto nepreferujeme nabídky vstoupit do obchodů, které jsou závislé na rozhodnutí značek nebo dodavatelů jako třeba Nike. Ten se klidně může rozhodnout, že odstřihne všechny partnery a bude zboží prodávat jen přes Sportisimo. S tím nic neuděláte. Evidujeme u více e-shopů, že dodavatelé zpřísňují podmínky. Pro mnoho e-shopů, které jen přeprodávají značkové zboží, to může představovat riziko. 

Chystáte teď v blízké době nějakou investici? 

Máme toho na stole hodně. Za minulý rok jsme dotáhli čtyři transakce. Tím, že rok předtím začal covid, přerušily se debaty a jednání. V roce 2021 naopak e-shopy začaly být aktivnější. Dokončili jsme Grizlyho, Ovečkárnu, částečně jsme odešli ze Sportobchodu, integrovali do něj Fitness4You a do toho jsme dotáhli investici do Vuch. Jsme malý fond, investujeme z vlastních zdrojů, tak jsme si řekli, že tenhle rok bude fáze stabilizace. Ano, zvažujeme nějaké další investice, ale máme určité kategorie, po kterých chceme jít a ve kterých chceme posilovat. Například online potraviny kolem Grizlyho, nabízí se s tím propojovat další firmy, které jsou zároveň výrobci. Snažíme se najít páku tak, abychom posílili tržní pozici a více zapojovali naše nové e-shopy do těch stávajících. 

Říkáte, že jste malý fond, tři investice Astratex, Ovečkárnu a Sportobchod jste provedli ve spolupráci s Hartenberg Capital, který ovládá Andrej Babiš. Proč?

Je to partnerství z rozumu. Vzniklo to v době, když se majitel Astratexu Petr Vít v roce 2016 rozhodl prodat firmu. Lidé, kteří stojí za eRockets, se potkali v marketingové agentuře Acomware. Poté, co jsme prodali Acomware Mafře, tak jsme se s nimi bavili, jestli dává smysl více investovat do e-commerce. Zjistili jsme, že Mafra funguje úplně v jiném světě. Ale byl tu Hartenberg, který zrovna řešil investiční strategii. V té době se ozval Petr Vít z Astratexu, že přemýšlí o prodeji a že hledá velkého investora. Tam začala společná cesta, majetkově nejsme propojení. Podařilo se nám spolupráci nastavit, Astatex si v té době prošel krizí, protože odešla půlka managementu, firma musela postavit novou organizační strukturu. Bereme to pragmaticky, víme, jak Hartenberg Capital funguje, co od nich čekat a dává nám to smysl. Mají kompetenci, kterou my nemáme, ve finančním a investičním světě. Ta synergie funguje, byť narážíme na majitele fondu. Ač je to úplně odstřižené, ale v některých ohledech nás to limitovalo. 

Budete spolu dělat i další projekty? 

Nemáme to jasně nalajnováno, oni mají vlastní aktivity. Musím ale říct, že o naše firmy mají zájem zahraniční fondy. Jsou tady aktivní polské fondy, třeba u Sportobchodu jsme měli velkého zájemce z Polska. Hartenberg sází na majitele, aby byli součástí vize a strategie. Jsou projekty, kde dává spolupráce smysl. Dlouhodobá strategie je vytvořit e-commerce skupinu, která by mohla přijít v delším horizontu na burzu. 

Zmínil jste aktivitu polských fondů. Očekáváte jejich nájezd na české firmy? 

Myslím, že už se snaží získat nějaké akvizice. Snaží se o něco podobného jako Allegro, je to předzvěst posílení polských investic do českých e-commerce projektů.

Jaká je mezi investory nálada do investování? 

Je stále přebytek kapitálu. Schopni investoři mají dostatek kapitálu a chuť investovat, jen o tom více přemýšlejí a zvažují. Více se věnují synergickým efektům, aby to do sebe zapadlo nebo aby vytvořili ekosystém. Mám pocit, že dříve k tomu přistupovali tak, jak se jim to líbilo.

Před covidem nebylo ve srovnání s technologickými startupy sexy investovat do e-commerce. Byly tady startupy, které mají jinou marži a jiné valuace. Dnes se spojuje e-commerce s retailem a investoři se na to koukají už spíše jako na retail, kde je marže malá, když se to poměří se startupem, což reflektují do valuace společnosti. Obecně ale vnímám, že na trhu je chuť i kapitál k investicím. Aspoň v české kotlině.

Ondřej Klega (39) 

Na Vysoké škole ekonomické vystudoval podnikovou ekonomiku a management. Kariéru začal ve společnosti Acomware, kde působil jako konzultant pro firmy v e-commerce sektoru. Postupně se posunul do pozice investora ve společnosti eRockets, mezi jejichž nejvýraznější investice patří například e-shopy Ovečkárna, Grizly nebo Astratex. 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery