Firmu jsem rozjížděla v osmém měsíci na D1, říká zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková

Simona Kijonková

Simona Kijonková Zdroj: Michael Tomeš, E15

Simona Kijonková
Simona Kijonková
Simona Kijonková
Simona Kijonková
Simona Kijonková
6
Fotogalerie

Vstup jednoho z největších evropských e-shopů Notino do skupiny kolem sítě výdejních míst Zásilkovna se stal velkou událostí českého internetu. Zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková v rozhovoru popisuje důvody transakce. Stejně jako další investorské plány.  „Naše on-line tržiště se službami Robeeto může být do budoucna mnohonásobně větší než celá skupina kolem Zásilkovny,“ říká první dáma české e-commerce. 

Proč jste se rozhodli pro spojení s Notinem?

Notino je v exportu mnohem dál než my. Ani jeden však zatím nepokrýváme celou Evropskou unii. Zjistili jsme, že naše strategie jdou ruku v ruce. Konkrétně jde o pomoc e-shopům s exportem do celé unijní osmadvacítky. Ale nejde jen o to, že bychom my v exportu podporovali Notino. Synergie jsou na obou stranách. Notino velmi pomáhá Zásilkovně v zemích, kde ještě nejsme. Nemusíme tam již dělat například analýzy trhu, cestička je tam už trochu prošlapaná. Notino je pro nás zkrátka partner, prostřednictvím něhož budeme moci naplnit naše strategické cíle rychleji. Bez Notina bychom například nezvládli pokrýt ještě letos celou Evropskou unii. Což je cíl, o němž již nyní víme, že ho dosáhneme.  

Za kolik jste podíl v Zásilkovně prodali?

Dohodli jsme se partnerem, že o ceně nebudeme mluvit.

Co všechno mělo na hodnotu transakce vliv?

Šlo především o synergie, o propojení exportních strategií. Obě strany se dívají na e-commerce velmi vizionářsky. V minulosti se nám často stávalo, že přišel zájemce a začal počítat, kolik máme výdejních míst, na kolika trzích jsme přítomní, takže cena bude taková a taková. To je přístup logistických firem, které společnost vnímají jen přes počty výdejních míst, počet aut, dep, velikost zisku a nedívají se na budoucí hodnotu firmy a na vzájemné synergie.

Kolik bylo zájemců o Zásilkovnu?

Zájemců bylo v minulosti již několik. Každý rok někdo přijde, že by nás chtěl koupit, a to i z řad zahraničních logistických firem.

Nebyl by prodej podílu logistické firmě logičtější než spojení s prodejcem parfémů?

Zásilkovna vznikla jako data-driven company  neboli technologická firma pomáhající e-shopům s logistikou a exportem. Tato vize stále platí. Nevnímáme se jako logistická společnost, ale jako digitální platforma, která logistiku zprostředkovává. Síť výdejních míst jsme založili, jelikož zde nebyl nikdo jiný, kdo by tyto služby poskytoval.

Pokud si s Notinem tak rozumíte, proč trvalo jednání přes rok?

Do manželství taky neskočíte po první schůzce. Začali jsme se nejdříve bavit nezávazně. Oťukávali jsme se, snažili jsme se  manažery a majitele z Notina poznat, oni se snažili poznat manažery ze Zásilkovny. Postupně jsme zjišťovali, že z toho může být něco víc. Že si rozumíme přátelsky, a že by z toho mohlo být do budoucna manželství. Už loni v létě jsme věděli, že se vezmeme. Ještě jsme potom ovšem čekali, až v Zásilkovně doběhne program manažerských opcí. Obchod zpomalil i fakt, že jsme loni poprvé procházeli finančním auditem. Teprve pak jsme začali dokončovat transakci. Teď už chybí jen souhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Co všechno se po transakci v Zásilkovně změní?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!