Hotelu chybějí lidi, tak jsem se pustila do výpomoci, říká personální šéfka Marriottu

Personální manažerka hotelu Marriott Kateřina Fialová

Personální manažerka hotelu Marriott Kateřina Fialová Zdroj: E15 Michael Tomeš

Personální manažerka hotelu Marriott Kateřina Fialová
Personální manažerka hotelu Marriott Kateřina Fialová
Personální manažerka hotelu Marriott Kateřina Fialová
Personální manažerka hotelu Marriott Kateřina Fialová
5
Fotogalerie

Hotely mají za sebou těžký rok, ale personální ředitelka hotelu Marriott Prague Kateřina Fialová, pod kterou spadá sto kmenových zaměstnanců, září optimismem. Hotel prošel během pandemie přestavbou, čímž vzrostla jeho kapacita o více než třetinu. Hostů má dost, ale horší je to se zaměstnanci. Pandemie některé odvedla do jiných oborů a přetrvávají obavy z další vlny. „Uchazeči o práci se běžně ptají, zda budou muset skončit, pokud se hotel uzavře během jejich zkušební doby,“ uvádí Fialová v rozhovoru pro deník E15.

Jak vysokou teď máte obsazenost?

Zhruba poloviční, což se s předpandemickou dobou nedá srovnat, ale troufám si říct, že vzhledem k současné situaci to vůbec není špatné. Během pandemie jsme navíc podstoupili rekonstrukci, takže nově máme 416 pokojů oproti původním 293.

Odkud pochází většina hostů?

V době před pandemií pocházela naše většinová klientela ze Spojených států, což dál platí, jen samozřejmě v mnohem menší míře. Jezdí k nám rovněž více evropské klientely včetně domácích hostů. Chybějí nám ale hosté z Indie, Asie či Austrálie. Pomalu, ale jistě se nám vrací byznysová klientela.

Místní firmy sice začínají v hotelových prostorách pořádat meetingy, ale velké mezinárodní konference s několika stovkami účastníků se zatím nekonají. Začali se k nám vracet hosté, kteří cestují po Evropě lodí a dělají si přestávky v jednotlivých velkých městech. Do budoucna očekáváme návrat korporátních klientů z USA a Velké Británie.

Řada firem šetří, aby se připravila na prázdnou zimu. Děláte to také?

Nechceme šetřit. Naopak, plánujeme postupné zvyšování platů. Konkurenční obory nabízejí mnohem lepší finanční ohodnocení než hotelnictví, proto si nemůžeme dovolit šetřit na zaměstnancích. Zvyšujeme platy oddělení po oddělení i podle toho, jak velký je na trhu nedostatek zájemců o práci. Konzultujeme to s kolegy z jiných hotelů, kteří převážně postupují stejně. Plánujeme zařadit do nabídky nové benefity, například zvýšení příspěvku na penzijní pojištění, a pohráváme si s myšlenkou, že začneme částečně přispívat na Multisport karty, dopravu nebo obuv.

Video placeholder
Trh práce: Vývoj nezaměstnanosti v ČR od roku 1989 • Videohub

Na jakých pozicích vám nejvíce scházejí zaměstnanci?

Chybějí nám všechny provozní pozice – recepční, kuchaři, pokojské, číšníci. Jsou to právě ty pozice, které se v průběhu pandemie začaly přesouvat do jiných oborů. Někteří kolegové odešli do IT společností, bankovnictví, realit nebo například do supermarketů. Jiní, například kolegové z kuchyně, šli do firem, kde se montují plastová okna, nebo do zahradnictví.

Proč se teď nechtějí vrátit zpátky?

Částečně proto, že si zvykli na nový obor, zvykli si na novou příjemnější pracovní dobu, kdy člověk nemusí být stále dostupný. Také mají strach, že by se hotel mohl znovu zavřít kvůli pandemii. Běžně se ptají: „Budu muset skončit, pokud se hotel uzavře během zkušební doby?“

A vrátí se?

V tuto chvíli říkáme, že ne. Ale nejde to zcela odhadnout. Během pandemie jsme skutečně museli propustit některé zaměstnance a někteří postupně odešli sami. Jednalo se o necelou polovinu původních zaměstnanců. Teď bychom je potřebovali zpět.

Jaký podíl z toho připadal na agenturní pracovníky?

Před pandemií jsme měli poloviční podíl agenturních pracovníků, teď jich je více, někde i sedmdesát procent, ale snažíme se ten poměr vyrovnat zpátky.

Přechod mezi vrcholem krize a návratem obsazenosti byl totiž poměrně rychlý, bylo těžké rychle zareagovat. Nejtěžší období nastalo v srpnu a září. Začalo to červencem, kdy jsme tu měli filmaře, kteří natáčeli filmové například pro Netflix. Všechny zaměstnance jsme požádali o maximální spolupráci a čekali jsme, že až filmový štáb odjede, budeme mít méně práce.

Jenže v srpnu šla obsazenost strmě nahoru. Do výpomoci se musela zapojit všechna oddělení. Kolegové z kanceláří včetně mě pomáhali s úklidem pokojů, v kuchyni i v restauraci. Teď sice nastalo klidnější období, ale stále máme nedostatek pracovníků a aktivně přijímáme nové kolegy. V průběhu posledních šesti až osmi týdnů jsme přijali 25 nových zaměstnanců.

Na co uchazeči v pohostinství slyší nejvíce?

Hlavně na to, že jsme stabilní firma, tedy že hotel neskončil během pandemie a neskončí ani teď. A také samozřejmě na platové ohodnocení. Kromě toho je zajímá potenciální kariérní růst, ale i prostředí, ve kterém budou pracovat.

Vidíte generační rozdíl mezi zaměstnanci?

Nechci paušalizovat, ale mladší generace skutečně občas působí trochu rozmazleně – čekají, že všechno udělá někdo za ně, zatímco moje generace je zvyklá si všechno zařídit sama.

Co se změnilo za tu dobu, co jste v hotelovém byznysu?

Samozřejmě technologie, všechny procesy jsou mnohem rychlejší. Když jsem začínala v recepci, většinu věcí jsme dělali v papírové podobě. Dnes klient dostane klíček do telefonu a může jít rovnou na pokoj. S recepcí může komunikovat prostřednictvím speciální aplikace. Ale to, co se vůbec nezměnilo, je živá lidská komunikace.

Změnily se nároky hostů?

Nejvíc se změnily kvůli pandemii. Hosté očekávají stejné prvotřídní služby, ale rozhodně se zvýšily jejich nároky na bezpečnost. Ptají se na naše hygienické postupy, třeba na to, co všechno se při úklidu dezinfikuje.

Máte obavy z toho, co nastane v zimě?

Máme optimistickou náladu. Zákazníci, na které cílíme, jsou z 99 procent očkováni, proto čekáme, že prosinec by mohl být z hlediska obsazenosti dobrý. Doufáme, že nadcházející zimu zvládneme, a pokud by nastala další krizová situace, jsme na ni připraveni díky zkušenostem z letošního a loňského roku.