Ivan Flek: Specializované obchody se pro pekaře nehodí

Šéf United Bakeries Ivan Flek

Šéf United Bakeries Ivan Flek Zdroj: E15 Anna Vackova

V zimě se pekaři obávali, že kvůli neúrodě obilí a zvyšujícím se cenám mouky či energií bude letošní rok jeden z nejtěžších. Léta se jim totiž příliš nedaří promítnout zvýšené vstupy do odbytových cen směrem k řetězcům, které v rámci tvrdého konkurenčního boje drží ceny stále nízko.

„Jak mi potvrzují i další pekaři, zdá se, že tento rok patří k nejhorším v samostatné existenci České republiky,“ říká nový výkonný ředitel tuzemské jedničky na pekařském trhu United Bakeries Ivan Flek.

* E15: Loňská fúze s Agrofert Holdingem Andreje Babiše nakonec nevyšla. Co bude dál?

United Bakeries se před nějakými pěti šesti lety zaměřily na to, že chtějí být firmou středoevropského formátu. Zkoušeli jsme to ještě za mého tehdejšího vedení ve Varšavě, na Slovensku, v Maďarsku. Když se otevřely hranice unie, byla snaha proniknout i do Německa. Tyto projekty se ale ukázaly jako příliš slabé, protože když máte pekárnu 500 kilometrů daleko v Košicích, v tvrdém konkurenčním prostředí se takový projekt těžce řídí. Postupně jsme proto opustili Polsko a Maďarsko. Pro nás je opravdu prioritou český trh a čerstvé zboží. Prodali jsme kvůli této vizi i divizi mrazeného pečiva. Jsme nyní zaměřeni na průmyslovou čerstvou pekařinu s doplňkovou výrobou předpečeného pečiva.

* E15: V Česku je ještě hodně menších pekáren. Tady by prostor pro akvizici nebyl?

Když se podíváte na mapu Česka s našimi pekárnami, vidíte, že akvizici nepotřebujeme. Jsme schopni po Česku dojet kamkoli za dobu, po kterou rohlík ještě zůstane teplý. Možná okolo Jihlavy bychom mohli o něčem uvažovat, ale zatím to nepovažujeme za téma dne.

* E15: Podle naší zimní ankety pekaři očekávali, že letošní rok by měl být ještě těžší než loňský. Důvodem byla mimo jiné loňská neúroda obilí a zvyšující se ceny mouky a energií. Naplňují se tyto obavy?

Pro nás je tento rok určitě těžší. Nás ještě zasáhla ona fúze, kvůli které jsme trochu ustrnuli. Když se firma prodává, těžko se rozvíjejí nějaké dynamické aktivity na trhu. Snažíme se nyní dobrat k obratům, které jsme měli ještě před rokem dvěma. Jak mi potvrzují i další pekaři, zdá se, že tento rok patří k nejhorším v samostatné existenci České republiky. Jen pro ilustraci – když jsem před devíti lety odcházel z Odkolku (dnešní součást United Bakeries – pozn. aut.), prodával se rohlík kolem jedné koruny. Nyní je situace taková, že rohlík se stále prodává kolem koruny, ale ceny surovin, pohonných hmot a energií vzrostly o desítky procent. Situace pro pekaře opravdu není dobrá. Co slyším od klasických průmyslových pekáren, které za mé předchozí éry před deseti lety dobře prosperovaly, jsou nyní rády za nulu nebo jsou ve ztrátě a mají potíže.

* E15: Tlak na cenu stále vyvíjejí zejména obchodní řetězce?

Jeden obchodník byl kdysi hojně citován, když řekl, že nebohatne na tom, jak draho prodává, ale jak levně nakupuje. Všichni obchodníci chtějí levně nakupovat. Čím jsou významnější, tím více se jim daří tlačit na to, za jakých podmínek se nákupy odehrávají. To je jejich svaté právo. Maloobchodní trh se hodně zredukoval, na jedné straně je tady nyní jen několik regionálních sítí, jako jsou Jednoty a podobně, na druhé straně pak několik velkých řetězců, které trhu suverénně udávají ráz.

* E15: Svaz pekařů za jedno z pozitiv fúze United Bakeries a Penamu považoval to, že by vznikl jeden velký subjekt, který by měl rozhodně lepší pozici pro vyjednávání s řetězci. Souhlasíte?

Koncentrace je pro výrobce vždycky pozitivním faktorem, ať jde o obilí či mlékárny. Hráči jako Madeta či Agrofert se asi dokážou s řetězci lépe dohodnout. Stejně tak pivovary – jsou tady tři velké skupiny a určitě mají lepší vyjednávací pozici, než kdyby proti řetězcům stálo 50 nezávislých pivovarů. Regionální firmy mají prostor pouze tak na to, aby kopírovaly, na čem se velcí hráči dohodli.

Šéf United Bakeries Ivan FlekŠéf United Bakeries Ivan Flek|E15 Anna Vackova

* E15: Je nějaký prostor pro zvýšení vašich odbytových cen vůči řetězcům? Koneckonců za poslední rok a půl stoupla DPH u potravin o pět procentních bodů a zvýšily se i ceny vstupních surovin.

Prostor moc není. Musíme se poměřovat s tím, za kolik je schopna dodávat naše konkurence, a upravit své náklady. To pak má vliv na investice do vývoje, inovací, marketingu. Nyní nenajdete pekaře, který by nějak masivně inzeroval, protože na to nejsou peníze. Čeká nás letos na podzim opět další kolo jednání o tom, se kterými řetězci bude spolupracovat a za jakých podmínek. To je období, na které se musíme nachystat. Ale že by nám dalo lepší vyjednávací pozici zvýšení DPH a vstupních nákladů, tomu moc nevěřím.

* E15: Letošní sklizeň obilovin bude naopak velmi dobrá. Jaký to bude mít efekt?

Spíše negativní. Tuto informaci samozřejmě znají i naši obchodní partneři a budou říkat: Mouka je levnější, proč jsou vaše rohlíky stále tak drahé? Pokud mouka spadne z osmi korun na 7,50 a rohlík bude stát stále korunu, tak to z naší strany rozhodně není důvod ke zlevňování.

* E15: Ministerstvo zemědělství loni vydalo vyhlášku o označování čerstvého a rozpékaného (zmrazeného) pečiva. Projevilo se to nějak na vašich prodejích?

Myslím, že ne. Lidé dospěli k tomu, že když už si koupí kaiserku nebo croissant, které jsou podstatně dražší než základní sortiment, koupí si je proto, aby je rychle zkonzumovali ještě teplé. Ale málokdy si nakoupí zmrazené a rozpečené pečivo například na víkend do zásoby. Není v tom pro ně natolik významný kvalitativní rozdíl, aby základní pečivo zavrhli.

* E15: Je pro vás konkurencí trend domácích pekáren?

Také si myslím, že ne. Téměř čtvrtstoletí po revoluci stále 75 procent našich prodejů tvoří klasický chléb šumava, rohlíky a housky. Přestože lidé rádi ochutnají bagety nebo kornspitzy, jsou to věci, které mají jakási módní období. Někdy jsou hodně populární, ale pak se zase vrátí na obvyklou úroveň pěti sedmi procent na spotřebě a lidé se opět věnují klasickému pečivu. Takže domácí pekárny jsou spíš koníček než trend.

* E15: Máte 13 pekáren v Česku a dvě na Slovensku. V Česku se jejich počet měnit nebude, a co na Slovensku?

Slovenské pekárny zatím žijí bez problémů. Platí pro ně ale trochu to, co jsem říkal o Maďarsku a Polsku. Že bychom si je chtěli z nějakého strategického hlediska ponechat, s tím se úplně počítat nedá. Ne že bychom se o ně vůbec nezajímali a nechali je osudu, ale prioritou je opravdu Česká republika.

Teplý chléb šumava je pro mě i po dvaceti letech v pekařině stále nejchutnějším výrobkem

* E15: Jak se chcete k původním tržbám propracovat?

Potřebujeme zvýšit výrobu v našich současných kapacitách. To se nám daří. Pamatuji si ještě prastarý výzkum, který říkal, že 90 procent kvality pečiva spočívá v jeho čerstvosti. To je jeden z argumentů, na který chceme spoléhat. Snažíme se prodat i to, že pekárny jsou pořád místními pekárnami. Objel jsem všech našich 13 pekáren a všude jsem ochutnal chleba – a je pokaždé jiný, přizpůsobený místním zvyklostem. Také více zdůrazňujeme naše značky Delta a Odkolek, což byly velmi slavné značky, které se praly od revoluce o první pozici na trhu. Tím, jak jsme po jejich fúzi hovořili o United Bakeries, jsme tyto dvě slavné značky nechtěně potlačili. Nyní se to snažíme obnovit.

* E15: Penam přede dvěma lety rozjel síť vlastních malých pekáren, kde se snaží prodávat pečivo přímo zákazníkům, ne přes obchodní sítě. Něco takového neplánujete?

Ani ne. Maloobchodní síť je v pekařině velmi komplikovaná. Pekařské prodejny, které se rozvíjejí, se většinou krčí někde v chodbách metra a obecně v méně atraktivních prostorách. Lidé, když běží do práce, se tam zastaví pro pár koláčů a zase rychle jdou. Osobně maloobchodnímu rozvoji pekařských speciálních obchodů nevěřím.

* E15: Je příslibem pro klasické pekárny snaha Čechů žít zdravěji?

Dietetické programy jsou zajímavé a mají rostoucí trend, i když kolísavý. V Česku jsou ale dvě trochu rozporuplné tendence. První je trend žít a jíst zdravě. Pro to máme program Cerea, což je například chléb s otrubami, semínky, vlákninami. Prodává se velmi dobře. Mladá generace si už totiž nechce koupit tři utopence a pět rohlíků jako dříve. Na druhé straně je tady ale poměrně silný nezdravý trend v jemném pečivu. Jde o – a to se netýká jen pekařů, ale obecně i toho, co se dováží z Evropy včetně nápojů – hodně sladké výrobky s velkým množstvím cukru. Čím je to sladší, tím více to lidem chutná a více to chtějí. Když to ale klient chce, tak to pro něj vyrobíme. Ale není to tak, že by to dobylo svět. Chléb šumava je klasika. A teplý chléb šumava je pro mne i po dvaceti letech v pekařině stále nejchutnějším výrobkem.

Ivan Flek (56)

Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. V letech 1997 až 2004 působil v nejvyšších pozicích v akciových společnostech Ramill, Odkolek a Delta Pekárny, z nichž poslední dvě v roce 2006 zfúzovaly pod nynější společnost United Bakeries. Poté působil jako ředitel několika společností zejména v bezpečnostním průmyslu. Letos v červnu se do pekárenského oboru vrátil jako výkonný ředitel United Bakeries.