Jiří Jirovec: Krizi necítíme, naši zákaz níci očividně nemají problém s penězi

Jiří Jirovec

Jiří Jirovec Zdroj: Invelt

Jiří Jirovec prodává auta značky BMW už dvacet let. Šéfuje a je spoluvlastník společnosti Invelt, která dnes ovládá téměř čtvrtinu trhu v Česku. Řečem o krizi se podivuje a říká: „Asi by se našly jiné obory, kde by se daly vydělat peníze snadněji, ale já mám auta v srdci. Ani v nejhorších dobách jsem nepřemýšlel, že bych je opustil.“

* E15: Zvláštní, poslední krize luxusní automobilové značky v Česku příliš nezasáhla. Máte pro to nějaké vysvětlení?

To je vcelku jednoduché. Protože u nás máme malý podíl skutečně privátních zákazníků, kteří by si tyto vozy kupovali. Západoevropské trhy výrazněji propadly, neboť podíl privátního zákazníka je zde podstatně vyšší. A ten si v horší chvíli, jako byla tato, nekoupil například bavoráka trojku, ale levnější vůz neprémiové značky.

* E15: U nás opravdu žádné váhání nebylo?

Naši zákazníci měli snad jen psychologický problém. Ale očividně ne s financemi. Náš standardní zákazník je víceméně finančně stabilizovaný.

* E15: A co velké nadnárodní společnosti? Jak ty se v Česku chovaly?

Jak se krize valila světem, matky nadnárodních firem v jednu chvíli řekly, nekupujeme auta… To ale nejde donekonečna. Takže začaly ekonomicky nesmyslně prodlužovat smlouvy na stávající auta u operativních leasingů. Což bylo drahé. Protože pak začnete platit všechny opravy. Jenže v takových chvílích se svět prostě začne chovat zmateně. Ovšem mělo to vedlejší pozitivní efekt. Víte jaký?

* E15: Ne. Jaký?

Tohle rozhodnutí tady zachránilo bilance řady leasingových společností. Tím, že jim firmy nevrátily auta v řádném termínu, na prodej. Leasingové společnosti se pak nemusely snažit těchto vozů zbavovat s velkou ztrátou. Tím je ty velké firmy vlastně spasily.

* E15: To ale nešlo donekonečna…

Jistě, a mělo to za následek, že se v poptávce vytvořila díra. To se stalo v letech 2009 a 2010. Ty skutečně velké firmy přestaly na nějakou dobu obnovovat vozové parky. Peníze sice měly, ale říkaly si: Ona ta naše auta ještě slouží, ještě chvíli vydrží.

* E15: A jak to bylo v těch časech s vámi?

My zatím soustavně rosteme. Za posledních pět let, od roku 2007 do konce tohoto roku, obrat naší firmy stoupl o 750 procent. Nárůsty jsou dvouciferné každý rok. V roce 2009, kdy krize v některých zemích skutečně tvrdě dopadla, stálo mnoho vozů v centrálních skladech. Šlo o to umět je koupit ve větším balíku a umět je nabídnout a prodat. Což se nám dařilo. Takže pro nás ten krizový rok byl paradoxně jedním z nejlepších. Ne všichni to ale byli schopni takto uchopit.

* E15: Kolik trhu vám dnes patří?

Držíme nějakých 23 až 24 procent trhu značky BMW a Mini. Skoro každé čtvrté auto, které se prodá v dealerské síti, je od nás.

* E15: Auta prodáváte dvacet let. Pamatujete ještě, kolik jste jich prodal první rok?

Jsme nejstarší dealer BMW v Česku, takže je to už velmi dávno. Asi 28 aut. Z dnešního pohledu úsměvné číslo.

* E15: To asi tehdy nebylo na velké vyskakování…

To je pravda, ale tehdy byly úplně jiné marže. V první půlce devadesátých let dealer dokázal docela pohodlně fungovat, když prodal okolo 60 aut. Byly podstatně menší náklady. Ty doby jsou však dávno pryč. A neplatí to jen pro BMW, platí to obecně pro všechny značky. Rozdíl dosahované výsledné marže tehdy a dnes je obrovský. Tržní tlak na slevu byl v minulosti mnohem menší. Dnes je také mnohem větší tlak výrobce na kvalitu dealera ve všech myslitelných směrech. Takže reinvestujete stále větší sumy do tohoto procesu. Je to sice správný směr, ale ekonomicky primárně velmi náročný a vrací se vám až postupně.

* E15: Jací jsou dnes zákazníci, kteří kupují vozy BMW?

Jiní než před dvaceti lety. Z převážné většiny jsou to lidé, kteří vydělali nějaké peníze a vydělávají je stále. Mají tedy stabilní příjem, neotřásají jimi krizové momenty. Jsou naladěni na naši značku. Ta značka je dynamická a takoví jsou i oni. Neutíkají od ní.

* E15: Nikdy?

Snad jen ve chvíli deficitu nějakého modelu. Což se nám stalo, když byl u Mercedesu úplně první model ML, a teprve později přišla X5. Teď jsme ale v opačné pozici. Konkurence nemá takové modely, jako máme my. Takže zákazníci se spíše přesouvají k nám. A musím říct, že BMW připravuje v této oblasti konkurenci několik dalších nemilých překvapení…

* E15: V životě Inveltu byl asi klíčovým okamžikem moment, kdy jste přede dvěma lety převzali krachující AuTec, tehdy největšího dealera vozů BMW. Nelitujete tohoto kroku?

V životě každé firmy jsou nějaké chvíle revoluční a pak jsou chvíle evoluční. Někdy lze udělat velký krok, jindy jen krůčky. U nás v té době nazrávala situace na nějaké revoluční řešení. A ono přišlo samo. Nikdo z nás ho nevymyslel. Byla tady jedinečná situace, kdy lídr trhu, bývalý importér, padl. Choval se špatně, byla to firma s nevalnou pověstí.

* E15: Pro BMW to musela být hodně krizová situace.

To ano, nechtěli, aby to skončilo jako kdysi s bratry Helbigovými u Mercedesu. Na druhé straně i mohutná korporace, jako je BMW, dokázala ve vypjatých chvílích, kdy se rozhodovalo v podstatě o pověsti značky u nás, reagovat velmi rychle a efektivně.

* E15: O jaké částky se hrálo? O desetimiliony? Stamiliony?

Firma byla medicínsky řečeno v klinické smrti, dlužila sumy, které byly fatální. O desetimilionech se skutečně nedá mluvit. Pozitivní bylo, že i v takové chvíli tam pořád zůstávali téměř všichni zaměstnanci, i přes to, že už několik měsíců neměli výplaty. A ti, kteří z existenčních důvodů odešli, se k nám okamžitě vrátili. Zajímavý a poučný zážitek…

* E15: A vy jste měl se svými partnery tolik peněz?

Ve chvíli, kdy nikdo neví, jak velká je v přebírané společnosti „díra“, se těžko můžete spoléhat na bankovní zdroje. To je nemyslitelné. Nejdříve musíte všechno spravit za své a teprve potom to lze řešit standardně. Je to pochopitelně extrémní riziko. Zvláště, když nejste profesionální krizový manažer.

* E15: Vaše firma v Plzni už vám byla tehdy těsná?

Takhle bych to přesně nenazval. Ale bylo jasné, že dealer bude muset mít do budoucna podstatně větší rozměr, aby byl schopen dělat věci správně a obstál. I co se týče hodnoty firmy, je nutné, aby byla jedničkou na trhu, maximálně dvojkou.

* E15: Chystáte tedy další podobné kroky?

To není na pořadu dne. Jedna kapitola rozvoje firmy skončila, všechno je zdravé, rosteme. Netrpíme žádnou gigantomanií. Pokud bych to vzal fotbalovou terminologií – nám se líbí být tou plzeňskou Viktorkou, postavit mužstvo z outsiderů – a vyhrát.

* E15: Jaká je u vás průměrná cena vozu?

Dnes máme průměrnou prodanou hodnotu vozu bez daně 1 130 000 korun.

* E15: A o které modely je největší zájem?

O všechny, které mají xDrive. V podstatě všechna auta, která stojí od 800 tisíc korun výše, se prodávají nejlépe ve verzi s pohonem všech čtyř kol. Co se týká jednotlivých modelů, to se průběžně mění podle nich. V současnosti je naprosto výrazná pětka, ta se hodně povedla, prodává se opravdu úžasně. Většinu prodejů dělají esuvečka. X1, X3, X5, X6, následuje pětka, obecně celá pětková řada. No a ti, kteří mají rádi něco speciálního, tak kupují Alpiny.

* E15: A Mini?

Mini se na našem trhu postupně etabluje. Je to principiálně vůz do velké aglomerace. A Praha mu přichází na chuť. Je to šik vůz pro extroverty, ale na druhé straně žádný exot. Pro tento rok plánujeme prodat v Česku 200 vozů, ale BMW s ním má rozsáhlé plány, přijde řada nových modelů a my tuto značku bereme velmi vážně.

Jiří Jirovec (55)

Generální ředitel a spolumajitel firmy Invelt, která prodává téměř čtvrtinu všech vozů BMW v Česku. Invelt prodává také motocykly BMW a vozy Mini, jako jediný u nás zastupuje značku Alpina. V roce 2009 rozšířil značku Invelt z Plzně do Prahy, když převzal firmu AuTec. Vystudoval Západočeskou univerzitu v Plzni, Fakultu strojní. Je ženatý, má šest dětí. Jeho největším koníčkem je motorsport.