Jiří Šimáně: Zisk tvoříme v zahraničí, český trh je deformovaný

Jiří Šimáně

Jiří Šimáně Zdroj: E15 Anna Vackova

Letecká společnost Travel Service zabírá ve střední Evropě stále větší část trhu. Po krachu Malévu obsazuje linky z Budapešti na východ a jih, v charterovém byznysu zažívá expanzi v Polsku. Naopak stav v tuzemsku se spolumajiteli Jiřímu Šimáně nelíbí. „Kvůli podpoře státu ČSA je trh tak silně cenově deformovaný, že tady létáme jen proto, abychom vytížili letadla,“ říká Šimáně.

* E15: Nedávno jste se vrátil ze Spojených států. Nebyl jste náhodou v Seattlu jednat o letadlech?

Ne, v Seattlu jsme nebyli, ale o letadlech jsme v Americe skutečně jednali. Měli jsme v úmyslu pronajmout si dvě letadla Boeing 737 – 800 od jedné mexické společnosti, bohužel jsme se nedohodli. Navíc jsme přejímali další tryskáč do naší flotily malých proudových letadel, která máme už tři. Tři Cessny Sovereign.

* E15: Jak to nyní vypadá s dreamlinerem, který máte objednaný od Boeingu? Původní termín dodávky byl příští rok, ten se ale nenaplní.

Výroba dreamlinerů se ze známých důvodů zpozdila minimálně o rok a půl. Je to letoun nesmírně sofistikovaný a Boeing poprvé sáhl k tomu, že všechny díly bude outsourcovat. Logistika je tak složitá, že to způsobilo skluz ve výrobě. Počítáme s tím, že náš dreamliner by mohl dorazit v průběhu roku 2015.

* E15: Dreamliner měl stát podle původních informací 3,3 miliardy korun. Mění se tím zpožděním nějak cenové podmínky?

My o tom samozřejmě budeme jednat a budeme žádat slevu z ceny, tak jako to dělají ostatní.

* E15: Na českém charterovém trhu dlouhodobě chybí dálkové letadlo schopné dolétnout bez mezipřistání třeba do Karibiku. Neplánujete v příštích měsících takový stroj na trh vrátit?

My bychom ho rádi vrátili, ale bohužel na českém trhu cestovního ruchu neexistuje subjekt, který by ho zaplatil. Velké letadlo je samozřejmě ekonomicky náročnější a český trh je především trhem ceny. Cestovní kanceláře tak mají pocit, že by těžko svým klientům větší letadlo promítly do ceny zájezdů. Objednání velkého letadla je tak čistě na cestovních kancelářích a jejich klientech. My jsme připraveni ten letoun nabídnout během několika měsíců, z naší strany není žádný problém.

* E15: Nic konkrétního se tedy nerýsuje?

Zatím ne.

* E15: Jak využijete dreamliner, což je dálkový stroj?

Pokud jde o dreamliner, počítáme s tím, že než ho Boeing dodá, trh se tady nějak vyvine a zesílí. Že se najde velká cestovní kancelář, která ho zaplatí, případně že se cestovní kanceláře spojí. Počítáme s tím, že tohle letadlo bude létat hlavně dálkové trasy do Jižní a Střední Ameriky, Karibiku a Thajska. Vidíme ale celou řadu dalších možností, jak dreamliner využít, včetně jeho pronájmu i s posádkou jiným leteckým společnostem. Takže se může stát, že tenhle letoun budeme provozovat na druhém konci světa.

Z daní si platíme konkurenci

* E15: Největší cestovkou na trhu je Exim Tours. Ta před rokem a půl s velkou slávou přešla od ČSA k vám, teď se ale částečně vrací. Co tomu říkáte?

Exim je cestovní kancelář, která si svého dopravce vybírá zásadně podle výhodnosti ceny. Něco létají s námi, něco létají s ČSA, něco létají s egyptskou společností, něco s Tunisany. Není to tak, že by se upnuli na jednoho dopravce, oni létají s tím, kdo jim dá lepší cenu.

* E15: Není to tedy tak, že by vás v následujících měsících úplně opustili?

To určitě ne. Zvláště v zimě s námi létají téměř sto procent svého programu.

* E15: I příští zimu?

Předpokládáme, že i příští zimu.

* E15: Když podepisoval Exim smlouvu s Travel Servisem, šlo o kontrakt na tři roky za 5,6 miliardy korun. Mění se tedy teď v polovině platnosti smlouvy parametry?

Ty parametry se mění podle toho, jak Exim mění své dopravce. Smlouva cestovce umožňuje létat určité destinace s jinými partnery a této možnosti využila.

* E15: I vzhledem k akvizici dremalineru hledíte zřejmě do budoucna s optimismem, ale jak to vypadá při krátkodobém výhledu? Jak se v poslední době změnila poptávka po charterovém létání? Případně jak se mění vaše ceny?

Musíme rozlišovat ceny na českém trhu a ceny v zahraničí. Zisk tvoříme v zahraničí. Český trh je kvůli ČSA a podpoře státu ČSA tak silně cenově deformovaný, že tady létáme jen proto, abychom vytížili letadla. Ceny na českém trhu jsou na absolutním minimu, někdy i pod náklady.

* E15: Platí to i teď, poté, co se z ČSA vyčlenily do samostatné dcery Holidays Czech Airlines? I tahle nová firma létá pod náklady?

Podle našeho názoru ekonomika Holidays Czech Airlines prostě nevychází. Oni létají za ceny, za které my létat nemůžeme a neumíme.

* E15: Není vám v tomto kontextu trochu líto, že vám před několika lety nevyšlo převzetí ČSA v privatizaci ani odkup charterové divize ČSA?

Prostě nám to nevyšlo, bereme to jako fakt.

* E15: Za ČSA jste nabídli miliardu s řadou podmínek. Nemrzí vás, že jste nenabídli víc?

To nás určitě nemrzí. Nabídli jsme luxusní jednu miliardu při vyrovnání vlastního jmění, což je částka, kterou od té doby České aerolinie prohospodařily nejméně třikrát.

* E15: Když říkáte, že zisky tvoříte v zahraničí, nevede vás to k úvahám, že byste úplně opustili Českou republiku?

Ano, to se klidně může stát. A bude to mít vliv na zaměstnanost. Faktem je, že stát, který by nám měl pomáhat, nám škodí. Zaměstnáváme více než tisíc lidí, platíme zde, na rozdíl od jedné nejmenované letecké společnosti, daně a z těch daní si platíme svou konkurenci. Kdybych byl politikem, asi bych to označil za trochu nestandardní.

* E15: Nějaké konkrétní obrysy váš plán na odchod ze země však zatím nemá?

Neustále doufáme, že ČSA někdo koupí. Vycházíme z toho, že onen investor bude mít všech pět pohromadě a spočítá si, že létat se ztrátou nemá žádnou cenu. To znamená, že bude létat jen linky, kde bude vytvářet zisk.

* E15: Vy byste už zájem o ČSA znovu neměli?

My dnes vlastně ani nevíme, co firma ČSA je a jakou hodnotu představuje. To ví možná ministerstvo financí nebo aeroholding. Ale pokud by znovu přišla na řadu privatizace, čistě pragmaticky se na to podíváme. Nicméně signály, které máme, hovoří spíše o tom, že jsme asi ti poslední, komu by to tato vláda prodala. O důvodech nechci spekulovat.

* E15: Jiným scénářem je krach ČSA. Nejcennější součástí firmy jsou zřejmě sloty do Ruska. Pokud by tam vydržela nynější tržní omezení, měli byste o ty linky zájem?

Určitě, protože na tom se nedá prodělat. Není tam žádná konkurence. Já si ale myslím, že se v Rusku nebe brzy otevře konkurenci. A toho chceme také využít.

* E15: A kdyby aeroholding prodával Holidays Czech Airlines?

To bychom pravděpodobně zájem měli. Ale musíme se přesně podívat, jak ta společnost funguje, co v ní vlastně je, jakou má přesně hodnotu.

* E15: Pokud se nemýlím, vy jste si na ČSA stěžovali u Evropské komise. Jak to dopadlo?

My jsme si stěžovali všude možně. Bohužel neúspěšně. Podali jsme i stížnost v kauze Osinek, ale bez jakéhokoli výsledku. Je možné udělat další právní kroky, například se odvolat k Evropskému soudnímu dvoru, jako to udělal Ryanair, ale myslíme si, že lidi, kteří ta rozhodnutí dělají, naše situace nezajímá. Mnohdy se jedná o politická rozhodnutí, což je něco za něco, a to prostě nemáte šanci ani změnit, ani ovlivnit.

Když skončí ČSA , nenastane konec světa

* E15: Vývoj v ČSA a krach Malévu otvírá prostor v pravidelných linkách ze střední Evropy. Budete nějak posilovat svou značku Smart Wings?

Ano. V Maďarsku jsme požádali o povolení létat Moskvu, Petrohrad, Tel Aviv a Istanbul. Tam v podstatě chceme nahradit Malév. V Maďarsku se jasně se ukazuje, že když jeden pekař vyklidí pekárnu, okamžitě nastupuje jiný. Nyní se tam odehrává cenová bitva mezi Ryanairem a Wizz Airem. Často šířené obavy, že když skončí ČSA, nastane konec světa a z Česka se létat nebude, jsou liché. Ujišťuji vás, že den poté, co skončí ČSA, jsou tady další dvě nebo tři společnosti, které ty linky zaplní.

* E15: Chcete se v Maďarsku profilovat jako nízkonákladový dopravce?

Je to kombinace. Jsme tam lídr na charterovém trhu a chceme také posílit Smart Wings. Ty koneckonců posilujeme i v České republice, létáme linky, ze kterých ČSA odešly, jako Atény nebo Larnaku. Zhruba v říjnu tohoto roku bychom chtěli začít létat Helsinky. V květnu začneme létat také pravidelnou linku Ostrava–Paříž.

* E15: Podívejme se do Polska. Platí informace, že jste tam založili dceřinou společnost a budete tam létat pod polskou registrací?

Přesně tak, budeme tam mít pět letadel, tři ve Varšavě a dvě v Katovicích. Polský trh je obrovský, vidíme na něm velký potenciál. Už teď držíme na charterovém trhu majoritní podíl, spolupracujeme tam s největšími hráči na trhu zájezdů.

* E15: Budete tam provozovat i pravidelné linky pod značkou Smart Wings?

O tom zatím neuvažujeme.

* E15: Přemýšlíte i o nějaké další zemi?

Ano, zvažujeme Španělsko, konkrétně Baleárské nebo Kanárské ostrovy. Uvažujeme, že bychom tam v průběhu příštího roku měli dvě až tři letadla. Již jsme tam kdysi bez úspěchu působili, ale situace se od našeho odchodu zhruba před osmi lety radikálně změnila. Definitivní rozhodnutí jsme zatím neučinili.

* E15: Velkou část vašich příjmů tvoří pronájmy letadel do zahraničí. Část flotily posíláte v zimě do Kanady. Máte i nějaké nové zakázky?

V Kanadě teď máme osm letadel. Navíc jsme nyní vyhráli zajímavý tendr ve Skandinávii, kde jsme získali dvouletou zakázku, a možná budeme létat i na Marshallových ostrovech.

Nevyužitý potenciál

* E15: Jak dopadlo loni hospodaření Travel Servisu?

Celý obor cestovního ruchu je pod silným tlakem. Naštěstí střední Evropa je na tom stále lépe než jiné oblasti. My jsme šli samozřejmě loni se ziskem dolů, ale byli jsme, na rozdíl od ostatních, ziskoví. Zisk činil zhruba 40 milionů korun (předloni měla firma zisk téměř 95 milionů – pozn. aut.). A to v době, kdy krize skutečně udeřila, padali hoteliéři, problémy měly cestovní kanceláře a lidé přestali zbytečně utrácet.

* E15: Předpokládám, že v tom poklesu hraje roli Egypt, případně Řecko.

Ano, hlavně Egypt.

* E15: V poslední době roste výrazně cena ropy. Jak velký je to problém? I vzhledem k cestovním kancelářím.

To je obrovský problém pro každou leteckou společnost. S cestovními kancelářemi máme uzavřené palivové doložky, protože při podepisování smluv nikdy nevíte, kde bude cena ropy za měsíc, neřkuli za půl roku. V rámci pravidelné přepravy používáme palivové doložky stejně jako ostatní dopravci.

* E15: Když se zasníte, jak bude za deset let vypadat Travel Service? Případně, jak bude vypadat celá letecká doprava?

Myslím, že potenciál letecké dopravy je stále nevyužitý, takže počty pasažérů porostou. Otázkou ale budou ekonomické výsledky dopravců. Je tu obrovský tlak na ceny. Uvidíme, zda se podaří udržet alespoň minimální marži, která by leteckým dopravcům umožnila generovat alespoň minimální zisk. Jinak Travel Service je velmi konkurenceschopná společnost s velkými možnostmi růstu do řady zemí.

* E15: Dá se mluvit o paralele letectví s hotelovým byznysem? Hoteliéři také často poskytují pokoje za podnákladové ceny, jen aby je naplnili.

Jistě, ale neexistuje tady žádný státní hotel, který by poskytoval své služby na ještě nižší cenové úrovni, než je ta nejlevnější konkurence. Pokud by stát postupoval v této oblasti stejně, jako je tomu v případě letecké přepravy, tak jsou všechny hotely zavřené.

* E15: Přemýšlíte o nějakých akvizicích?

Neustále. Společnost by se měla pořád rozvíjet. A má dvě možnosti, buďto pomalejším organickým způsobem, anebo formou akvizic. My jsme v minulých dvou letech zvažovali jednu nebo dvě akvizice na trhu pravidelné i charterové dopravy, ale pak jsme si to rozmysleli. Nevycházela nám ekonomika. Momentálně se ničím takovým nezabýváme.

* E15: Kauza Malév už je pro vás uzavřená?

Malév neexistuje. My si teď možná pronajmeme dvě letadla, která po nich zbyla, a to zřejmě za výhodnějších podmínek než Malév, protože odběratelů na tento typ letadla není na trhu zase tolik. Kauza Malév skončila, protože skončil Malév.

Jiří Šimáně (62)

Rodilý Plzeňan vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. V roce 1976 nastoupil do podniku zahraničního obchodu Strojexport, kde řídil dodávky investičních celků. Od roku 1988 vedl největší českou společnost v Africe Prago Lusaka (Zambie) s působností pro Jižní Afriku, Zimbabwe, Botswanu, Tanzanii a Namibii. Do někdejšího Československa se vrátil v roce 1991 a spolu s Jaromírem Šmejkalem založil společnost Unimex Group, jejímž je majoritním (60 %) vlastníkem. Obratem přesahujícím 13 miliard korun patří Unimex Group do padesátky největších firem v zemi. Do jejího portfolia náleží vedle letecké společnosti Travel Service například síť obchodů OBI (Global Stores) nebo dovozci vín a destilátů Global Spirits a Global Wine. Šimáně je rozvedený, má dvaatřicetiletého syna, hovoří anglicky a německy. Ve volném čase se věnuje sportu a četbě.