Když přichází ramadán, posíláme vločky do Afriky, říká spolumajitel Emka Martin Jahoda | E15.cz

Když přichází ramadán, posíláme vločky do Afriky, říká spolumajitel Emka Martin Jahoda

Barbora Pánková
Michal Tomeš

Pro českého výrobce müsli Emco představuje export důležitou součást byznysu, tvoří téměř polovinu tržeb za loňský rok. V posledních letech ovlivňují obchody podle spolumajitele firmy Martina Jahody stále více politická rozhodnutí. „Velký dopad měla v Rusku, kde obchodní bariéry zamezily konkurenci vyrábějící kaše a müsli dovážet do země. My tam tyto kategorie vyrábíme, což nám nahrálo do karet,“ říká Jahoda.

Jak moc ovlivňují váš byznys nejrůznější trendy? Nedávno se snášela na výrobce potravin kritika za používání palmového oleje, kvůli jehož pěstování mizejí pralesy. 

Jako výrobci samozřejmě musíme na trendy odpovídat. Rozhodli jsme se, že s palmovým olejem úplně skončíme, a začali jsme používat řepkový olej. Neustoupili jsme od něj kvůli indonéským pralesům, hlavní důvod byl nutriční. Palmový olej obsahuje ve srovnání s řepkovým několikanásobně vyšší množství nasycených mastných kyselin (ty jsou považovány za rizikový faktor při vzniku kardiovaskulárních chorob – pozn. aut.).

Podepsalo se to na výrobě?

Ano, ve výsledku je dražší. Náklady se zvýšily zhruba o milion korun. Přímo kvůli tomu jsme ale výrobky zdražit nemuseli. Museli jsme reflektovat spíše jiné vlivy, jako je rostoucí cena práce.

Když mluvíme o trendech v potravinách, jak je důležité v oblasti zdravé výživy budování značky?

Není takový rozdíl mezi silou značky pro brand zabývající se zdravou výživou a jinými rychloobrátkovými výrobci. Specialitou tohoto trhu je, že se spotřebitelé segmentují. Každý věří něčemu jinému. Někdo se nedotkne ničeho, v čem je lepek, jiný zase odmítá cukr. Pro nás jako mainstreamového výrobce je pak těžké vybrat věci, které budou zasahovat zajímavé spektrum zákazníků a nebudou to okrajové skupiny. To si mohou dovolit start-upy.

Ministr zemědělství Toman: Ať se dováží jen to, co se v Česku nevyrábí

Vnímáte start-upy jako konkurenci?

Vidím je spíše jako inspiraci. Některé kategorie jako ovesné kaše a tyčky jsou start-upů plné. Tyto druhy potravin jsou technologicky snadnější na výrobu a zároveň jejich prodeje výrazně rostou.

Některé start-upy jako Mixit rozšiřují nabídku o další produkty typu čokolády. Vy se naopak držíte poměrně úzké nabídky. Nemáte v plánu rozšířit portfolio o navazující potraviny?

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15Staňte se jeho předplatitelem
Roční předplatnéod 1899 Kč

Roční rozšířené předplatné E15 Premium

Získáte roční printové předplatné magazínů E15 Premium (6 ks), zaměřené na témata z oblasti ekonomiky a byznysu. Více o magazínech E15 Premium zde.
Čtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
Měsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce objednávejte zde
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!