Manažer DHL: ČSA nejsou jediné, občerstvení zruší řada aerolinek

Zatímco před příchodem nízkonákladových aerolinek bylo bezplatné občerstvení na palubách letadel samozřejmostí, nyní se jídla a pití pro cestující začínají vzdávat i někteří síťoví dopravci, včetně ČSA. A nejsou výjimkou, předpovídá v rozhovoru Damian Pike, viceprezident pro inovace v DHL Supply Chain. Nadnárodní gigant přesto hodlá v oboru expandovat. Leteckou dopravu totiž podle prognóz DHL čeká nebývalý rozvoj.

České aerolinie nedávno přestaly cestujícím nabízet bezplatné občerstvení na většině svých letů. Jsou výjimkou, nebo je podobná snaha o úspory součástí nějakého trendu?

Neznám konkrétně případ Českých aerolinií. Nicméně všechny aerolinky se snaží osekat náklady, současné nízké ceny ropy totiž nevydrží navždy. V příštích pěti letech se stejným směrem určitě vydá mnohem více aerolinek.

ČSA bezplatný palubní servis zrušily na většině linek, zachovaly jej ale na dvou dálkových letech. Je takový přístup běžný?

Není to zcela neobvyklé. Například já létám každé pondělí ráno s British Airways z Glasgow do Londýna a na snídani na palubě se vyloženě těším, je součástí začátku mého pracovního týdne. Na zpátečním letu v pátek večer už ale nic nedostanete. Na dálkových letech je to ještě jinak. Většina aerolinek se ale ubírá cestou standardizace. Z hlediska nákladů je to mnohem efektivnější.

Cena jídla je jen malým zlomkem celkových nákladů aerolinek

Nestírá se tímto omezováním služeb další z rozdílů mezi síťovými dopravci a nízkonákladovými aerolinkami? Nebo to cestující vnímají jinak?

Pokud si účtujete prémiové peníze, měli byste také poskytovat prémiové služby. Nejde o to, že by občerstvení bylo nezbytné, ale dobré jídlo na palubě značně ovlivní zážitek, jaký si z cesty jako cestující odnesete.

Mohou aerolinky zpoplatněním palubních služeb skutečně ušetřit významné částky?

Celý proces přípravy jídla a jeho doručení na palubu letadla je mimo jiné kvůli požadavkům na bezpečnost a včasné doručení mnohem nákladnější, než se může na první pohled znát. I tak je ale cena jídla jen malým zlomkem celkových nákladů aerolinek.

Říkáte, že aerolinky budou na občerstvení na palubách stále více šetřit. Proč se tedy DHL před pěti rozhodla vstoupit do oboru cateringových služeb pro aerolinky?

Počet cestujících v letecké přepravě roste každým rokem o čtyři procenta. V roce 2034 aerolinky přepraví 7,3 miliardy pasažéru, zatímco loni to bylo 3,3 miliardy. Do roku 2035 jen evropská letiště odbaví dalších 13 tisíc letů. To je, jako kdyby se najednou otevřelo deset letišť velkých jako londýnské Heathrow. Trh s občerstvením na palubách díky tomuto růstu dosáhne v roce 2020 hodnoty 18 miliard dolarů.