Martin Elkán: Bez přídavných činností už pošta nemůže být

Generální ředitel České pošty Martin Elkán

Generální ředitel České pošty Martin Elkán Zdroj: e15/michael tomes

Vládou nedávno prošla novela poštovního zákona, která má zajistit České poště stamilionové kompenzace za poskytování veřejných neziskových služeb. Podle generálního ředitele pošty Martina Elkána to podniku umožní výrazně investovat. Budou se opravovat pobočky a zavádět nové služby. „Nemyslím si, že lidé budou vše vyřizovat přes počítač a virtuální pobočky. Musíme tedy nabídnout rozumný kompromis mezi službami standardními a elektronickými,“ říká Elkán, který je ve funkci právě rok.

E15: Oddechl jste si, když ve vládě po dlouhých peripetiích prošla novela poštovního zákona a s ní i kompenzace za veřejnou službu pošty?

Je to pro poštu dobrý signál. Potvrdil se názor, že požadavek pošty na kompenzaci za takzvanou univerzální službu je oprávněný a správný. Dosavadní model s kompenzačním fondem nefungoval. Novela poštovního zákona toto řeší, tudíž jsme jako Česká pošta samozřejmě rádi.

E15: Uvolňuje vám to ruce v tom smyslu, že nebudete pod takovým ekonomickým tlakem?

Nepochybně ano, protože pracujeme s dlouhodobou vizí. A potřebujeme vědět, kolik budeme mít jako podnik na investice. Dosud jsme tady měli pouze povinnost poskytovat některé neziskové služby. Po schválení novely parlamentem budeme mít jistotu, že nám někdo tyto náklady uhradí a my budeme moci směřovat peníze do potřebných investic.

E15: Máte už rozmyšleno, kam budete investovat?

Je toho více. Chceme například lépe vybavit naše depa a pobočky elektronikou, datovým připojením, dále je to rekonstrukce pobočkové sítě. A jsme logistická firma, která stojí na vozovém parku, který si žádá obnovu. To jsou tedy směry, kam půjdou největší investice.

E15: Omezíte díky kompenzaci prodej nepoštovního zboží v pobočkách? Často se objevuje kritika, že se z poboček staly krámy se vším možným.

Že jsme získali úhradu oněch nákladů, ještě neznamená, že nebudeme nic dělat. Máme nějaký hlavní byznys, ale rozhodně nevynulujeme další služby, které můžeme zákazníkům nabídnout. Stále chceme hledat nové příležitosti. Já bych nechtěl, aby Česká pošta nabízela desítky dalších služeb a svou činnost tříštila. Ale jde o to zacílit na určité segmenty trhu, kde by se pošta mohla uplatnit.

Výrazně jsme omezili rozsah doplňkového prodeje. Zredukovali jsme například prodej plyšových hraček nebo her v pobočkách

E15: Máte konkrétnější představu?

Jedním takovým blokem jsou elektronické služby. Ačkoli přepravujeme hmotu, tak se nemůžeme tvářit, že elektronický svět neexistuje.

E15: Jaké elektronické služby máte na mysli?

Třeba elektronické pohlednice, pro jejichž zasílání jsme nyní spustili aplikaci. Můžete si cokoli vyfotit, odeslat elektronicky a my to doručíme jako papírovou pohlednici. Chceme také, aby si zákazníci mohli sami obsluhovat poštovní služby přes webový portál, například přesměrovat zásilky nebo uzpůsobit dobu doručení.

Jsou připraveny modernizace v souvislosti s čárovými kódy, kdy klient nechá načíst kód a zásilka k vyzvednutí pro něj bude rychleji připravena. Toto všechno jsou elektronické modifikace, které chystáme.

E15: Zpět k prodejům. Možná je to jen můj pocit, ale nabízení zboží a nejrůznějších produktů mi přišlo pro pošťáky ponižující. Vrátí se jim důstojnost?

Já si myslím, že Česká pošta důstojnost má. A pošťáci také. Dokazuje to zájem našich zákazníků, rosteme například na balíkovém trhu. Samozřejmě se ale může stát, že při šíři služeb, které poskytujeme, ne každý zákazník je pokaždé spokojen.

E15: To jste utekl od doplňkového prodeje.

Výrazně jsme omezili rozsah doplňkového prodeje. Zredukovali jsme například prodej plyšových hraček nebo her v pobočkách. A přestože jsme provedli tento útlum, máme vyšší tržby. Lidem se užší sortiment prostě lépe prodává. Pokud jde o alianční partnery, tak záleží vždy na tom, kdo produkt nabízí.

Máme pobočky, kde není problém s plněním plánu, jsou ale pobočky, kde lidé nejsou úplně obchodně zaměřeni. Nedělají to rádi, jsou tam stížnosti a generuje to nespokojenost na straně zákazníků i personálu. Ale jsem přesvědčen, že bankovní a pojišťovací služby na poštu patří. V Evropě je to běžné.

E15: Co děláte s lidmi, kteří nejsou obchodně zaměřeni?

Primárně s nimi pracuje jejich nadřízený, tak aby jim pomohl zlepšit obchodní dovednosti. Zároveň mají k dispozici příslušná školení.

E15: Nedávno jste oprášili a vylepšili licenční program, v jehož rámci chcete převést většinu poboček na jiné subjekty. Hrnou se vám zájemci?

Máme pozitivní ohlasy, starostové o to zájem mají, i když někteří se zatím úplně nezbavili nedůvěry. Chceme, aby z českých obcí zmizela obava, že by se služby pošty poskytované formou licence nějak zhoršily. Je to naopak. Včera jsem byl na Božím Daru, kde máme partnera, a pošta výborně funguje v infocentru.

A právě o využití různých synergií s dalšími službami jde. Znamená to pro zákazníka vždy přínos. Já si myslím, že ačkoli jsme proti původnímu záměru začali později, tak letos naplníme předpoklady a získáme okolo šedesáti či sedmdesáti partnerů.

E15: Je větší zájem ze strany obcí nebo spíše soukromníků typu venkovských obchodů?

Teď primárně jednáme se starosty. Ale chceme jednat i se soukromníky, jako jsou obchodní sítě. Tento model je úspěšný i v cizině. Určitě se stanou velmi rozšířené poštovní přepážky třeba v konzumech či drogeriích. To může být řešením i v případě, že obec nemá potřebné prostory.

E15: Zrušíte pobočku, pokud partnera neseženete v samosprávě ani mezi podnikateli?

Určitě ne. Máme od Českého telekomunikačního úřadu jasně dané, kolik poboček musíme provozovat. To budeme vždy dodržovat.

E15: Ve třetím čtvrtletí se chystáte zavést platbu kartou. Proč to poště trvalo tak dlouho?

To je problém, který jsme původně řešili v souvislosti se službami našich aliančních partnerů (ČSOB – pozn. aut.). Nakonec se šlo jinou cestou, kdy jsme loni zvolili formu otevřeného výběrového řízení.

Generální ředitel České pošty Martin ElkánGenerální ředitel České pošty Martin Elkán|e15/michael tomes

E15: Jaký je harmonogram zavádění plateb kartou?

Nechci se zavazovat k nějakým přesným číslům, neboť u zavádění jakékoli technologie se mohou vyskytnout zádrhele. Ale chceme začít tam, kde to má největší smysl, tedy na větších poštách. Už nyní mohou klienti ČSOB a Poštovní spořitelny platit kartou, ale na podzim se systém výrazně rozšíří.

E15: Bude s tím spojená i služba cashback, tedy možnost vybírání hotovosti na poštách?

V první fázi určitě ne, rozšíření funkcionalit budeme diskutovat později na základě případné poptávky ze strany našich klientů.

E15: Budete pokračovat dál ve spolupráci s ČSOB, potažmo Poštovní spořitelnou, i po roce 2017, kdy vyprší příslušná smlouva? Nebo vypíšete tendr na aliančního partnera, případně je stále ve hře vaše vlastní bankovní licence?

V současné době jednotlivé modely řešíme s konzultační firmou. Já si myslím, že koncem září bychom mohli mít jasno, kterou z těch cest se Česká pošta vydá. Ve hře jsou úplně všechny možnosti.

E15: Čistě teoreticky, mohla by pošta jako banka látat svými zisky poště doručovatelce výpadky na poštovním trhu?

Každá taková doplňková služba už nyní výpadky v doručovatelském byznysu látá. Bez přídavných činností pošta už dnes nemůže existovat. Trh listovních zásilek se prostě zmenšuje a to je neoddiskutovatelný fakt.

E15: Pokud jde o banku, vylučujete tedy nulovou variantu, tedy že by pošta po roce 2017 nic podobného nedělala?

Ano, já sám za sebe to vylučuji. Poskytování těchto služeb by mělo na poštách být i po roce 2017.

E15: Pojďme k vašemu hlavnímu byznysu. Mluvil jste o výpadku v doručovatelských službách, kde se projevuje nejvíce?

Hlavní část listovní komunikace v rámci České republiky dělají firmy, které oslovují občany. Jsou to například banky, telefonní operátoři nebo energetické společnosti se svými výpisy. Dopisy občanů nikdy nebyly většinou. A krize minulých let, kdy firmy škrtaly náklady, se výrazně projevila i na poštovních výnosech.

Obecně řečeno objem poštovních zásilek klesá meziročně o deset procent. Sám jsem před pěti lety předpovídal, že v roce 2015 už bude křivka stabilizovaná, ale bohužel trend je stále klesající. Neznamená to, že jsme přišli o klienty, ale poštovní trh se skutečně zmenšuje.

E15: Je nějaká oblast, kde je naopak boom?

Boom byl v e-shopech a objednávání balíků. I když jej krize trochu zpomalila, tak si myslím, že v balíkových zásilkách je potenciál i nadále. Nadějný směr vidíme i v nadrozměrných zásilkách. Takže přeprava zboží typu B2B nebo B2C má budoucnost.

E15: Dokážete si stále představit privatizaci České pošty?

Zastavení transformace podniku na akciovou společnost bylo podle mého názoru jedinou správnou cestou. Neboť stát si tady objednává služby a definuje pobočkovou síť.

E15: To ale může dělat i u soukromých firem.

To asi může, ale já si myslím, že je nejlepší přímá cesta. Tedy že státní zájem a zadání plní státní firma.

E15: Kde bude pošta za pět let?

Myslím si, že jako Češi máme v určitých věcech rádi jistotu a stabilitu. Určitě tady bude pobočková síť a lidé ji budou využívat. Zvláště pokud jde o menší města. Nemyslím si, že lidé budou vše vyřizovat přes počítač a virtuální pobočky. Musíme tedy nabídnout rozumný kompromis mezi službami standardními a elektronickými.

Určitě zde bude logistika a poskytování balíkových služeb, neadresné letáky se budou měnit na adresnější klubové zásilky. Trendů je řada.

Martin Elkán (45)
Vystudoval ekonomiku a řízení na ČVUT v Praze. Do České pošty nastoupil v roce 1996 jako vedoucí obchodu. V následujících letech se věnoval v různých pozicích obchodní činnosti a marketingu. Od roku 2010 byl vrchním ředitelem divize pro obchod a marketing. Generálním ředitelem České pošty se stal loni v červnu. K jeho velkým koníčkům patří big beat.