Michal Jelínek: Krize otevřela outsourcingu i zatím nedostupné trhy

Michal Jelínek

Michal Jelínek Zdroj: E15 Michael Tomes

Okin Group je příkladem úspěšné české společnosti, která roste doma i za hranicemi. Pro jiné firmy zajišťuje outsourcing, tedy vykonává činnosti, které si dosud dělaly samy. Z Okinu se postupně stal tuzemský lídr odvětví se zhruba 1500 zaměstnanci, který ročně utrží více než miliardu korun. A to bez zakázek od státu. „Stát jako klient asi zajímavý je, ale to by se musel začít chovat racionálně,“ říká v rozhovoru pro deník E15 majitel Okinu Michal Jelínek.

* E15: Poskytujete firmám služby, které zatím zvládaly vlastními silami. Proč by mělo být pro podniky výhodné, aby za ně úklid nebo účetnictví dělal někdo jiný?

Argumenty, proč si nás najmout, jsou dva. Jeden je provozní – podnikům snižujeme náklady tím, že máme vyšší produktivitu v jejich podpůrných procesech a přebíráme rizika v oblastech, v nichž klienti nejsou specializovaní. Druhý argument je strategický. Souvisí například se snahou firem získat pod kontrolu náklady ve svých rozsáhlých portfoliích. Dokážeme analyzovat, co ve firmě funguje dobře a kde jsou naopak mezery. Například účetnictví nebo podpora klientů jsou často oblasti, které jdou mimo hlavní činnost firmy. Pro nás jsou však v divizi Okin BPO hlavním byznysem, který dokážeme hodnotit a technologicky podporovat. Pro zákazníka jde o fixní náklady, naší výhodou je, že tyto služby dodáváme na základě takzvaného transakčního modelu, tedy podle toho, kolik operací pro klienta uděláme, a tedy jak se mu vyvíjí obchod.

* E15: Díky čemu ale firma vyčleněním podpůrných činností ušetří?

Primárně tím, že využije naši produktivitu práce, která je v oblasti podpůrných procesů významně vyšší než ta jeho. Další důležitý efekt plyne klientovi z toho, že najednou vidí náklady na jednotlivé operace, dokáže je alokovat na různé své interní procesy a jednotlivé útvary. Jde o velmi transparentní proces, na základě kterého firma dokáže dělat rozhodnutí, které náklady chce udržet a které nikoli. Ve svém hlavním byznysu podniky toto dobře zvládají, mimo něj je to už ale horší. Představme si například obchodní firmu, která umí dělat dobře obchod, ale podporu prodeje, která je za tím, už tolik nezvládá. A právě tam je naše přidaná hodnota. Zlepšíme podporu klienta, zrychlíme jeho výnosy a snikteré žujeme chybovost návazných procesů a tím i jejich interní náklady.

* E15: Na jedné straně spravujete nemovitosti, na straně druhé pro firmy vykonáváte jejich podpůrné procesy. Která z těchto dvou linií je významnější pro další rozvoj vašeho byznysu?

Obě tato odvětví mají dnes velmi dobrý potenciál. Investujeme hodně peněz do inovací, abychom byli významně před trhem v obou oborech našeho podnikání. Soustředíme se na určité specifické segmenty a určité typy klientů s určitým typem potřeb. Nejsme firmou, která by spolupracovala s každým. Zakázky, na které se koncentrujeme, si pečlivě vybíráme. Ani jeden z našich byznysů proto není důležitější. Kdyby měl jeden z nich horší budoucnost než druhý, tak ten s horší budoucností prodám.

Obrovský tlak na ceny

* E15: Nahrává poptávce po vašich službách krize?

V obou oblastech, kterým se věnujeme, se otevírají příležitosti, které byly v minulosti nedostupné. Firmy, které měly dříve bezpečné marže a pocit, že vše mají interně pod kontrolou, dnes docházejí k závěru, že je potřeba hledat i jiné způsoby, jak řešit pokles ziskovosti. Mezinárodní firmy tak nyní vyčleňují i to, co dříve outsourcovat nechtěly. Současně ale nechtějí slevovat ze svých standardů. Naopak od svého partnera vyžadují vyšší kvalitativní standardy, než jakých dosahují interně, což má logiku. V outsourcingu podnikových služeb se dnes otevírají příležitosti například v bankovnictví nebo maloobchodu. V tuto chvíli vedeme také jednání s řadou významných českých firem.

* E15: Ekonomický útlum na vaše podnikání negativní dopad nemá?

Pozorujeme obrovský tlak na ceny. Často vidím, že konkurence vezme jakoukoli zakázku za jakékoli peníze, protože má krátkodobé kvartální cíle, musí někam reportovat. Nedávno jsem se setkal s případem, kdy jeden náš konkurent zvítězil ve výběrovém řízení, následně se ale zjistilo, že na té zakázce prodělává milion ročně a poskytuje službu, s níž klient není spokojený. Firma na takovou službu může pohlížet ve stylu „ale ušetřili jsme“. Ovšem tento pohled platí pouze krátkodobě. My se koncentrujeme na dlouhodobé partnerství a podporu core businessu našich zákazníků, ne na komoditní služby. Takový typ projektů pro nás tedy není zajímavý.

* E15: Takže například z hlediska tržeb rostete?

Víte, že ani nevím? Tyto parametry moc nesleduji. Zajímá mě především ziskovost a spokojenost klientů. Naším cílem není souboj o první místo v podílu na trhu. Řekněme však, že jsme schopni díky inovacím a mezinárodní působnosti růst organicky kolem 20 procent ročně.

* E15: Expanze prostřednictvím akvizic je pro vás mimo hru?

Jestliže někdo dokáže růst jen tím, že kupuje firmy a vezme jakoukoli zakázku, z krátkodobého pohledu je to ohromující a vypadá to pěkně. Já si ale říkám, jak to bude vypadat za pět let? Na tyto výsledky jsem zvědav. Určité typy služeb jsou mnohem důvěryhodnější, když je za nimi vidět konkrétní vlastník. Jsme česká firma, která má jasného vlastníka, máme vysoké standardy služeb, investujeme spoustu peněz do inovací a rozvoje, byznys děláme z Prahy a nemusíme nikam nic reportovat. Mým cílem je vybudování silné zdravé české firmy, která bude viditelná na mapě Evropy. To je naše záměr. Proti tomu prakticky všichni naši konkurenti posílají peníze do zahraničí nebo jsou závislí na „řízení přes tabulky“, jsou-li vlastněni finanční skupinou.

* E15: Říkal jste, že hodně investujete do inovací. Čeho konkrétně se tyto investice týkají a jak jsou vysoké?

Ve firmě máme už třetím rokem rozjetý inovační program, který nese docela dobré ovoce. Naše investice se hodně soustředí například na využití dat v řízení služeb, technologie nebo na vývoj řešení pro automatizaci procesů. Celkově jde o investice v řádu desítek milionů korun, což je v našem odvětví služeb také unikátní.

* E15: Váš obor je hodně náročný na množství pracovní síly. Je pro vás náročné najít dostatečně kvalifikované zaměstnance?

V oblasti outsourcingu podnikových procesů jsme v Česku vytvořili za posledních osm let 750 vysoce kvalifikovaných pracovních příležitostí. Jsme schopni nabrat i lidi, kteří třeba nemají úplně odpovídající kvalifikaci. Naším interním procesem je ale během několika měsíců dostaneme na velmi solidní úroveň, díky které jsou schopni obstát i v mezinárodním prostředí. Je třeba si uvědomit, že v případě outsourcingu podnikových procesů máme jen zahraniční zákazníky a veškerá komunikace se odehrává v angličtině. V případě správy nemovitostí u zaměstnanců jde především o kombinaci selského rozumu a zdravého přístupu k práci. Obecně máme zásadu, že Okin je firma, v níž dostanete příležitost splnit si své pracovní sny. A funguje to, na rozdíl od toho, co jsme dělali dřív.

Michal JelínekMichal Jelínek | E15 Michael Tomes

Nové příležitosti hledáme stále

* E15: Jste hodně aktivní v zahraničí. Chystáte vstup na nějaké nové trhy?

Dnes jsme v šesti státech střední a východní Evropy, připravujeme se na další dva východoevropské trhy. V tomto případě těžíme z toho, že pokrýváme region, který pro mnoho firem podnikajících celosvětově není sexy. Nevnímají zde velký potenciál, zatímco my se v tomto prostředí umíme pohybovat a umíme partnerům poskytnout standard, na který jsou zvyklí v západním světě. Díky tomu, že jsme akcionářem EC Synergy, která poskytuje služby správy budov po celé Evropě, máme přístup ke skutečně mezinárodním projektům. Naopak jsme opustili Švédsko, které už pro nás splnilo svou roli, a také jsme si řekli, že chceme být hlavně ve středoa východoevropském regionu. Skvěle se nám vyvíjí spolupráce v Polsku, kde nyní rozjíždíme projekt za dva miliony eur ročně. Obrovské příležitosti jsou na Ukrajině, dobře rosteme i na Slovensku. Trošku bojujeme v Rumunsku, ale už i tam jsme získali nový byznys.

* E15: Nechcete se vrátit do Ruska, z něhož jste před časem odešli?

Rusko bylo v historii firmy velmi důležitou lekcí. Tam musíte vstoupit buď jako hodně silný hráč, nebo musíte mít někoho, kdo vám kryje záda. A my jsme ani jeden z těchto parametrů nesplňovali, takže to tam nedopadlo úplně dobře. Ale už je to za námi, je to uzavřená historie. Podobné temné milníky jsou však v životě každé firmy, která má nějaké ambice.

* E15: V roce 2010 jste dal větší sponzorský dar ČSSD. Pokračujete ve sponzorství politických stran?

To byla jednorázová záležitost, s politikou jinak nemám nic společného. Ani tehdy to nebylo z politických nebo obchodních zájmů. My pro stát prakticky neděláme.

* E15: Stát jako zákazník pro vás není zajímavý?

Stát jako klient asi zajímavý je, ale to by se musel začít chovat racionálně. My potřebujeme klienty, kteří chtějí, aby jim technologie, nemovitosti, soubory procesů a aktiv dobře fungovaly. Český stát to však nedělá a pro byznys se tak stává velmi komickou záležitostí. Druhá věc je, že se od státu držím dál hlavně kvůli tomu, co se děje kolem veřejných zakázek, nechci být s ničím spojovaný.

* E15: V čem je podle vás v Česku problém?

Tady bohužel není dostatečně silný český podnikatelský stav, který by zemi spoluutvářel a který by sebevědomě říkal svůj názor. Je tu samozřejmě řada úspěšných podnikatelů, ale jejich vliv na společnost je relativně malý. Místo nich slyšíte hlasy lidí, kteří v životě nic nedokázali, a když už něco dokázali, tak to bylo jen to, že něco ukradli.

Michal Jelínek (41)

Vystudoval právo na Univerzitě Karlově v Praze a Harvard Business School. Působil v manažerských pozicích například v poradenské firmě Deloitte či v Komerční bance. V roce 2002 se stal generálním ředitelem společnosti Okin Facility, kterou v roce 2006 koupil od francouzského koncernu Vinci.