Michal Zámec: Prodej vůní přes síť přetlačí i elektroniku

Prodej vůní př es síť přetlačí i elektroniku.

Prodej vůní př es síť přetlačí i elektroniku.

Kdo by si myslel, že prodej parfémů přes internet je chiméra, vyvede ho z omylu příklad tuzemského e-shopu Parfums.cz. Když však v roce 2004 tato firma vznikala, její mladí zakladatelé netušili, že se z ní stane za necelých deset let společnost s tržbami přes dvě miliardy korun, jež navíc rozjíždí byznys také v řadě dalších zemí. „Růstový potenciál pro nás zahraničí představuje nadále. Český trh už nemá kam výrazně růst,“ říká v rozhovoru pro deník E15 zakladatel a šéf Parfums.cz Michal Zámec.

* E15: Jak je možné prodávat vůni přes internet?

Vycházíme z toho, že lidé vědí, co chtějí. A pokud nevědí, tak dnes už nemají problém experimentovat. Setkáváme se běžně s tím, že lidé zkusí novou vůni i bez předchozí zkušenosti. Při nejhorším ji pak někomu darují nebo nám můžou parfém vrátit.

* E15: Kdy nápad prodávat parfémy na síti vznikl?

Byla to do značné míry náhoda. Kolem roku 2004 jsme začali prodávat elektroniku a jeden z našich dodavatelů se zabýval v rámci velkoobchodu i parfémy. Tento obchodník nám je nabídl do prodeje. Zkusili jsme to a parfémy se ukázaly jako výrazně životaschopnější artikl než elektronika.

* E15: Nepřipadlo vám prodávat vůně přes internet jako riskantní krok?

Také mi to přišlo nezvyklé. Fakt však je, že tehdy byl obrovský rozdíl v ceně mezi kamenným obchodem a e-shopem. Zatímco parfém v prodejně stál například 2500 korun, na internetu ho bylo možné pořídit za šest stovek. Takže ten cenový motiv byl v té době obrovský.

Ceny v e-shopech a kamenných obchodech se přibližují

* E15: Rozdíly v cenách se udržely?

Dnes už tak velké nejsou. Ceny se do značné míry vyrovnaly hlavně z hlediska dodavatelů, kteří kamenným obchodům trochu zlevnili a e-shopům naopak mírně zdražili. Roli hrál také fakt, že v tu dobu zde nebyly obchody Sephora, parfumerie nebyly tak dobře zásobené jako dnes, byl obecně vyšší hlad po zboží.

* E15: Čekal jste takový úspěch?

Vůbec. Ze začátku jsme to vnímali jako „bokovku“, pátou kolej, která nás spíš zdržovala od byznysu s elektronikou. Pár zákazníků si však parfém přes internet pořídilo a získali pozitivní zkušenost. Velice rychle se to rozkřiklo a díky těmto referencím jsme začali extrémně rychle růst. Tehdy jsme například jen měsíc od měsíce rostli trojnásobně.

* E15: Kdy vám došlo, že končí legrace?

Asi po tři čtvrtě roce jsem si uvědomil, že potenciál v internetové parfumerii opravdu je. Kolega se tehdy rozhodl pokračovat v prodeji elektroniky a já zas přešel jen k parfémům. Začali jsme tehdy masivně využívat reklamu, začali jsme nabírat lidi. Asi jen půl roku po spuštění prodeje v České republice jsme uskutečnili svoji první zahraniční expanzi na Slovensko.

* E15: Proměnila se za tu dobu firma?

Začátky byly asi podobné jako u všech internetových obchodů. Zaměstnal jsem kamarády a známé, pracovali jsme o nocích a víkendech, růst byl velice překotný. Postupem času jsme se ovšem začali profesionalizovat. Vyčlenila se oddělení, na nichž se začal profilovat střední management, jednotlivé úseky si začaly žít vlastním životem. Dnes už jde o firmu s klasickou strukturou.

* E15: Provozovatelé e-shopů občas nostalgicky vzpomínají na počáteční doby svého podnikání, kdy nadšení a elán převažovaly nad korporátní kulturou a manažerským řízení.

Lhal bych, kdybych řekl, že jsme se nezměnili. Na druhou stranu u nás však alespoň na určitých úrovních stále vládne poměrně neformální atmosféra. Nemáme na všechno milion směrnic, nedodržujeme dress code, nepotrpíme si na rozsáhlé prezentace. Kde to alespoň trochu lze, dáváme lidem volnost.

Západní Evropa je komplikovaný, náročný a drahý trh, na který se příliš pouštět nechceme. Pokud se ovšem pustíme za hranice EU, tak obrovský potenciál skýtá Rusko a Asie.

* E15: Není však při růstu firmy nad určitou úroveň „zkorporátnění“ nevyhnutelným osudem?

Do jisté míry ano. Co však bylo v našem případě nutné, jsme už udělali. Nechceme věci dohnat do extrému, nechceme se stát zkostnatělou korporací, v níž se nerozhodne nic, protože rozhodovací proces je tak složitý, že se dva měsíce řeší i přemalování zdi v kanceláři.

Upevnění pozic na trhu

* E15: Jestliže jste na začátku neočekával tak silný růst, co očekáváte teď ?

To je těžká otázka. Celých těch zhruba deset let si říkáme, že už takto dál růst nemůžeme, ale zatím se ukazuje, že to stále jde. Nyní si však už opravdu myslíme, že další extrémní růst už nebude. Tomu ostatně odpovídá i situace v celé ekonomice. Na trzích s konstantní poptávkou, na nichž nedochází k žádnému ekonomickému boomu, očekáváme růst o 15 až 20 procent. To je případ střední a východní Evropy. Ovšem na trzích, kde jsme začali teprve nedávno a trh se tam teprve formuje, což je příklad Rumunska, Bulharska či Slovinska, kam nyní vstupujeme, si dokážu představit pokračování výraznějšího růstu. Společnost jako celek tedy podle našeho plánu poroste o 30 až 40 procent, nebude to však platit pro všechny země.

* E15: Jste aktivní v zahraničí, na jaké nové trhy se ještě chystáte?

V průběhu prvních devíti let jsme téměř každý rok přidávali nějakou zemi. Dnes jsme přímo v sedmi státech Evropské unie a ve dvou dalších nepřímo. Nyní vstupujeme do Slovinska, zvažujeme Pobaltí. Pak již však, snad ještě s výjimkou severských zemí, nevidím pro zahraniční expanzi příliš velký prostor. Chceme se potom soustředit hlavně na upevnění pozic na stávajících trzích.

* E15: Západní Evropa z jedné strany a Rusko ze strany druhé vás neláká?

Západní Evropa je komplikovaný, náročný a drahý trh, na který se příliš pouštět nechceme. Například v zemích typu Francie či Itálie si lidé nákup parfému na internetu ani nedokážou představit, takže tam bychom se prosadit neuměli. A ve střední a východní Evropě už příliš prostoru pro expanzi nemáme. Pokud se ovšem pustíme za hranice EU, tak obrovský potenciál skýtá Rusko a Asie. Tam bychom ale asi nešli bez partnera, který zná lokální prostředí.

* E15: Jaký podíl na vašich celkových tržbách má zahraničí?

Zhruba 70 procent. Růstový potenciál pro nás zahraničí představuje nadále. Český trh už nemá kam výrazně růst.

* E15: Achillovou patou e-shopů je ziskovost. Máte s ní také problém?

V okamžiku, kdy firma dynamicky roste, je poměrně komplikované udržet ve stejném poměru i růst ziskovosti, protože s růstem jsou zpravidla spojené investice. Kdyby se tento růst zastavil, tak jsme schopní začít generovat velice zajímavý zisk. Jen tento rok však děláme investici za 50 milionů korun, příští rok může jít klidně o podobnou částku. Nyní si tedy udržujeme ziskovost, kterou potřebujeme pro provoz byznysu, ale nemáme strategii vybírání zisků.

* E15: Vstup investora neřešíte?

V minulosti i současnosti jsme měli nabídek poměrně hodně. Většina nabídek je ale od finančních investorů, jejichž scénář je přibližně stejný: Koupit firmu, napumpovat do ní peníze, prodat. A to se příliš neshoduje s mou vizí. K byznysu potřebujete také nějaké know-how a synergie a to často finanční investor nepřináší. A když budeme potřebovat víc peněz, můžeme využít bankovní financování.

Michal Zámec (30)

Vystudoval Gymnázium Kroměříž. Sotva dosáhl plnoletosti, pustil se v roce 2001 do podnikání na internetu. E-shop Parfums.cz založil v roce 2004. Od té doby je jeho hlavní aktivitou, na níž nic nezměnil ani krátký flirt s vysokou školou.