Milan Chovanec: Snížil bych zdanění nafty a nesnáším dluhy. A to jsem sociální demokrat

Milan Chovanec

Milan Chovanec Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Pavel Otto
Plzeňský kraj je jediný z regionů, který nemá dluhy. A pokud si podle hejtmana Milana Chovance příští rok vezme úvěr, tak pouze na to, co se vrátí krajské pokladně zpět. Způsob, jakým stát financuje kraje, považuje za tristní, přivítal by změnu rozpočtového určení daní a alespoň několikaprocentní podíl ze spotřební daně na paliva a maziva. „Pokud stát není schopen změnit financování krajů, ať je raději zruší a platí všechno sám,“ říká.

* E15: Po jižní Moravě je Plzeňsko druhým krajem, který chce otevřít regionální železniční dopravu konkurenci. Je to reakce na úspěch RegioJetu?

Nevím, jestli v případě pana Jančury lze hovořit o úspěchu. Na kolejích je teprve krátce. Vybudil ale diskuzi. A také ukázal, že konkurence na železnici přináší kvalitu pro cestující. My jsme chtěli soutěže vypisovat už přede dvěma lety, do roku 2019 musí být liberalizováno minimálně 60 procent trhu.

* E15: Kdy by si mohli cestující kupovat jízdenky od jiného přepravce než od Českých drah?

V našem regionu by měl nový přepravce nastoupit od roku 2014. A uděláme všechno pro to, aby se jízdenky kupovaly na jednom místě. Neočekávám ale, že by byly výrazně levnější. Na takzvaný vlakokilometr nyní České dráhy dostávají dotaci 109 korun. Na Slovensku to je v přepočtu 130 korun, v Německu 209 a ve Švýcarsku dokonce 290 korun. Nutno ale říct, že České dráhy většinou jezdí se zastaralými a z účetního hlediska už odepsanými vozy. My naopak budeme požadovat buď úplně nové, anebo velmi mladé vozy. Doprava se tedy zkvalitní.

* E15: Jaké tratě otevřete konkurenci? A proč jen necelou čtvrtinu?

Půjde o elektrifikované, tedy hlavní, tratě. Původně jsme sice chtěli otevřít soutěžím všechny, ale změnu by to nepřineslo. Na oněch zbývajících asi 78 procentech tratí by s největší pravděpodobností zvítězily České dráhy. Nikdo jiný by se do tendrů nepřihlásil.

* E15: Kolik zájemců očekáváte?

Odhaduji, že to budou nanejvýš čtyři, možná pět firem včetně pana Jančury. Vedle něho nyní funguje Veolia Transport, připravuje se Leo Expres a vznikne možná ještě další přepravce.

Silný národní přepravce musí zůstat

* E15: Budou po Plzeňském a Jihomoravském kraji následovat další regiony?

Jednáme jak s Jihočeským, tak s Karlovarským krajem. Jde o to, aby nový přepravce mohl jezdit z Plzně do Českých Budějovic a také do Chebu. Bylo by hloupé, aby na hranici našeho regionu museli cestující přestupovat. K soutěžím postupně přistoupí všechny kraje.

* E15: Ministerstvo financí chtělo regionům pro příští rok škrtnout 300 milionů ze státní podpory na regionální dopravu. Dostanete nakonec předchozí vládou slíbené 2,6 miliardy? A smíříte se s případnými úsporami i v příštích letech?

Na základě memoranda uzavřeného mezi vládou a kraji, které vedle hejtmanů a tehdejšího šéfa rezortu dopravy podepsal i bývalý premiér Fischer, měly být v rozpočtu ony 2,6 miliardy jako mandatorní výdaje. Současná vláda ale začala tvrdit, že memorandum pro ni není závazné a je jen cárem papíru. Původně měly přijít České dráhy o jednu miliardu, což je úbytek asi patnácti stovek pracovníků. Ti by po ztrátě místa dostali tři platy jako odstupné a poté by zatížili sociální systém. Pro stát by to tedy žádné úspory nepřineslo. Z těchto záměrů naštěstí sešlo. Nyní jednáme s ministrem dopravy o posledních 190 milionech. Samozřejmě je otázka, jak to bude v dalších letech. Hejtmani trvají na tom, aby současná vláda memorandum znovu projednala a zároveň ho poslala ke schválení do parlamentu. Krajská zastupitelstva už tento dokument schválila, je pro nás tedy závazný. Totéž musí platit i pro vládu.

* E15: Otázka je, zda na tento požadavek vláda přistoupí.

S předsedou Asociace krajů Michalem Haškem se máme sejít jak s ministry dopravy a financí, tak s panem premiérem. Dohodu se pokusíme nalézt během jara příštího roku. Jen připomenu, že z celkem dvanáctimiliardové dotace, kterou dostávají České dráhy, kraje platí rovných osm miliard. Nás to tedy stojí dvakrát více než stát.

* E15: Řekl jste, že České dráhy zkostnatěly, což pro ty, co s nimi pravidelně cestují, není žádná novinka. V čem by se měly zlepšit?

Třeba ve Středočeském kraji jim rapidně rostou tržby. Nasadili tam nové soupravy, vlaky fungují jako příměstská doprava. Ukazuje se, že když můžete před nádražím zaparkovat na hlídaném parkovišti, cestou na peron se nikde neumažete, nastoupíte do nové soupravy, kde dostanete kávu a fungujete tam Wi-Fi, přesvědčí to hodně lidí, aby jeli třeba z Plzně do Brna vlakem. Je to opravdu pohodlnější než několik hodin sedět s očima přilepenýma na skle za volantem s obavami, že do vás někdo nabourá. Je dobře, že pan Jančura České dráhy doslova vyděsil, je to pro ně ozdravné. Ale zároveň si myslím, že v Česku musí dál fungovat silný národní přepravce. Musí být ovšem vhodně doplněn konkurencí, která ho bude nutit k vyšší kvalitě.

Milan ChovanecMilan Chovanec | E15 Robert Zlatohlavek

Na spolufinancování si hejtmani rádi půjčí

* E15: Kritizujete vládu za úsporné kroky kvůli omezení velkých dopravních projektů. Odkud by se podle vás měly peníze přesunout?

Pokud předchozí vlády vyjednaly, že z Bruselu dostaneme dotace, není možné oněch zhruba 40 miliard vracet s odůvodněním, že nemáme peníze na spolufinancování. To by byl zločin. A zvlášť v době ekonomické krize. Zadlužit se kvůli zalepení nějakých děr je nemravné. V tomto případě ale úvěry považuji za nanejvýš hospodárné řešení.

* E15: Doporučil jste ministru dopravy Pavlu Dobešovi, aby se evropských peněz určených na výstavbu a opravy silnic nevzdával. Pokud stát nemá dost připravených projektů, čerpání evropských peněz by podle vás měly převzít kraje a obce. Máte ale zdroje na spolufinancování? Požadovali byste je od státu?

Panu ministrovi jsem řekl, aby do hry o evropské dotace pustil kraje a obce, jež by o ně žádaly prostřednictvím jeho úřadu. Nutný je ale souhlas Bruselu, který by tento postup neschválil ze dne na den. Jen Plzeňský kraj má v současnosti projektovou přípravu za celkem šest miliard, podobné je to i v jiných regionech. Spolufinancování představuje patnáct procent ceny daného projektu, velmi rádi ho uhradíme. Neznám žádného hejtmana, který by si nechtěl půjčit na nové silnice, na něž ze tří čtvrtin dostane evropské peníze.

* E15: Přivítal jste návrh svého stranického kolegy, předsedy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Milana Urbana, na snížení spotřební daně na motorovou naftu. Snížení daní by člověk od levicového politika nečekal…

Tato daň je u nás ve srovnání s okolními zeměmi opravdu hodně vysoká, návrh předpokládal snížení o dvě koruny a padesát haléřů za litr. Kamiony natankují v Polsku a pak až v Rakousku. Sice u nás zaplatí mýto, ale spotřební daň za pohonné hmoty nikoli. Přitom tady zhoršují životní prostředí naftou koupenou v jiné zemi, což je hloupost. Ministr financí je ale k našemu návrhu skeptický. Kvůli krizi prý budou lidé méně jezdit, a stát tudíž vybere méně. To je pravda. Na druhé straně každý nakupuje tam, kde je levněji. Už řadu let vyváží Česko spotřební daň a také DPH do Německa a Rakouska. Češi z celého příhraničí jezdí nakupovat téměř všechno včetně chleba tam, cenové rozdíly jsou dramatické. A to se má DPH ještě zvyšovat.

Buď změnit financování krajů, nebo je zrušit

* E15: Jak byste si představoval financování oprav krajských silnic?

To je obrovský problém. Jediným možným řešením je parametrická změna rozpočtového určení daní. ČSSD před časem navrhovala, aby kraje dostávaly několik málo procent ze spotřební daně na paliva a maziva. Na Plzeňsku představuje zanedbanost krajských silnic včetně mostů patnáct miliard. V rámci rozpočtového určení ale dostaneme jen 3,4 miliardy. Dokud se to nezmění, situace se nezlepší.

* E15: Co říkáte na návrh nového rozpočtového určení daní, o němž diskutuje vláda?

Plzni jeho prosazení určitě nepřeji, ale všechny obce v kraji by si polepšily. Jako hejtman nemohu bojovat jen za Plzeň, která by z celkových příjmů 2,6 miliardy přišla o 900 milionů, což by pro ni byla velká rána. Nejvíce by se mi líbilo, kdyby město o peníze nepřišlo a obce dostaly přidáno.

* E15: Plzeňský kraj vykázal na konci roku 2008 úspory 820 milionů, dluhy tehdy žádné neměl. Bez dluhů jste i nadále, zároveň jsou ale na nule vaše úspory. Počítáte v příštím roce s úvěry?

S vyčerpáním úspor je to jednoduché. Bývalé vedení kraje reprezentované ODS nám sice zanechalo úspory, zároveň nás ale zavázalo k velké investiční akci, kterou je modernizace klatovské nemocnice za 1,4 miliardy. Když jsme to všechno sečetli a odečetli, zůstaly po ODS dluhy 200 milionů. Za vedení ČSSD žádné dluhy nevznikly. I když máme otevřený překlenovací úvěr, nečerpáme ho. Pokud si příští rok půjčíme, tak pouze na to, co se nám vrátí. Rozhodně odmítám půjčky na provozní záležitosti, to je projídání peněz. Pokud stát není schopen změnit financování krajů, ať je raději zruší a platí všechno sám.

* E15: Když už jsme narazili na zadluženost krajů, váš kolega ze středních Čech David Rath zaťal třiapůlmiliardovou sekeru, což je zdaleka nejvíce ze všech regionů. Čím si to vysvětlujete?

Může to být způsobeno tím, že mají více projektů, které spolufinancují, anebo více investují. Plzeňsko je trochu více při zemi. Stále jsem přesvědčen, že dluhy se dělat nemají. Chápu ale, že jako sociální demokrat, který chce snižovat daně a odmítá dluhy, musím působit jako bílá vrána.

Paroubek má šanci na Ústecku zabodovat

* E15: Obhájí příští rok vaše strana vítězství z minulých krajských voleb?

Moc se tím nezabývám, není na to čas. Otázka je, jestli mě budou nominovat kolegové z ČSSD a zda svou práci dělám dobře. Centralizovali jsme veřejné zakázky. Byli jsme vyhodnoceni jako nejlepší kraj, co se týče vnímání korupčního prostředí. Základem je soutěž dobře vypsat, aby si to firmy skutečně rozdaly. Dnes se kdekdo zaklíná elektronickými aukcemi. Když je ale soutěž špatně vypsaná, jsou aukce jen drahé divadlo. Centralizovali jsme rovněž zdravotnictví, vznikl holding. Ovšem ne kvůli privatizaci, chtěli jsme do systému lépe vidět. Ukázalo se například, že ředitel jisté nemocnice kupoval rohlíky za 2,80 koruny, když je přitom vedle v supermarketu měli za 90 haléřů. A jak dopadnou volby? To nevím. V současné chaotické době nelze odhadnout ani to, co se stane za dva nebo tři měsíce. Alespoň žádného takového prognostika neznám.

* E15: Jaké šance dáváte svému bývalému předsedovi Jiřímu Paroubkovi, který bude sociálním demokratům konkurovat na Ústecku?

Vážil jsme si ho, osobně mě mrzí, že odešel. Stranu převzal v době, kdy nebyla v dobré kondici. Byl to předseda, který měl vizi a tah na branku. Jeho nevýhoda byla v tom, že lidé přestali mít jím reprezentovaný styl politiky rádi. Řekl bych ale, že už je to zapomenuto. Nyní je Jiří Paroubek naším soupeřem. Myslím si, že na Ústecku reálnou šanci určitě má. Pokud povede slušný politický souboj, nebudu ten, kdo by po něm plival.

Milan Chovanec (41)

Absolvoval Střední ekonomickou školu v Plzni a Západočeskou univerzitu v Plzni. Do roku 1989 pracoval v bance, pak podnikal v oblasti maloobchodu, velkoobchodu a služeb. Od roku 1997 je členem ČSSD, v letech 2002 až 2010 působil jako plzeňský zastupitel. Po zvolení Milady Emmerové hejtmankou Plzeňského kraje na podzim 2008 byl jmenován jejím prvním náměstkem pro ekonomiku a majetek. Hejtmanem je od září 2010, kdy se Emmerová stala poslankyní. Dlouhodobě se pohybuje ve vedoucích funkcích plzeňských i krajských sociálních demokratů, od února 2011 je předsedou krajského výkonného výboru strany. Je ženatý, má dvě děti.