Miloslav Ludvík: Největší boj bude o územní plán Prahy

Miloslav Ludvík

Miloslav Ludvík Zdroj: Michael Tomes, E15

Jednička pražské kandidátky ČSSD, ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík přiznává, že podpora menšinové rady v čele s Tomášem Hudečkem nedopadla podle představ socialistů. „Problém TOP 09 je v tom, že stále neumí město řídit. A nepodezírám ji, že by k tomu neměla vůli,“ říká. O komunální problematice podle něj mnoho neví ani hnutí ANO.

E15: V letošních komunálních volbách kandiduje v Praze rekordních jedenatřicet stran a hnutí. Čím si vysvětlujete tak nebývalý zájem o radnici?

Odvíjí se od celostátní politiky. V loňských volbách do Poslanecké sněmovny se ukázalo, že různá nová uskupení mají obstojnou šanci. Praha je samozřejmě z celostátního hlediska důležitá, tak to zkoušejí i tady.

E15: Ať už v zastupitelstvu hlavního města nebo v jednotlivých obvodech se hovoří o komplikovaných povolebních vyjednáváních a následném vládnutí. Z kolika subjektů se podle vás může pražská vláda skládat?

Odhaduji, že jich může být až pět. Přitom je třeba dosáhnout toho, aby se místo politikaření věnovaly řízení města. Proti ostatním kandidátům na primátora nabízím nemalou výhodu, protože v motolské nemocnici mám pod sebou jedenáct stovek lékařů. Pokud dokážete sladit tolik internistů, chirurgů či ortopedů, máte s řízením zkušenosti.

E15: Za největšího konkurenta považujete ANO Andreje Babiše. Je to tak?

Vyplývá to především z vývoje volebních preferencí ČSSD a ANO. Je to souboj zavedené a nové značky. Co se týče TOP 09, ta zatím v kampani klopýtala. Zdá se ale, že znovu vytáhli Karla Schwarzenberga, který v Praze stále ještě nějaký potenciál má. Předpokládám, že právě tyto tři strany budou po volbách nejsilnější.

Jsme jediné město na světě, které financuje výstavbu metra nebo okruhů bez státních dotací. To musí skončit

E15: Máte představu, kolik by sociální demokracie mohla získat procent?

Nemám, tentokrát se to opravdu nedá odhadnout. Nevíte, kolik hlasů spolknou právě ty nové subjekty. Podle posledních průzkumů se do zastupitelstva může dostat osm až deset stran a hnutí. To jsou úplně jiné počty než v minulosti, kdy šance měly zpravidla čtyři partaje. Abyste v zastupitelstvu mohl něco prosadit, potřebujete s určitou rezervou nějakých 35 až 38 hlasů. Sestavit radu, která se bude opírat o takovou většinu, nebude vůbec jednoduché.

E15: Existuje v některých programových bodech mezi ČSSD a ANO shoda?

Problém tohoto hnutí je v tom, že o komunální politice mnoho neví. Samozřejmě s výjimkou předsedkyně jeho pražské organizace.

E15: Rozuměl byste si s Adrianou Krnáčovou, která chce bojovat se zákulisními lobbisty a korupcí?

Proti korupci se bojuje zakázkovým zákonem, což je špatně. Tato norma má upravovat technické záležitosti kolem soutěží a kontraktů. Potírání korupce by měly řešit úplně jiné zákony. Navíc si myslím, že v současnosti už jsou zakázky pražského magistrátu pod drobnohledem. Větším problémem jsou nedostavěné okruhy, metro, odpadní vody, osvětlení nebo přerozdělování peněz mezi jednotlivými městskými částmi. To jsou priority.

E15: ČSSD už rok a půl drží u moci jednobarevnou radu TOP 09 v čele s Tomášem Hudečkem. Podařilo se vám zabránit změnám územního plánu, nad nimiž jste měli mít kontrolu?

Příliš ne. Klasický příklad je výstavba obytných domů na Vidouli, o níž se rozhodlo v květnu. Jako zastupitelé jsme těsně před jednáním dostali k posouzení na sto osmdesát změn územního plánu. Záměr developera dokonce podporovala občanská petice. Jenže později se ukázalo, že všechny podpisy byly zfalšované. Sám jsem řadu lidí, kteří to údajně podepsali, obešel, bydlím tam. Na zářijovém zastupitelstvu jsme se výstavbu snažili zastavit. Bohužel se to nepodařilo, TOP 09 celou záležitost pojala politicky. Návrh na zastavení výstavby na Vidouli předložím až novému zastupitelstvu, rozhodně s tím nepřestanu. Takže co se týče podpory jednobarevné rady TOP 09, v oblasti územního plánování to nedopadlo podle našich představ. Od začátku to bylo manželství z rozumu. Když tehdejší primátor Bohuslav Svoboda prohlásil, že je buldozer, měl pravdu. Skutečně Prahu úplně rozryl. Tím, že jsme Hudečkovu radu podrželi, jsme pomohli dát dohromady alespoň základní mechanismy pro fungování města.

E15: V čem ještě kromě územního plánu udělala Hudečkova rada podle vás chyby?

Problém TOP 09 je v tom, že stále neumí město řídit. A nepodezírám ji, že by k tomu neměla vůli. Ministr možná nemusí být odborník na daný rezort, ale radní ano. Tomáš Hudeček je na funkci primátora příliš mladý. Třicátníkům někdy chybí odstup a nadhled, případně i vědomí, že někdy je lepší mlčet, protože to přinese větší užitek. Každý primátor si musí uvědomit, že není důležitá jeho osoba, ale Praha. Tento excentrický přístup zavedl Pavel Bém. Mimochodem málokdo ví, jak se jmenuje vídeňský primátor. Přitom úspěšně řídí velkou evropskou metropoli.

E15: Na co by se nové vedení města mělo zaměřit?

V současnosti je největším nebezpečím plán TOP 09, která chce Prahu v mnohem větší míře otevřít developerům. To znamená zahušťovat ji výstavbou na úkor zelených či volných ploch. Do toho spadají i výškové budovy, které změní horizont. To je jeden ze základních politických střetů. Jde o to, jak bude město v příštích desetiletích vypadat.

E15: Nedostatek peněz na okruhy či metro problém není?

Praha má možnost si půjčit, úvěry jsou momentálně levné. Samozřejmě jde o to, aby to bylo na rozumné věci. Prioritou je dokončení vnějšího i vnitřního okruhu a trasa metra D. Vyřešit se musí čistírna odpadních vod, investice potřebují i tramvajové tratě. Není toho málo. Bohužel to byla TOP 09 s hnutím Starostové, kdo Praze změnou rozpočtového určení daní sebral 600 milionů korun. Jsme jediné město na světě, které financuje výstavbu metra nebo okruhů bez státních dotací. To musí skončit.

E15: Dáváte přednost pokračování metra A až na ruzyňské letiště, podobný názor má i ANO. Proč odmítáte na rozdíl od TOP 09, trojkoalice či ODS železniční spojení?

Opravdu nevím, jak chtějí stavět dvojkolejnou rychlodráhu přes zastavené zóny, tedy z Veleslavína až do centra. Vedle toho platí, že metro nemusí jezdit pod zemí, což by dostavbu trasy A zlevnilo. Navíc může dopravně obsloužit sídliště Řepy a další obytné části, kudy by rychlodráha nevedla.

E15: ČSSD slibuje výstavbu sociálních bytů. U nich také počítáte s úvěry?

Praha do budoucna potřebuje osm tisíc takových bytů. To představuje investici v řádu deseti až dvanácti miliard korun, což není úkol pro jedno volební období. Největší chybou byla dřívější úplná privatizace bytového fondu. Například Vídeň má třetinu všech bytů městských. Bydlení potřebujeme pro strážníky, učitele, část zdravotníků a hlavně pro sociální kauzy. Ty posledně jmenované byty by samozřejmě měly nižší standard, stály by méně. Co se týče úvěrů, Praha by si na nové byty půjčovat neměla. I proto, že peníze má nebo brzy mít bude z prodeje bytového fondu. Konkrétně mám na mysli třeba Barrandov a široké pásmo přes Stodůlky až po Lužiny, kde se předpokládá výnos kolem dvou miliard. A za ty se rozhodně musí postavit byty.

Miloslav Ludvík (51)
Vystudoval Fakultu obchodní Vysoké školy ekonomické a později Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. Začínal v podniku SPOFA, poté pracoval v Chemapol Group jako vedoucí obchodního referátu. Od roku 1991 působil v manažerských pozicích v soukromém sektoru. V roce 2000 byl jmenován ředitelem Fakultní nemocnice v Motole, kterým je dodnes. Do politiky se poprvé pokoušel vstoupit už v roce 1994, kdy neúspěšně kandidoval za ČSSD do pražského zastupitelstva. Zvolen byl až o osm let později, mandát zastupitele obhájil v roce 2006 i v posledních komunálních volbách. Působil či působí ve statutárních orgánech řady městských firem. Je ženatý, má tři dcery.