Paul Baines: Islámský stát prodává smrt jako nesmrtelnost

Paul Baines

Paul Baines Zdroj: Anna Vackova, E15

Videa Islámského státu ukazující vraždy rukojmích představují svého druhu příslib potenciálním bojovníkům, že budou žít něco jako život Jamese Bonda. Někteří lidé, kteří touží po vzrušení v životě, ale dosud žádné nezažili, sní o tom, že by mohli dělat něco podobného, co ve videích vidí, říká britský expert na politický marketing islamistických teroristických organizací Paul Baines.

V Česku známe brutální videa poprav, která zveřejnil Islámský stát. Jaké další metody ke své propagaci používá a koho se snaží oslovit?

Stejně jako ostatní islamistická propaganda se i Islámský stát zaměřuje na lidi, kteří postrádají smysl života. Kteří jsou nadšeni vidinou, že se připojí k novému státu. Je to podobné jako svého času marketing Austrálie jako nové destinace pro Brity nebo jako kalifornská zlatá horečka. Staví na myšlence nového skvělého světa, který je odlišný od toho stávajícího.

Kdo tvoří tuto skupinu, kterou Islámský stát oslovuje?

Na jedné straně máte potenciální bojovníky, na druhé straně jsou ženy, které Islámský stát systematicky láká, aby přišly a staraly se o tyto bojovníky a staly se jejich manželkami. Pak je velká skupina, jejíž členové netouží stát se bojovníkem nebo manželkou, ale šíří tato marketingová sdělení dál na Twitteru či Facebooku. Těm Islámský stát říká mediální mudžáhedíni.

Islámský stát znásilňuje korán a slova proroka Mohameda, aby přesvědčil lidi, že když se k organizaci přidají, dělají něco dobrého. Ve skutečnosti je v komunikaci Islámského státu velmi málo náboženství

Obrací se Islámský stát především na lidi v západním, nebo v arabském světě?

Tato sdělení jsou určena hlavně pro muslimy. Protože jsou zabalena do rádoby náboženského jazyka. Říkám rádoby, protože když porovnáte korán a slova, která používá Islámský stát, nemá tato interpretace se skutečným islámem nic společného.

IS manipuluje a znásilňuje korán a hadíthy, slova proroka Mohameda, aby přesvědčil lidi, že když se k organizaci přidají, dělají něco dobrého. Ve skutečnosti je v komunikaci Islámského státu velmi málo náboženství. Jsou to téměř sekulární sdělení, protože lidé z Islámského státu o koránu moc nevědí.

Paul BainesPaul Baines|Anna Vackova, E15

Proč mu toto znásilňování koránu u muslimů prochází?

Lidé, kteří se k Islámskému státu přidávají, toho o islámu moc nevědí. Ale touží být součástí něčeho většího. IS využívá frustrace přistěhovalců třetí generace v západních zemích, kteří se necítí být součástí tamní společnosti, kteří se necítí jako Britové nebo Francouzi.

Pokud Islámský stát svou věc a svůj svět prodává se silným náboženským podkresem, proč je pro nevěřící tak atraktivní?

Možná proto, že v sobě nesou jakousi vinu, že nejsou věřící. Myšlenka zbožného života je přitahuje. Pro ně je to něco jako biblická konverze Saula v Pavla. Psychologický motiv je, že se v dnešní společnosti cítí neschopní se uplatnit. Řešením pro ně je, že se stanou zbožnější a věřící. Problém je, že si vybrali špatnou „značku“ islámu.

Islamisté se snaží vytvořit dojem, že situace muslimů je bezvýchodná, protože vlády na Středním východě se spojily se Západem, aby ničily životy obyčejných lidí.

Co je základem islamistické propagandy?

Přesvědčení, že existuje globální spiknutí proti islámu, že všichni jdou muslimům po krku. Nejčastěji se používají jako příklad Gaza a Palestina. Ale také Afghánistán. Islamisté se snaží vytvořit dojem, že situace muslimů je bezvýchodná, protože vlády na Středním východě se spojily se Západem, aby ničily životy obyčejných lidí.

Islámský stát také převzal původní rétoriku al-Káidy o armagedonu, kdy muslimský svět získá zpět dominanci nad křesťanským světem. Časopis Islámského státu Dabiq, který vychází v několika jazykových mutacích, je toho plný.

Jak Islámský stát využívá toho, že ovládá velké území v Sýrii a Iráku?

Islámský stát se od ostatních liší v tom, že sice nemá vlastní stát, ale určitými prvky státu disponuje, třeba policií, armádou, soudnictvím. Na území, které i když není celistvé, se mu povedlo zavést právo šaría. To vše změnilo i celou propagandu. Teď mohou říkat: „Podívejte se, máme vlastní stát, fungujeme, nemůžete nás zastavit.“ A v podstatě to je pravda, protože Západ teroristické skupině Islámský stát nebrání, aby získávala další území.

Objevují se idylické fotky lidí v kavárnách ve městech pod vládou IS, snímky dobře vybavených nemocnic a články o fungujícím zdravotnictví. Znamená to, že IS už nechce jen získávat bojovníky, ale snaží vyvolat dojem, že pod jeho vládou se žije dobře?

Tento dojem normálnosti, který se snaží vytvořit, je zaměřen hlavně na ženy. Na Twitteru jsou k vidění příspěvky o tom, že život na území IS je pohodlný, že dostanete vše, co chcete. Potenciálním bojovníkům tím říkají, že sice budou bojovat, ale zároveň že budou mít veškerý domácí komfort, na který jsou zvyklý.

To vše je samozřejmě utopie, psychologická hra. Můžete mít podle nich vše – pohodlný život i život bojovníka a nakonec se stanete nesmrtelným. Oni sice chtějí, abyste se zabil, ale neprodávají smrt jako smrt, ale jako jistý druh nesmrtelnosti. Když uděláte něco velkého, půjdete před boha, uvidíte Alláha a nikdo na vás nezapomene.

Jak rozumíte brutálnímu násilí, které je ve videích Islámského státu?

V roce 2006 vyšla kniha Management krutosti. Doktrína Islámského státu je s touto myšlenkou spojena. Jde o přesvědčení, že čím méně slitování ukážete, tím větší máte šanci, že vyhrajete. Tím, že neukazujete slitování, vyhladíte nepřátele, ale také posílíte ducha ve vlastních řadách. Krutými videi se snaží vystrašit západní vlády a vlády na Středním východě.

A také nadchnout potenciální teroristy. Vůči vládám jde v podstatě o klasickou psychologickou válku. Vůči rekrutům o něco jako o příslib života Jamese Bonda. Lidé, kteří touží po nějakém vzrušení v životě, ale dosud žádné nezažili, sní o tom, že by mohli dělat něco podobného, co ve videích vidí.

Jsou to stejní lidé, kteří šli bojovat do Čečenska nebo na Ukrajinu jen proto, že je láká násilí a chtějí zabíjet?

Ne docela. Část lidí, kteří dříve připravovali islamistické teroristické útoky, neměli kriminální minulost. Byli to lidé jako já nebo vy. Žádný z londýnských atentátníků z roku 2005 neměl trestní záznam. Jejich vůdce byl učitelem základní školy.

Co je na brutalitě pro tyto „normální“ lidi tak přitažlivé?

Je to něco jako filmový horor. Na horory se dívají spousty lidí, protože se občas rádi bojí. Když se někteří lidé dívají na videa Islámského státu, cítí nadšení. Vědí, že je to reálné. Cítí vzrušení a do určité míry by to chtěli napodobit. Dá se to vyložit i tak, že tato videa totálně popírají západní systém. Jsou anarchistická, protože úplně odhazují existující řád.

Jaké další metody používá IS ve svém marketingu?

Třeba crowdfunding, aby získali peníze. IS má i počítačové terminály ve městech, kam můžete přijít a na jejich videa se podívat. Komunikaci přes klasická média jako svého času al-Káida moc nepoužívá. Na internetu se od islamistických fór posunuli ke komunikaci přes sociální sítě jako YouTube, Facebook. Ty mají výhodu, že dokážou rozšířit informaci globálně.

Na sociálních sítích jsou stránky teroristů a jejich příznivců mazány. Jsou tedy pro komunikaci účinné?

Nynější hlava al-Káidy Ajmán al-Zavahrí řekl, že bitva se z 95 procent odehrává v médiích a jen z pěti procent na bojišti. Když si přečtete jakýkoli manuál pro podvratnou činnost, hlavní zásadou je používat zdroje nepřítele proti němu samotnému. Takže používají západní systém médií v boji proti Západu.

Třeba somálská organizace aš-Šabáb zvažovala, zda používat sociální sítě, protože v jejích očích jsou neislámské. Nakonec došli závěru, že jsou v pořádku, protože pomohou porazit protivníka. Tyto organizace prostě věří, že sociální sítě jsou efektivní. I když jsou jejich stránky neustále zavírány, hned vznikají nové.

Paul BainesPaul Baines|Anna Vackova, E15

Až dosud jsme se bavili o externí komunikaci Islámského státu. Má také nějakou interní – s lidmi na území, které ovládá?

Spousta této komunikace je nátlaková. Nutí obyvatele, aby dělali určité věci. Třeba aby nosili přísný islámský oděv. Pak používají standardní psychologické operace, kdy ve zkratce říkají: „Neodporujte nám.“

V Evropě v poslední době vyrostla spousta hnutí a iniciativ, které používají videa Islámského státu jako důkaz, že islám je nelidská ideologie. Šíří nenávist vůči islámu a muslimům. Je to záměr Islámského státu vyrábět si vlastní nepřátele, aby pak mohl snadněji obhájit svůj boj?

Určitě. Každá teroristická skupina chce vyvolat nějakou reakci, která je mnohem silnější než předchozí akce. Islamisté chtějí vyvolat přehnanou reakci mezi nepřáteli, aby mohli snadněji budovat veřejnou podporu pro svou věc.

Proč je tak těžké čelit této islamistické propagandě?

Protože je tak masivní.

IS má ohromné množství peněz a nic jiného kromě války a propagandy nedělá. Řádná vláda v jiném státě musí dělat jiné věci a nechce investovat peníze do nějaké kontrapropagandy.

Řada arabských zemí má ale dost peněz, aby se pustila do marketingové protiofenzivy. Třeba aby ukázaly světu, že to, co hlásá Islámský stát, není islám.

Jenže IS má ohromné množství peněz a nic jiného kromě války a propagandy nedělá. Řádná vláda v jiném státě musí dělat jiné věci a nechce investovat peníze do nějaké kontrapropagandy.

Ve skutečnosti je Islámský stát především nepřítelem vlád na Středním východě. Ony si to neuvědomují?

Podívejte se na Irák nebo Jemen. To jsou státy, které sotva fungují. Saúdská Arábie má peníze a mohla by dělat více. Už pomalu zjišťuje, jak vážná situace je. Víc by mohly dělat vlády v USA či ve Velké Británii. Tady je ale problém v tom, že IS stačí, když brutální video osloví jednoho z milionu.

Zatímco my bychom cílili na všechny, protože nevíme přesně, kdo z obyvatel by se mohl nechat islamistickou propagandou zlákat. Jak by většině lidí vlády říkaly, že se nemají přidávat k teroristům? Většinu lidí kampaň islamistů vůbec nezajímá.

Teď se ale tato nečinnost začíná vracet. S vlnou imigrantů roste ve veřejnosti pocit, že s muslimskými uprchlíky se do Evropy valí horda teroristů. A začíná to být i vnitropolitický problém pro západní vlády.

Nemyslím si, že většina obyvatel v Evropě dává rovnítko mezi slovo muslim a terorista. Ale to riziko, že se nějací teroristé mezi uprchlíky zamíchají, pochopitelně existuje. Proto Evropa musí více přemýšlet, jak vyřešit problémy v Iráku a Sýrii.

Pořád je tady ale špatný image islámu, který je vnímán jako synonymum pro násilnickou a nelidskou ideologii. Co se s tím dá dělat?

Dobří lidé, kteří vyznávají islám, by určitě měli být více slyšet, aby zadusili verze islámu, které vyznávají al-Káida nebo Islámský stát. Muslimští kněží a vůdci by měli sehrát důležitou roli v útoku na tuto násilnou formu islámu. I proto, že poškozuje jejich vlastní image.

Proč zatím nejsou tolik slyšet?

Nemají dost prostředků. Navíc nechtějí útočit na vlastní náboženství. Asi mají strach, že když se vymezí proti jedné jeho části, popřou i zbytek. Jenže ty škody, které páchá islamistická propaganda na muslimské víře, jsou větší než to, čeho se dobří muslimové bojí.

Paul Baines
Působí na britské Cranfield University. Zabývá se politickým marketingem, veřejným míněním a propagandou. V poslední době studuje metody politického marketingu islamistických teroristických organizací. Jako konzultant v oblasti marketingu pracoval pro politické strany, zájmové skupiny a firmy. Podílel se na tvorbě marketingové a PR strategie různých organizací, od špičkového fotbalového klubu přes společnost poskytující servis v leteckém průmyslu po národní charitativní organizace. V letech 2010 až 2013 působil jako šéfredaktor odborného časopisu Journal of Political Marketing.