Pavel Dobeš: V krajním případě by mohly České dráhy žalovat stát

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV)

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) Zdroj: Foto E15 Robert Zlatohlavek

Ministr dopravy Pavel Dobeš převzal začátkem prázdnin úřad, který tíží řada problémů z minula a ani vyhlídky do budoucna nejsou růžové. K těm větším problémům patří třeba nekryté smlouvy o výstavbě za téměř 30 miliard korun nebo nedostatek peněz na vlakovou dopravu.

Nejhorší je však podle ministra finanční nejistota, neboť vláda nedodržuje ve vztahu k dopravní infrastruktuře své vlastní rozpočtové výhledy. „Navíc pokud se podíváme na rozpočtové výhledy na léta 2013 a 2014, nemusíme plánovat už vůbec nic. Prostě proto, že to asi není prioritou vlády,“ uvedl v rozhovoru ministr.

* E15: Váš předchůdce Radek Šmerda odložil přesun 9500 železničářů, především výpravčích, z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Vy ten přesun podporujete? Uskuteční se k 1. září?

Zcela jistě máme na transferu zájem. Nyní je připraveno memorandum, které ve středu podepíšou zástupci Českých drah, SŽDC, ministerstva dopravy a odbory (memorandum bylo podepsáno včera – pozn. aut.). To zajistí přecházejícím zaměstnancům stejné právní jistoty, jako nyní mají v Českých drahách.

* E15: Jak dlouho jim ty výhody vydrží?

Vedení správy železnic bude následně jednat se zaměstnanci o nové kolektivní smlouvě, která bude platit pro všechny zaměstnance stejně. Důležité je, že nyní je dojednána i cena za převod živé dopravní cesty. Dohromady činí zhruba 390 milionů korun.

* E15: Za co to je?

Je to movitý i nemovitý majetek, který SŽDC získá spolu se zaměstnanci. Je v tom zahrnuto i vykrácení některých vzájemných závazků. Cena vychází z odhadu, který zpracovala jedna z poradenských firem takzvané velké čtyřky. Celou transakci musejí samozřejmě schválit správní rada SŽDC a dozorčí rada Českých drah. Podle mých informací tam ale nebude problém.

* E15: Vaši předchůdci rovněž uvažovali o tom, že by se tyto dvě velké společnosti opět spojily pod střechu jednoho železničního holdingu. Tak to funguje třeba v Německu. Jak hodnotíte tento nápad?

Správně jste poukázal na Německo. Tamní Deutsche Bahn ale nyní čelí žalobě na úrovni Evropské komise, což musíme brát v úvahu. Pokud Evropská komise rozhodne o německém holdingu negativně, budeme se podle toho muset řídit i my. Chceme se také učit na projektu Českého aeroholdingu, který bude fungovat podobně. Myslím, že příští rok se s konečnou platností rozhodneme, jakým směrem na železnici jít.

* E15: Když odhlédneme od těchto administrativních překážek, vám by se takový model líbil?

Je třeba se podívat, jestli je to ekonomicky výhodné a povede to k ziskovosti holdingu. Chci, aby žádná ze společností nebyla zátěží pro státní rozpočet. To je pro mě cíl. Teprve potom mě zajímá, jak to zajistit.

* E15: Když zůstaneme u osobní dopravy, bude ministerstvo u dálkových vlaků na příští rok nějak krátit svou objednávku?

To se samozřejmě odvíjí od rozpočtu pro rok 2012, my tedy pracujeme s tím, co vláda schválila. Už víme, že je v dálkové dopravě zhruba pětiprocentní škrt. To znamená adekvátní zkrácení dopravy.

* E15: Jak to vypadá se státní podporou regionálních spojů? Memorandum z dob ministra Gustava Slamečky krajům zajišťuje celkem 2,6 miliardy korun…

Ministerstvo financí škrtlo 600 milionů korun. Dělali jsme si analýzu smluv krajů a Českých drah, a některé kraje tam mají napsáno, že výrazné škrty dotací ze státního rozpočtu se odrazí na hospodářském výsledku Českých drah. To znamená, že to nebude mít dopad na kraje, které platí fixní částku za vlakokilometr. Plus je tam ještě převod ze státního rozpočtu na dofinancování regionální dopravy na základě memoranda. Když stát nezaplatí kraji, kraj nezaplatí Českým drahám. Ony přitom ze smlouvy tu službu musejí poskytnout, to znamená, že se to projeví v jejich hospodaření. V krajním případě by mohly České dráhy stát i žalovat.

* E15: To znamená, že regionální vlaková doprava nebude zásadně omezena, ale může to srazit České dráhy zpět do ztráty?

Pro České dráhy to bude zásadní problém. V některých krajích to ale může znamenat i omezení dopravy. Na všechny tyto problémy jsem vládu upozornil. Pokud by memorandum neplatilo, znamenalo by to i výrazný dopad na rating Českých drah. Tento škrt prostě není logický, státnímu rozpočtu nic neušetří, naopak se mu problém vrátí jako bumerang.

* E15: Budete se ještě snažit tento stav zvrátit a z ministra financí nějaké peníze dostat?

Přesně o to se v poslední době usilovně snažím. Budu žádat nejen pana ministra, budu apelovat na všechny členy vlády. Aby kabinet dodržel podepsané memorandum.

* E15: S osobní dopravou v krajích souvisí i rušení některých tratí. Co o tom soudíte?

Rušení regionálních tratí budeme muset v budoucnu řešit. Železniční síť je prostě příliš rozsáhlá a někde ekonomicky neúnosná. Vytížení některých tratí je velmi malé nebo nulové, takže se nabízí otázka, jestli tu trať nevyužít jinak. Nejprve by se měl ale stát pokusit těch tratí zbavit, pokud se například vyskytne zájemce o provoz turistických jízd.

* E15: Nyní se hodně hovoří o možném nákupu souprav zvaných Railjet Českými drahami. Mohou si dráhy akvizici za pět miliard bez tendru dovolit?

V první řadě se budeme řídit stanoviskem antimonopolního úřadu. Pokud by vydal stanovisko, že byla porušena pravidla zadávacího řízení, museli bychom s tím něco dělat. Pokud by tedy samy České dráhy nekonaly. Obecně je podle mě důležité, abychom měli zajištěny odpovídající vlaky i vagony, obnova vozového parku proto musí pokračovat.

* E15: Pojďme k nákladní dopravě. Běží privatizace v Polsku, chystá se i prodej slovenského železničního carga. Jste stoupencem záměru firmy ČD Cargo expandovat do těchto zemí?

Zcela jistě. Má to mnoho důvodů. Jedním z nich je potřeba vytvořit dostatečně dlouhou vzdálenost, aby cargo mohlo pořádně využívat potenciál železnice. A to v severojižním i východozápadním směru.

* E15: Zatím to vypadá tak, že by ČD Cargo polské a slovenské kolegy koupilo. Přichází v úvahu i možnost fúze? Nebylo by to levnější?

Ano, dokážu si představit vytvoření konsorcia tří středoevropských dopravců, a nemusí být přitom vše pod hlavičkou českého carga. Ve spojení by mohly tyto tři firmy lépe odolávat německé i ruské konkurenci. Možnost fúze jsme nakousli i při společném jednání s polským ministrem dopravy Cezarym Grabarczykem, o této možnosti chci jednat i na úrovni Visegrádské čtyřky. Na jedné straně je to cenově výhodná možnost, na druhé straně je třeba řešit problém vyváženého řízení toho konsorcia, aby tam byl dostatečně slyšet český hlas. Nyní jsme ale ve fázi, že chceme nakoupit.

* E15: Asi nejpalčivějším problémem vašeho rezortu je dopravní infrastruktura. Ředitelství silnic a dálnic má smlouvy na výstavbu za 29 miliard, peníze ale nejsou. Už se to nějak řeší?

Převážná většina balíku těchto smluv vznikla za pana ministra Aleše Řebíčka. Smlouvy v podstatě nejsou vypověditelné a každý rok se nám cena zvyšuje o index stavebních prací. Převážná většina těchto staveb má být hrazena z národních zdrojů, nyní přitom peníze stačí sotva na spolufinancování staveb, na které přispívají evropské fondy. Co tedy se smlouvami za 29 miliard? V tuto chvíli je nejpravděpodobnější cestou odložení těch staveb.

* E15: Ministerstvo řešilo i nepřipravenost projektů pro případ, že by se nestihly vyčerpat evropské peníze na zablokované dálnici D8 nebo na některé problémové vodní stavby. Už se projekty našly?

To máme vyřešeno. Ale v první řadě bych chtěl, aby se dostavěla D8. Časový skluz je tam značný, ale budeme se snažit komunikovat s ekology, samosprávou i Evropskou komisí tak, abychom dostáli všem termínům.

* E15: Můžete jmenovat některé náhradní projekty, pokud se D8 ještě zpozdí?

Modernizace D1, to je velká priorita. Situace na této dálnici je kritická. Uvažujeme i o D3, která je v plánu na příští rok. Další možnosti jsou na Moravě, třeba silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou. Záleží to ale velmi na finální podobě rozpočtu, který je velmi osekán. Navíc pokud se podíváme na rozpočtové výhledy na léta 2013 a 2014, nemusíme plánovat už vůbec nic. Můžeme vrátit 40 miliard Evropské unii, vzdát se dalších potenciálních 100 miliard v nastávajícím programovém období a nechat kvalitu cest na dnešní úrovni. Prostě proto, že to asi není prioritou vlády.

ministr dopravy Pavel Dobeš (VV)ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) | Foto E15 Robert Zlatohlavek

* E15: Když to shrnu, nedočerpání evropských peněz nehrozí kvůli nedostatku projektů, ale kvůli nedostatku národních peněz na spolufinancování?

Ano, přesně tak. Já ale pevně doufám, že se rozpočtové výhledy na budoucí léta nestanou realitou. Žádáme pro fond dopravy alespoň 47 miliard (na příští rok je zatím schváleno 37 miliard – pozn. aut.).

* E15: Jedním ze zdrojů peněz na dopravní stavby jsou projekty PPP. Poslední dobou je vzývala řada ministrů, ale nikdy na ně nedošlo. Věříte v ně?

V první řadě si myslím, že je třeba hledat možnosti financování staveb i mimo státní rozpočet a evropské fondy. Na druhé straně bych PPP projekty nepřeceňoval. Podle mě je v tuto chvíli především třeba transformovat Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost, což umožní čerpat kapitál i od třetích stran. Ať už jsou to bankovní domy nebo mezinárodní investoři. Pokud jde o projekty PPP, je třeba najít i místo, které by potenciálním investorům vyhovovalo. Víme o jednom, kde by to mohlo fungovat, a to je Pražský okruh. Všude jinde není intenzita dopravy pro PPP dostatečná. Přednost má ale jednoznačně transformace ŘSD, chceme ji dotáhnout do roku 2013.

* E15: Už máte jasno, kdo nastoupí místo Gustava Slamečky na post ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury?

Velmi nerad bych nyní zmiňoval nějaká jména, protože volba se uskuteční na úrovni výboru fondu. Teď jednáme s potenciálními kandidáty.

* E15: Uvažujete o nějakých personálních změnách i u dalších podřízených organizací?

Pokud bych řekl, že ne, byla by to velká chyba. Personální změny mohou přijít na základě výsledků jednotlivých organizací. Pokud nebudou dostatečné, změny přijdou.

* E15: Řízením Správy železniční dopravní cesty je pověřen Pavel Habarta, který však nesplňuje kvalifikační požadavky pro výkon funkce ředitele. Nebyl proto jmenován. Vidíte v tom problém?

Po přechodné období v tom problém nevidím, ale dlouhodobě je třeba situaci vyřešit a jednoznačně splnit nároky na obsazení této pozice.

* E15: To znamená, že budete hledat někoho místo pana Habarty. Nepůjdete cestou změny zákona?

Ne, to určitě ne.

* E15: Už jste oznámil zvýšení mýtných sazeb. Chystáte v mýtném systému i další novinky?

Nejde o plošné zvýšení sazeb, ceny nově diverzifikujeme. Moderní nízkoemisní vozidla budou mít nižší sazbu. Chci také upozornit na slevy pro autobusy, které se zavádějí teď od září. Jednáme s dopravci také o množstevních slevách, které by měly být platné už pro rok 2012. Nyní čekáme, jak se k chystanému zavedení slev vyjádří Brusel. Pokud pozitivně, tak nevidíme jediný důvod, proč slevy už od příštího roku nezavést.

* E15: Už víte, o kolik se zdraží dálniční známky pro příští rok?

To je problém vyplývající ze snížení rozpočtu, odpověď dá naše studie. Opakuji, že jakýkoli výnos, který z dálničních známek získáme navíc, bude přímo investován do oprav a údržby komunikací. Nepůjde tedy na nové stavby.

* E15: Troufnete si odhadnout, kdy bude hotova páteřní síť českých dálnic a rychlostních silnic? Podle tipů z minula už jsme po ní měli dávno jezdit.

Velmi rád bych na tuto otázku odpověděl, ale potřeboval bych jednu základní jistotu, a to, že vláda je schopna garantovat střednědobý rozpočtový výhled. Pokud se ta predikce nebude lišit od skutečnosti o 30 procent, pak vám svůj odhad rád dám. Ale v situaci, kdy se vláda shodne v roce 2010 na nějaké výši finančních prostředků a následně v roce 2011 je rozhodnuto, že se o 34 procent sníží, se odhad dělat nedá. Takže já nevím, kdy bude hotova páteřní síť, protože ani nevím, kolik peněz budu mít další rok. Neprodáváme housky, ale potřebujeme dělat nějakou přípravu staveb, výkupy pozemků, projekty, přípravu čerpání evropských peněz a tak dále. To jsou věci, které musejí být chystány dlouhodobě. A pokud na to nemáme garantovány národní zdroje, nejsme schopni na vaši otázku odpovědět. Ale bezesporu to bude dlouhá doba.

Pavel Dobeš (29)

Většinu středoškolského studia absolvoval ve Spojených státech, kde také složil maturitní zkoušku. Vystudoval obor evropská studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Pracoval v poradenské firmě Deloitte, později byl projektovým manažerem při zpracování žádostí o granty z evropských fondů. V letech 2007 až 2010 pracoval pro diplomatické zastoupení hlavního města Prahy v Bruselu (takzvaný Pražský dům) v pozici zástupce ředitele. Je rovněž volebním manažerem strany Věci veřejné. Ministrem dopravy byl jmenován letos 1. července. Ovládá anglický a francouzský jazyk, je ženatý a má tříletou dceru.