Peter Zálešák: ElectroWorld bude do dvou let v zisku

Peter Zálešák

Peter Zálešák Zdroj: Michael Tomes, E15

Majitelé obchodních řetězců letos rozjeli hru škatulata, hejbejte se. O výraznou rošádu se nedávno postarala společnost Nay, lídr slovenského trhu s elektrem. V Česku a na Slovensku koupila síť ElectroWorld.

„Akcionáři zahraničních firem už prozřeli a chtějí se soustředit jen na trhy, kde mohou něco dokázat. Jejich místo zaujímají lokální hráči, kteří znají místní trh lépe a nemají v byznysu jen krátkodobé cíle,“ říká v rozhovoru pro deník E15 majoritní akcionář Nay Peter Zálešák. A poodkrývá rovněž své investiční záměry v realitách a golfu.

E15: Loni jste v Nay odkoupili podíl investora Enterprise Investors, teď kupujete slovenský a český ElectroWorld. Je prodej elektroniky takový šlágr?

Vůbec. Trh je naopak těžký a komplikovaný a rozhodně se do něho investoři nehrnou, ani z něho nelze očekávat velké výnosy. My jsme však už v tomto oboru dvacet čtyři let a je to pro nás corebusiness. Což znamená, že i v těžké době, pokud chceme pokračovat, se do toho musíme pustit naplno. Nemůžeme čekat, až nás konkurenti předběhnou nebo ovlivní trh natolik, že pro nás podnikání přestane dávat smysl.

E15: Takže jste se pustili do expanze. Nastala pro ni ta správná doba?

Expandovat jsme chtěli už před několika lety. Ale vzhledem k tomu, že jsme měli finančního investora, který měl krátkodobější cíle, se nám to nepodařilo. Dnes už se nám ruce rozvázaly.

E15: Jak loňský odkup podílu od Enterprise Investors i akvizici ElectroWorldu financujete?

Jde o kombinaci vlastních zdrojů a bankovního úvěru. Zadlužení Nay se ale kvůli tomu nezvýšilo, na transakci si půjčovali akcionáři. Dluh společnosti je minimální a občas jen využíváme provozní kontokorentní financování. Co se týče hodnot obou transakcí, držíme se dohody, že je nekomentujeme.

E15: Proč se akvizičním cílem stal právě ElectroWorld?

Akvizičních příležitostí na trhu až tolik není. Koncept ElectroWorldu navíc docela zapadá do modelu, který jsme vybudovali na Slovensku. Snad s výjimkou toho, že prodejny ElectroWorldu jsou někde větší než slovenské.

E15: Budete velikost prodejen měnit?

Musíme je přizpůsobit stavu trhu. Koncept ElectroWorldu fungoval možná před krizí. Cílem bylo získat pomocí velkého množství sortimentu a relativně nízkých cen co největší podíl na trhu. Krize ale přinesla vystřízlivění. Trh navíc hodně ovlivnili internetoví hráči, změnilo se chování zákazníků. Proto už není koncept velkých prodejen ideální.

E15: ElectroWorld ale asi kupujete kvůli tomu, že celkově hodláte byznys zvětšit.

Určitě chceme růst. Počet prodejen, které v Česku přebíráme, je příliš malý na to, aby firma mohla být úspěšná. Nejsme všude, kde bychom být měli. Ročně bychom na českém trhu chtěli otevřít několik prodejen, celkem bychom jich chtěli mít kolem čtyřiceti. Na Slovensku, které máme pokryté dobře, již porosteme jen zvolna.

E15: Necháte si značku ElectroWorld?

Na Slovensku se prodejny ElectroWorldu změní na Nay, protože by bylo neefektivní, abychom prodávali pod dvěma názvy. V Česku chceme se značkou ElectroWorld pokračovat, protože je silná a zákazníci ji znají.

E15: Změníte řídicí strukturu?

Určitě nebudeme spolupracovat se zahraničními manažery, kteří ElectroWorld řídili v poslední době. Budeme spolupracovat se stávajícími místními pracovníky nebo hledat jiné lokální manažery, kteří dobře znají trh a umějí jednoduše komunikovat se zaměstnanci. To cizím manažerům moc nejde. Víme to z vlastní zkušenosti, protože Nay měl zahraničního generálního ředitele dva roky.

Koncept ElectroWorldu fungoval možná před krizí. Dnes už není koncept velkých prodejen ideální

E15: Jaké synergické efekty vám akvizice přinese?

Bude jich řada. Mimo jiné počítáme s centralizací logistiky do jednoho místa. Na Slovensku to uděláme už letos, v Česku asi až příští rok, abychom před Vánocemi nedělali žádný velký třesk.

E15: Britská skupina Dixons s ElectroWorldem příliš neuspěla. Co budete dělat jinak?

To nechci komentovat, ale samozřejmě víme, co je potřeba dělat jinak.

E15: Zeptám se jinak. Kdy budete s ElectroWorldem v zisku?

Při optimálním nastavení to bude trvat dva roky.

E15: S Nay jste v plusu?

Na Slovensku se nám daří vydělávat. Ale ten plus je jen v jednotkách procent. V případě čistého zisku jsme loni byli na jednom procentu tržeb, zisk EBITDA byl kolem tří až čtyř procent. Takové zisky už máme zhruba pět let.

E15: Všude se mluví o tom, jak internet skokově roste, zatímco kamenné prodejny skomírají. Není lepší investovat do e-shopu?

Jsem v byznysu dost dlouho, abych si mohl dovolit názor, že klasické prodejny zůstanou velmi důležité. Kdo bude chtít uspět, potřebuje prodejny i internet. Nebude stačit mít jen web a prodávat někde ze skladu či garáže. A největší internetoví prodejci tímto směrem jdou. My naopak usilujeme o to, aby se nám kamenné prodejny doplňovaly s internetem. Počítáme ovšem s tím, že internetový prodej dál poroste. A chceme si z něj ukrojit minimálně takový podíl jako ve fyzickém obchodu. Trh ale v každém případě spěje k tomu, že se prodeje přes klasické obchody i přes internet budou přibližovat, až se téměř sjednotí.

E15: Čistě internetoví prodejci ale mají výhodu nižších nákladů. Je pro tradiční obchodníky udržitelné mít v kamenných prodejnách stejné ceny jako na internetu? Narážím na strategii, kterou nedávno vytyčil právě ElectroWorld.

Jednou z našich hlavních hodnot je férovost. A pokud máme být féroví, nemůžeme na Nay.sk prodávat za výrazně jinou cenu než v prodejnách. Zákazníci ani větší rozdíl než v jednotkách procent nejsou ochotní akceptovat. Samozřejmě když jim nabídneme služby navíc.

E15: Na čem ale při podobných cenách s internetem vyděláváte?

Jsou tu dvě cesty. První jsou zmíněné o něco vyšší ceny akceptovatelné výměnou za lepší služby. A druhou je mít lepší cenu od dodavatelů a výrobců. Ti si už totiž začínají uvědomovat, že produkt, který se neobjeví v kamenné prodejně, se ani na internetu tak dobře neprodává. Když se k tomu přidá, že možná zmenšíme plochy a počet zaměstnanců, můžeme být ziskoví. I když o závratných ziscích už v naší branži lze mluvit jen ztěží.

Čeští zákazníci jsou možná trochu citlivější na cenu. Ale to je i proto, že si je takto velcí hráči vychovali. Nám se na Slovensku možná podařilo zákazníky naučit důvěřovat více značkám a nesázet tolik jen na nejlevnější řešení.

E15: Proč se v Česku a na Slovensku daří domácím hráčům, zatímco zahraniční firmy utíkají?

To není jen otázka specializovaného maloobchodu našeho typu. Podobné změny se dějí na Slovensku třeba v energetice. Ústup zahraničních hráčů začíná i v potravinách. Zahraniční investoři se před krizí hrnuli do střední Evropy, protože ji pokládali za rychle rostoucí a ziskový trh. Dnes zjistili, že je tu třeba dělat věci jinak než v západní Evropě. Akcionáři zahraničních firem prozřeli a chtějí se soustředit na trhy, kde mohou něco dokázat. Jejich místo zaujímají lokální hráči, kteří znají místní trh lépe a nemají jen krátkodobé cíle.

E15: Tuzemský prodej elektra je pro zahraniční obchodníky možná tvrdý oříšek, přesto do regionu směřuje těžká váha v podobě Amazonu. Co to udělá se zdejším trhem?

Nebojím se, že by nás vstup tohoto hráče zásadně ohrozil. Amazon není specializovaný obchod, prodává širokou škálu zboží. Pravda, prodává velké objemy, a proto svou filozofii inkasovat od zákazníků méně se snaží prosadit i v našem oboru. Ale na druhé straně takových hráčů je už teď hodně.

E15: Už se zákazníci otřepali z krize?

Trh roste z hlediska počtu prodaných kusů. V některých kategoriích řádově o desítky procent ročně. Z pohledu hodnoty trhu jsme ale v posledních letech o růstu mluvit nemohli. I když v posledních měsících to vypadá, že by se trend mohl zvrátit. S velkým růstem ale ani tak počítat nemůžeme.

E15: Co jde nyní nejvíce na odbyt?

Mnohem více se prodávají levnější produkty. Takže průměrná cena klesá, a abyste si udržel tržby, musíte toho prodat více. Je s tím více práce, musíte navíc nabízet příslušný servis.

E15: Pokud se zadíváte do křišťálové koule, co se bude dít s trhem ve světle technického vývoje?

Hodně z produktů se bude přesouvat z jedné kategorie do druhé. Pokud se před lety prodávalo hodně hi-fitechniky, nyní je tato kategorie téměř na nule. Hudba se digitalizovala, a ačkoli je její kvalita hrozná, lidé si na formát MP3 už zvykli. Podobné změny budou u spotřební elektroniky a skupiny zahrnující počítače, televizory, audio techniku, telefony. V tomto případě se budou jednak dále přesouvat funkce uvedených výrobků do mobilních zařízení, jednak se bude televizor stále více přeměňovat na digitální centrum domácnosti. Stabilní jsou jen domácí spotřebiče a bílá technika, přestože se samozřejmě také zlepšují a částečně i digitalizují.

E15: Liší se nějak chování českých a slovenských zákazníků?

Výrazných odlišností moc není. A to odpovídá i přístupu výrobců, kteří Česko a Slovensko vnímají jako jeden trh. Čeští zákazníci jsou možná trochu citlivější na cenu. Ale to je i proto, že si je takto velcí hráči vychovali. Nám se na Slovensku možná podařilo zákazníky naučit důvěřovat více značkám a nesázet tolik jen na nejlevnější řešení.

E15: Rozvíjíte vedle Nay ještě nějaký další byznys?

Dlouhodobě jsme v realitách. První prodejnu Nay Elektrodom jsme si v roce 1998 postavili sami, protože tehdy tu ještě žádná obchodní centra nebyla. Byli jsme tak vlastně v Bratislavě prvním nákupním centrem. V současnosti provozujeme 17 obchodních center, kde sídlí nejen Nay, ale pronajímáme tam prostory také dalším obchodníkům.

E15: Máte nějakého adepta na exit?

Nevylučuji, že bychom mohli prodat některá z našich obchodních center, abychom pak peníze dali do dalších činností, například právě do sítě Nay. Ale nic nás k tomu momentálně netlačí.

E15: Při přípravě na rozhovor jsem narazil na to, že investujete i do golfu.

To je spíše hobby. S další naší společností provozujeme v Senici golfové hřiště a přilehlý resort. Tento areál se nám podařilo dostat mezi sto nejlepších evropských hřišť. Letos se tam bude hrát i první profesionální PGA turnaj.

Petr Zálešák
Peter Zálešák (49) Vystudoval Fakultu elektrotechniky a informatiky Slovenské technické univerzity v Bratislavě. V roce 1991 založil se společníkem Jánem Tomášem a dalšími investory společnost Nay. Nejdříve fungovala jako velkoobchod, postupně začala budovat vlastní prodejní síť. Nyní je firma největším prodejcem elektra na Slovensku. Nedávno se dohodla na převzetí českého a slovenského ElectroWorldu.