Pražská firma získala 500 tisíc dolarů a chce uspět s hrou pro Android

Lonely Sock

Lonely Sock Zdroj: Jan Sedlak

Sídlí v Praze v TechSquare, je jich devět, získali investici 500 tisíc dolarů a dělají hru pro Android. Chtějí oslovit globální trh a velice rychle růst. Lonely Sock.

Nákupy virtuálního zboží v mobilních hrách v roce 2010 představovaly trh o velikosti 4 miliard dolarů. Více než 50 procent uživatelů sociálních sítí ve Spojených státech na nich hraje tzv. sociální hry jako FarmVille a jemu podobné. Velké zavedené značky v čele Disneym nebo Electronic Arts uskutečňují akvizice a otevírají nové divize, aby rychle rostoucí trh rychle pokryly a co nejvíce virtuálních peněz proměnily na skutečné. Mezi uživateli po celém světě už jsou stovky milionů mobilních zařízení a předpokládá se, že toto číslo poroste. A s ním rovněž počet utracených peněz za mobilní obsah.

Na tuto vlnu by chtěla naskočit také mladá ambiciózní československá společnost Lonely Sock, která se minulý rok usídlila v pražských startupových prostorách TechSquare. Firma právě dokončuje svojí mobilní prvotinu nesoucí název Coral City a věří, že díky ní přeroste tuzemské hranice a stane se globální firmou se vším všudy.

Další FarmVille. Ale pro Android

Aktuální verzi Coral City jsem si ještě před rozhovorem s šéfem malého studia Jurajem Chrappou vyzkoušel na testovacím tabletu Samsung Galaxy Tab 10.1. To bylo první překvapení. Pokud se dnes někdo v mobilním světě žene za výdělkem a úspěchem, raději zvolí zavedený systém iOS, který už se v generování příjmů osvědčil. Chrappův tým však myslí v čase budoucím. „Android roste rychleji než iOS, každý den se aktivuje 700 tisíc zařízení,“ vysvětluje mladý podnikatel své odvážné rozhodnutí. Pokud systému Googlu takové tempo růstu vydrží, brzy by se mohl stát majoritní platformou s hodně velikým potenciálem.

„Androidu jako platformě a trhu hodně věřím,“ říká v rozhovoru pro Živě.cz a E15.cz Juraj Chrappa. Podle jeho slov má Android oproti iOS kromě růstového potenciálu také další výhodu – menší množství aplikací, her a vývojářů. Teoreticky tak může být jednodušší uspět. „Konkurence je u Androidu jednoznačně nižší,“ konstatuje Chrappa.

Překvapení druhé. Po spuštění Coral City na mě vykoukne pestrobarevný podvodní svět plný baráčků, cestiček, trojzubců a mořských pan. Po chvilkovém ťukání do dotykového displeje je jasné, že jsem narazil na další variantu her jako FarmVille nebo CityVille, se kterými Zynga dobyla Facebook a které jí zajistily vstup na newyorskou burzu. V AppStore v současné době naleznete hned několik podobných budovatelských strategií. Chrappa se ale opět spoléhá na Android, na kterém je prozatím takových her poskrovnu. Pokud se jeho týmu podaří hru dokončit včas, věří ve velký úspěch.

Na rozjezd herní společnosti získal investici 500 tiscí dolarů. Takovou částku prý může projekt Coral City generovat každý měsíc. Šéf Lonely Sock Juraj Chrappa.Na rozjezd herní společnosti získal investici 500 tiscí dolarů. Takovou částku prý může projekt Coral City generovat každý měsíc. Šéf Lonely Sock Juraj Chrappa. | Jan Sedlak

Na Android Market Coral City zamíří už v následujících dnech. Nepůjde ještě o finální verzi, ale o jakýsi „soft launch“, který by měl otestovat, jak si projekt povede v ostrém provozu a zda cloudové servery od GoGrid, na kterých Coral City běží, vydrží potřebnou zátěž. Nicméně už v této fázi by hra měla začít vydělávat alespoň nějaké peníze. Samotná aplikace sice bude k dispozici zadarmo, avšak jako v případě ostatních podobných her, tak i zde se počítá se zavedením freemium modelu založeném na nakupování doplňkového obsahu.

Reálné peníze za virtuální zboží

V Coral City budujete město a pěstujete suroviny podle zadaných úkolů. Postavit takový baráček něco trvá. Pokud se vám nechce čekat několik hodin, můžete stavbu urychlit za pomoci jistého obnosu virtuální měny – v tomto případě perel. Co když se ale perel nedostává? Stačí jednou klepnout a můžete si jich koupit třeba 2 tisíce. V přepočtu na reálné peníze vás to vyjde na 99 dolarů, které se během chvilky odečtou z vaší platební karty.

„Takováto hra může na Androidu měsíčně vydělat kolem 500 tisíc dolarů,“ popisuje výhody mikrotransakcí Chrappa, „a v případě horší varianty tak 100 tisíc dolarů.“ To už jsou solidní čísla, která by celou začínající společnost mohla vystřelit někam úplně jinam. „Pevně věřím, že na Android Market půjdeme velice brzy,“ věří šéf Lonely Sock. A není se čemu divit.

Vývoj her pro Android se až doposud zdá být jako jedna velká pohádka. Té však prozatím v cestě leží jeden ošemetný klacek – čeští vývojáři nemohou své aplikace na Android Marketu prodávat. Lonely Sock proto museli založit novou společnost v Irsku, skrze kterou budou veškerý obsah do elektronického obchodu dostávat. Do Česka přes ni potečou zpět vydělané peníze. Tato komplikace zabrala 2 měsíce práce a hromadu papírování a byrokratických procesů. „Všichni vývojáři v Česku se o této nepříjemné situaci s Googlem baví, ale ten prozatím říká, že ho to mrzí a že to jednou bude,“ konstatuje Chrappa. Obchvat přes Irsko byl proto nutný. „Nemůžeme se spoléhat na to, kdy to Google spustí.“

Velká část zaměstnanců do Lonely Sock přešla ze studia Disney Mobile. Teď jim ze své neformální kanceláře do protějšího baráku posílají vtipné vzkazy.Velká část zaměstnanců do Lonely Sock přešla ze studia Disney Mobile. Teď jim ze své neformální kanceláře do protějšího baráku posílají vtipné vzkazy. | Jan Sedlak

Oproti klasickým herním titulům není vývoj mobilní sociální hry nikterak zdlouhavý. Devítičlenný tým začal na Coral City pracovat v květnu loňského roku a zhruba 9 měsíců poté už spouští testovací verzi. Na projektu kromě Chrappy pracují také 3 programátoři, 2 grafici, herní designer, projektovýmanažer a tester. Všichni sedí v jedné relativně malé kanceláři v prostorách TechSquare od venkovního světa oddělené velkým oknem. Na něm zaujme především velký vytištěný nápis s anglickou větou „We are hiring…“ (volný překlad „Nabíráme nové zaměstnance“).

Tento nápis ale neslouží jako levná náborová kampaň. V protější budově totiž sídlí vývojové studio Disney Mobile, které rovněž pracuje na hrách pro chytré telefony a tablety. Obě firmy si vidí do kanceláří a vzájemně se pošťuchují. Týmy se dobře znají, velká část zaměstnanců do Lonely Sock přešla právě z nadnárodního konglomerátu. Slogan o náboru nových lidí má nicméně reálný základ. „Pokud vše půjde podle plánu, během tohoto roku bychom chtěli přijmout dalších 20 nových zaměstnanců,“ popisuje své plány Chrappa.

Punk versus stabilita

V případě, že se tato vize naplní, už nejspíše žádné legrácky s kolegy od Disneyho nebudou. „Prostory v TechSquare už by nám nestačily a museli bychom najít něco jiného,“ říká šéf Lonely Sock. „Je zde fantastická komunita, která nám pomáhá fungovat i v horších časech,“ popisuje výhody nedávno otevřených prostor zejména pro technologické startupy.

Právě na týmu kvalitních a zapálených lidí si Chrappa zakládá. „Pokud má člověk nadšení, hra je oproti konkurenci lepší tak o 20 procent,“ popisuje na pohovce ve sdílené zasedací místnosti své strasti a slasti s pracovníky. Zápal pro věc je proto velice důležitou součástí toho, aby kandidát na práci v Lonely Sock uspěl, samozřejmě vedle dobře zvládnutého řemesla.

Jenže pracovat v teprve se rozjíždějící společností s nejasnou budoucností se Čechům a Slovákům příliš nechce. „Lidé, kteří se chtějí nechat zaměstnat a mají si vybrat mezi startupem a velkou společností, si stále vybírají spíše stabilní velkou firmu,“ konstatuje Chrappa. I proto se začal poohlížet také po pracovnících v zahraničí. „Bavíme se s lidmi z Rumunska, Běloruska nebo Finska,“ říká. Lonely Sock přitom nechtějí žádnou spolupráci na dálku a proto případným úspěšným kandidátům pomohou se stěhováním do Prahy.

Devítičlenný tým Lonely Sock sídlí v TechSquare na Pankráci. Netradiční název společnosti vymyslela Chrappova přítelkyně, když se podívala na jeho nohu s ponožkou. Osamocený kus šatstva má symbolizovat, že u sociálních her není hráč nikdy sám.Devítičlenný tým Lonely Sock sídlí v TechSquare na Pankráci. Netradiční název společnosti vymyslela Chrappova přítelkyně, když se podívala na jeho nohu s ponožkou. Osamocený kus šatstva má symbolizovat, že u sociálních her není hráč nikdy sám. | Jan Sedlak

Ti, kdo jsou ochotní jít do nejistoty a rizika, si většinou založí vlastní společnost. „Pokud nejste Google, Microsoft nebo další velké firmy, dobří zaměstnanci se shánějí mnohem obtížněji,“ říká mladý podnikatel, „a v Česku a na Slovensku se tato situace mění velmi pomalu.“ Práce v mladé neformální firmě přitom může být pro zaměstnance mnohem zajímavější, než ve velkém, ale stabilním molochovi. „Čím větší firma, tím víc se musí dělat schvalovacích koleček a nesmyslných tanečků i kolem toho nejbanálnějšího rozhodnutí. Člověk se nakonec změní buď v letargickou zombie, nebo musí odejít,“ myslí si například projektová manažerka Lonely Sock Nikola Bornová. Ironií je, že právě fotku zombie používá jako svojí profilovou fotku na Google+. „Ve zkušené startupové firmě jako Lonely Sock je všechno jinak,“ doplňuje dále. Každý v týmu má podle ní větší zodpovědnost a dělá více užitečné práce. „A hlavně – je tu větší legrace.“

Investice 500 tisíc dolarů

Sám Chrappa do vod podnikání vkročil teprve začátkem loňského roku, kdy se rozhodl opustit své vysněné místo v české pobočce Electronic Arts. Rozhodl se tak spojit své dvě záliby – hry a podnikatelskou činnost. Obě se přitom snažil rozvíjet už od mládí. „V šesti letech jsem se snažil přesvědčit rodiče, aby koupili krávu, kterou budeme dojit a poté prodávat vyrobené máslo,“ popisuje své vzpomínky. To se nakonec nestalo, našel si ale jinou činnost – začal se angažovat kolem her. Rozjel několik herních webů a vybudoval úspěšnou herní sekci na slovenském zpravodajském webu SME.sk. „Nebavilo mě ani tak hraní her, jako spíš byznys a další věci kolem nich,“ vysvětluje Chrappa.

Po štaci v EA a nějaké době plánování samostatného byznysu se rozhodl vše rozjet a s obchodním plánem začal hledat investora. „Chtěl jsem to hned dělat profesionálně, ne někde v garáži,“ popisuje Chrappa své počáteční ambice. S investicí 500 tisíc dolarů nakonec přišel český podnikatel Milan Votava, který je známý především díky serveru Mageo. Výměnou za peníze dostal 50procentní podíl ve firmě. Šéf Lonely Sock si spolupráci s ním pochvaluje. „Je mezi námi velká důvěra, nechává mi volnou ruku v podstatě ve všem.“

Cílovou skupinou Coral City jsou ženy nad 28 let, které tento typ her mají rády, a děti. Obrázek je z nedokončené verze a může se od finální podoby lišit.Cílovou skupinou Coral City jsou ženy nad 28 let, které tento typ her mají rády, a děti. Obrázek je z nedokončené verze a může se od finální podoby lišit.

Symbióza obou partnerů je vzájemná. „Vzhledem ke stavu a dynamice Android ekosystému považuji investici za poměrně dobře načasovanou. Samozřejmě velkou roli v mém rozhodování sehrálo setkání s Jurajem Chrappou, který na mě velmi dobře zapůsobil jak osobně, tak i přístupem k řízení projektu,“ přibližuje motivace své investici Votava.

Na české poměry značná částka naznačuje, jaký má projekt Coral City potenciál. Zásoby peněz na účtu už se ale začínají tenčit a Chrappa proto doufá, že hra začne co nejdříve vydělávat. Náklady na chod firmy tvoří až statisíce měsíčně, přičemž největší položku tvoří platy zaměstnancům. „Snažíme se zaměstnávat kvalitní lidi, takže je musíme dobře zaplatit,“ říká Chrappa. Trh mobilních her na Androidu má hodnotu zhruba 1,5 miliardy dolarů, prostor pro pokrytí nákladů a generování slušných zisků tu tedy je. Votava plánuje, že by se jeho investice měla vrátit zhruba během dvou let. „Zisk hodláme reinvestovat zpět do společnosti a zajistit tak její další růst,“ doplňuje.

Milan Votava se v současné době věnuje také dalšímu hernímu startupu. Jde o geolokační masovou online hru Mageo (nese tedy název po jeho dřívějších aktivitách). Vzhledem k těmto okolnostem už žádné další aktivity do herních projektů neplánuje. „Pokud samozřejmě nenarazím na něco výjimečného,“ uzavírá komentář pro Živě.cz a E15.cz.

Žádné Valley, ale Asie

Lonely Sock si hodně slibují především od asijských trhů. „Západní trhy jsou oproti těm asijským v oblasti sociálních her tak o 5 až 8 let pozadu,“ mluví přesvědčeně Chrappa. Jen velikost japonského trhu se sociálními hrami celkově je odhadována zhruba na 4 miliardy dolarů s tím, že každý uživatel dokáže vygenerovat příjem přesahující 40 dolarů. Není tedy divu, že mladý ambiciózní tým na tyto trhy chce. „Už jednáme s potenciálními partnery v Japonsku a Jižní Koreji,“ popisuje současnou situaci Chrappa. Podpisy smluv by mohly být hotovy během několika týdnů. Na asijských trzích se přitom počítá s masivnější propagací – podobně, jako je to zvykem u dalších tamních sociálních her.

I v případě, že se Coral City bude v globálním měřítku skutečně dařit a bude generovat oněch 500 tisíc dolarů měsíčně, nechtějí Lonely Sock zůstat pouze u jednoho titulu. Firma se v současné době probírá několika nápady na nové hry a vybírá z nich ten nejlepší. O tom, zda kromě Androidu zamíří také na jiné platformy, prozatím není úplně rozhodnuto. „Coral City je naprogramováno tak, že hru můžeme přenést během několika týdnů na iOS,“ komentuje Chrappa například převod k Applu. Spíše neutrálně prozatím přistupuje k vývoji na Windows Phone a Windows 8. Penetrace je prozatím malá, ale budoucnost poměrně zajímavá. „Věřím tomu, že Microsoft je hodně šikovný a rychle se učí a v budoucnu bude ještě hrát důležitou roli.“

Holky a kluci z osamělé ponožky zřejmě brzy budou muset do nových prostor. Současná místnost v TechSquare už příliš nových pracovních sil nepobere.Holky a kluci z osamělé ponožky zřejmě brzy budou muset do nových prostor. Současná místnost v TechSquare už příliš nových pracovních sil nepobere. | Jan Sedlak

Kdo by mohl z pohledu Lonely Sock rovněž hrát zajímavou roli, je Facebook. „Facebook je strašně narvaný a konkurence je tam obrovská,“ popisuje Chrappa důvod, proč se prozatím na tuto platformu neodvážil vstoupit. Silnou konkurenci v oblasti sociálních her ostatně komentuje i analytik investičního fondu Credo Ventures Jaroslav Trojan. „Hry jsou stále velice zajímavým segmentem a díky tržištím s aplikacemi odpadly bariéry pro globální distribuci. Nicméně menší bariéry znamenají také podstatně větší konkurenci,“ řekl Živě.cz a E15.cz. Konkrétně největší sociální síť světa by mohla pro Lonely Sock být zajímavá až v případě úspěchu na mobilních zařízeních. „Na Facebook můžeme zamířit v případě, když zjistíme, že je Coral City úspěšná hra s 20 miliony stažení,“ konstatuje Chrappa.

Šéf Lonely Sock věří, že s technologickými projekty není nutné za každou cenu odcestovat do Silicon Valley a že jdou dělat také z Prahy. Líbí se mu, že u nás začínají vznikat různé startupové projekty a kanceláře a i s dostatkem kapitálu pro financování je to lepší a lepší. „Peníze v Česku jsou a dají se sehnat,“ myslí si, ale zároveň dodává, že „bude ještě dlouho trvat, než se z Prahy stane stejný startupový hub, jakými jsou Berlín a Londýn.“

Pokud se tak někdy stane, dost možná to nebude díky státním penězům. Vláda nedávno oznámila, že vytvořila fond s 600 miliony korun pro začínající společnosti. Peníze jsou ale určeny pouze pro společnosti mimo Prahu. „Státního fondu se bojím,“ potvrzuje Chrappa obavy několika dalších podnikatelů z branže. „Řešit cokoliv se státem mi přijde jako ztráta času. Trh se hýbe rychle a stát je hrozný šnek,“ popisuje dynamiku, s jakou se rodí nové technologie a trhy. A rychle chtějí vyrůst i Lonely Sock. „Naše vize je být mezi pěti nejlepšími mobilními herními vývojáři v Evropě a v první desítce na světě.“