Prima není pro Voyo konkurence. Pro dva hráče není v Česku prostor, říká šéf CME Didier Stoessel

.

. Zdroj: Voyo.cz

Kristýna Podzimková v kriminální minisérii GURU
Kristýna Podzimková a Vojtěch Kotek v kriminální minisérii GURU
Didier Stoessel
Minisérie TV Nova Iveta o začátcích Ivety Bartošové
Minisérie TV Nova Iveta o začátcích Ivety Bartošové
11
Fotogalerie

INFO.CZ| Generální ředitel mediální skupiny CME Didier Stoessel patří k nejvlivnějším osobnostem tuzemského mediálního byznysu. Bývalý investiční bankéř se zkušenostmi z bank HSBC či Merrill Lynch je vrcholovým manažerem, kterého si skupina PPF před dvěma lety vybrala, aby pro ni zařídil návrat nově akvírované mediální skupiny CME zpět na výsluní. A Stoessel se nedrží vůbec zpátky – z trhu si k sobě na Novu stáhl kreativní producenty i vývojáře („Mít dobrý obsah a způsob, jak jej doručit – o to se dnes hraje“), pronajal si trojnásobek studií a utrácí stovky milionů korun za výrobu obsahu. 

K tomu „obrodil“ tehdy stagnující projekt online videotéky Voyo, ze kterého udělal jeden z výrazných pilířů své strategie a který nyní Nově přináší tržby stovek milionů ročně. Stoessel se však stále potýká s řadou výzev: konkurencí na trhu („byť naší největší konkurencí je spánek – to je šest až sedm hodin denně, kdy nekonzumujete náš obsah“), ekonomickým zpomalením či setrvalým poklesem sledovanosti lineárního vysílání. Jak se s nimi chce jeden z nejvýznamnějších televizních manažerů v Česku vypořádat?

Do Česka přicházejí obtížné časy, inflace šplhá ke 20 procentům, reálná mzda klesá a na obzoru je recese. Co to znamená pro Novu?

My se pochopitelně díváme okolo sebe, víme, co se děje. Obtížné časy přicházejí a netýkají se jen nás, televizních společností, ale i většiny jiných odvětví. Pro nás je to specifické v tom, že domácnosti mají určený rozpočet na zábavu a ve chvíli, kdy se tento rozpočet dostane pod tlak, pocítíme to.

Vidíte už na svých číslech, že lidé šetří?

Ještě se to plně neprojevilo, ale přijde to s tím, jak budou domácnosti vystavovány stále vyšším nákladům. I když nás ale čekají sebeobtížnější časy, nevěřím tomu, že by změnily celkový trend – a ten je takový, že podíl lidí, kteří hledají kvalitní video-obsah, roste. Ano, ke zpomalení, k zaškobrtnutí možná dojde, musíme se na to připravit a adaptovat, ale to neznamená, že bychom přestali dělat naši práci a nabízet lidem náš obsah.

Navíc, dobrá zpráva je, že v terestrice je vysílání Novy zdarma, takže podstatnou část našeho obsahu může sledovat většina domácností.

Když Netflix představoval své poslední výsledky, ukázalo se, že ztratil na milion předplatitelů. Jakožto někdo, kdo podobnou službu staví v Česku – trápí vás to?

Naše pozice jsou rozdílné. Netflix je na americkém trhu v 70 procentech domácností a je jasné, že pokud máte takovou penetraci a nově soutěžíte s rostoucím počtem dalších streamingových společností, bude docházet k výkyvům.

V Česku a na Slovensku je ale situace jiná. Míra penetrace SVOD služeb je tu jen okolo 25 procent, proto si nemyslím, že by nás měl takto razantní úbytek potkat. Na druhou stranu, nízká penetrace znamená velkou příležitost a jsem přesvědčený, že, ať už to bude trvat tři roky nebo pět let, nakonec Ameriku a západní Evropu v tomto doženeme.

Trailer: Případ Roubal z produkce Voyo

Video placeholde
Případ Roubal (trailer) • Planet Dark

SVOD služba Voyo je pro Novu sázkou na budoucnost, dáváte jasně najevo, že do tří let chcete být na milionu předplatitelů. Jsou online videotéky jako Voyo či Netflix budoucností televize?

Teď je možná moderní si to myslet, SVOD je v centru pozornosti a tyto služby rostou jako houby po dešti. SVOD je ale jenom jedna část odpovědi. O co mi skutečně jde, je přijít s ideálním mixem kanálů, skrze který mohou naši diváci sledovat prémiové video. Chci vytvořit odolný, rezistentní model, takový Nova Content Hub, kde si každý vybere službu podle svých preferencí: někdo bude sledovat lineární televizi, jiný SVOD, někdo další AVOD a další dá přednost formátům jako HbbTV (funkce chytrých televizí, která kombinuje televizní vysílání s širokopásmovým internetem, pozn. red.).

Můj cíl je nesoustředit se v tomto ekosystému na jediný kanál, ale doručovat obsah na každém z nich: každý z nás je jiný a každý z nás sleduje televizi jinak – mým úkolem je mít všechny tyto způsoby podchycené – a být přítomný v co největším počtu domácností, tabletů i mobilních telefonů.

Minisérie TV Nova Iveta o začátcích Ivety BartošovéMinisérie TV Nova Iveta o začátcích Ivety Bartošové | TV Nova

Když ještě krátce zůstaneme u Voyo – ve světě je dnes trendem zavádět „reklamně zvýhodněné SVOD“ modely předplatného. Nabízí je HBO či Hulu, testuje je Netflix a další. Je to přístup, který má z vašeho pohledu smysl?

Důvod, proč Netflix a další představují „reklamou podpořené předplatné“, je jednoduchý – pokud máte již zmíněnou 70procentní penetraci na trhu a chcete získat dalších 10 až 15 procent domácností, musíte představit levnější model předplatného, skrze který byste nové zákazníky nalákal.

A to se nyní děje, byť přestavení reklamou podpořené SVOD služby bude zajímavé sledovat v praxi. Osobně si nejsem vůbec jistý, zda tento model předplatného s reklamou bude zaváděný na západních trzích, zejména na prémiovém trhu v USA. Netflix by si snahou o nabrání 10 procent nových předplatitelů zároveň mohl zkanibalizovat 20 procent současných subscriberů, kteří si aktuálně platí plnou cenu. Naopak téměř jistě bude tento model představený v Asii a například v Indii by na tom Netflix mohl získat desítky milionů potenciálních předplatitelů.

Pro Voyo ale s podobným modelem nepočítáte?

Nepočítáme. Voyo je v jiné situaci, je to prémiový produkt, u kterého původní obsah neustále roste: aktuálně máme ve vývoji, preprodukci nebo produkci pro Voyo rozpracovaných 35 skriptovaných projektů. Když jsem před dvěma lety do CME nastupoval, měli jsme takové pořady tři.

Případ RoubalPřípad Roubal | Archiv

Nejde tato programová ofenziva na úkor lineární televize?

Zvládáme obojí – i pro lineární vysílání připravujeme řadu nových pořadů. Podzimní programové schéma představíme už tento týden a myslím, že diváci budou překvapení. Znovu srovnám s dobou, kdy PPF získala Novu – byla to doba, kterou už jsem jednou popsal jako spícího obra, nebyl tu dostatečný vývoj nebo nové nápady.

Tehdy jsem si řekl, že mým posláním je „reinventovat Novu“ – a nyní jsme uprostřed tohoto procesu. Storytelling, obsah, který produkujeme, je klíčový. V televizní branži buď dokážete lidi rozesmát a rozplakat, anebo nebudete úspěšný. Tak jednoduché to je. Proto se polovinu svého času soustředím právě na vývoj nového obsahu, máme silný kreativní tým, který snad překonává schopnosti České televize.

Minulý týden vaše konkurence, televize Prima, oznámila příchod své vlastní SVOD platformy. Není pro dvě lokální služby český trh malý?

Možná to ode mě bude znít arogantně, ale já je v tomto neberu jako naši konkurenci. Řeknu to znovu čísly: my aktuálně produkujeme pro Voyo přibližně 35 různých pořadů. Oni oznamují tři nebo čtyři. Jde o kvantový rozdíl v tom, kolik práce a energie v obou televizích věnujeme rozvoji našich SVOD platforem. S veškerým respektem vůči nim – je to jako den a noc.

Abych ale odpověděl na otázku: pochopitelně, že je český trh pro dvě lokální platformy malý a dvě služby s místním obsahem se tu neuživí. Navíc, SVOD služba není něco, co můžete dělat na půl plynu. Potřebujete dedikovanou, dlouhodobou strategii, čtyři až pět let trvá, než se vůbec někam dostanete. My jsme se na Nově rozhodli vybudovat prémiovou službu na produkci lokálního obsahu, během dvou let jsme najali 10 až 12 kreativních producentů, ztrojnásobili jsme naše produkční kapacity, počet studií, které si pronajímáme k natáčení, se také zvýšil.

Aktuálně má Voyo téměř 400 tisíc předplatitelů, naše ambice jsou pochopitelně na sedmi cifrách a naprosto upřímně: je zcela jasné, že tady není místo pro dva hráče.

Sám jste před chvílí říkal, že Voyo před dvěma lety stálo také na třech původních produkcích. Nepodceňujete v tomto Primu?

Nepodceňuji, ale rád se dívám dopředu a tam vidím jako naši konkurenci Netflix, protože oni nás nemůžou dostihnout. Současné úzké hrdlo trhu je v kapacitě kreativní produkce.

Která je v Česku limitovaná.

Přesně tak. My jsme si velmi brzy uvědomili, že abychom mohli velmi rychle růst a škálovat zásah, musíme najmout a vytrénovat dostatek kreativních producentů. To se nám povedlo, i kvůli tomu, že jsme dokázali řadu talentů – například Michala Reitlera – přetáhnout z konkurenčních televizí a tím si tu kapacitu pojistili.

Takovou kapacitu kreativní produkce, jakou máme my, už ale na trhu nenajdete – a z toho je zřejmé, že lokální SVOD scéna je ve stylu „winner takes it all“. Osobně si ani nedovedu představit, jak by šlo nyní vybudovat novou SVOD službu s produkční kapacitou okolo 30 originálů ročně. Tady zkrátka objektivně není dostatek lidí, kteří by to zvládli. Od října navíc zahajujeme studium na CME Content Academy, chceme podpořit nové talenty, pomoci jim v začátcích jejich kariéry v televizi a začlenit je do našeho výrobního procesu.

Projekt Czechflix, o kterém se dříve spekulovalo, je tak nadobro odepsaný?

Zaprvé: nevěřím, že Czechflix byl kdy realistický návrh. Zadruhé: i v Evropě se jasně ukazuje, že to nefunguje, pokud se podíváte například na výsledky Britboxu nebo dalších podobných služeb ve Francii a Německu. Myslím, že ta idea Czechflixu vznikla z toho, že se v Česku nikomu nechtělo do vlastní SVOD služby pořádně investovat – a všichni čekali tak dlouho, až jsme na Nově tu rukavici zvedli. A jsme si nyní extrémně jisti, že naše strategie pro distribuci obsahu je správná. Aktuálně máme na Voyo v České republice a na Slovensku téměř 400 tisíc předplatitelů, Netflix jich má v České republice okolo 600-700 tisíc.

Na základě vašich průzkumů?

Ano, v Česku a na Slovensku mohou dohromady mít tak 900 tisíc až milion předplatitelů, ale pochopitelně, skutečná čísla znají jen oni sami. Podstatné je ale tempo růstu. My jsme v posledních dvou letech vyrostli prakticky z nuly na dvojku celého trhu, což ukazuje nejen na to, že mezi lidmi je o kvalitní lokální obsah zájem, ale i na to, že nejspíš děláme něco správně.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!