Radan Dolejš: První program České televize bude muset šetřit

Radan Dolejš

Radan Dolejš Zdroj: E15, Anna Vackova

Radan Dolejš patří v českém zábavním průmyslu k ostříleným hráčům. Stál u boomu hospodských kutálek, když zakládal komerčně úspěšné Šlapeto. Prošel zábavou Novy, spolupracoval i s Primou a loni překvapivě skončil v České televizi, kde dostal za úkol postavit na nohy skomírající program ČT1. „Zvýšili jsme investice do víkendového programu Jedničky, naopak peněz na všední dny ubylo,“ říká v rozhovoru pro E15 Dolejš.

* E15: V podzimním schématu ČT1 sází tradičně na seriály (Vyprávěj, Četnické humoresky, Malý pitaval z velkého města, Souboj seriálů) a nezvykle na řadu nových talk show (Těžkej Pokondr, Miroslav Donutil). Co vás k tomu vede?

Je to žánr, který na ČT1 chybí po odchodu Jana Krause na Primu. Pro Miroslava Donutila je to trochu nová forma, co díl, to jiné prostředí, u Pokondrů se jednalo o výsledek výběrového řízení na talk show. Natočilo se celkem pět pilotních dílů a oni byli nejlepší.

* E15: Vybírat pořady pro ČT tendrem je docela novinka.

Je to první vlaštovka. V rámci restrukturalizace ČT by to mělo probíhat tak, že oddělení vývoje programu by pro vyplnění určitých vysílacích „oken“ mělo oslovit nejlepší osobnosti, které jsou na trhu, a natočit pilotní pořady. Z nich se pak bude vybírat.

* E15: Je investice do podzimního schématu vyšší, nebo nižší v meziročním srovnání?

Ve všech pracovních dnech je investice nižší. Naopak během víkendových dnů, od pátku do neděle, jsme investice zvýšili. Souboj seriálů, který půjde v sobotu, páteční Vyprávěj nebo nedělní dramatika si vyžádaly velké investice.

* E15: Proč klesly objemy peněz pro všední dny?

Je to dáno rozpočtem ČT1, který byl snížen při mém nástupu. Museli jsme si ujasnit, co jsou naše priority. Jsou to původní tvorba – dramatická a seriálová – a tvorba pro děti. Někde musím razantně šetřit.

Pitaval versus Kavalerie

* E15: Je vaším hlavním konkurentem Nova, Prima, nebo už berete v potaz i TV Barrandov a vznikající nové televize Harmonie či Metropol TV?

Velmi pečlivě se dívám, jakým způsobem pracuje konkurence. Naší filozofií není soupeření s komerčními televizemi. Ale samozřejmě nemůžeme hrát „do zdi“. Filozofií by mělo být přijít s novými věcmi, na které si konkurence netroufne. Na druhé straně, jaký je rozdíl, když odvysíláme hloupý seriál s velkou sledovaností a kvalitní seriál, který propadne? Je třeba transparentně nastavit měřítka kvality tak, aby bylo jasné, v čem hrajeme.

* E15: Ptám se také proto, že vy sám jste v minulosti působil jako jeden z hlavních dramaturgů zábavy na Nově. Jak tuto zkušenost na veřejnoprávní stanici využíváte?

Přiznám se, že jsem se spíše vrátil ke své původní profesi, vystudoval jsem český jazyk, literaturu a historii. Takže hlavně čtu scénáře, zábavě se věnuji minimálně. Zkušenost z komerční televize se ale v České televizi využít dá. Naučilo mne to obrátit třikrát každou korunu, než ji vydám do programu. Snad to bude vidět. Bohužel, většina projektů, které chystáme, se na obrazovce objeví až příští rok.

Radan DolejšRadan Dolejš | E15, Anna Vackova

* E15: Určitě jste zaznamenal, že Nova měla velký úspěch s Plechovou kavalerií, kterou jí prodala ČT. Nemrzí vás to?

Pobavilo mne to. Byla to velká odvaha a smekl jsem před diváckým úspěchem. Paradoxně tento seriál v době svého vzniku zapadl.

* E15: Zařazení Pitavalu značí, že jste hozenou rukavici zvedli. Letos na jaře jste ale tvrdil, že ČT by neměla žít z „konzerv“.

Je třeba se podívat detailně na úterý večer, kdy Pitaval půjde. Hrát něco premiérového proti Ordinaci v růžové zahradě nemá smysl. Pitaval hraji proto, že to je levné. Od devíti pak půjde premiérový cestopis Na cestě, po skončení Ordinace pak dále premiérová talk show Těžkýho Pokondra a luxusní premiérová publicistika Pološero.

* E15: Takže se proti Ordinaci nedá bojovat?

Ano. Kdybych proti ní vysílal premiérové pořady, které nikdo neuvidí, tak bych byl špatný správce ČT1.

* E15: Jak jste si přečetl neúspěch velké části novinek, jež na jaře do programu nasadila Prima?

Prima se rozhodla vsadit na zábavnou tvorbu, s pocitem, že je to snadné, ale zábava je jedno z nejtěžších odvětví, která v televizi jsou. Nasadili projekty bez dlouhodobé přípravy, aniž by je nechali „zrát“. Většinou je dobré novinky nasadit do méně frekventovaného okna. Prima je však vysílala od osmi, normálně ty pořady poslala na smrt proti silné zábavě, premiérám dramatik na jiných televizích. Navíc většina těch pořadů byla uspěchaná, vypadaly levně.

* E15: Řekly vám tyto neúspěchy něco o českém divákovi?

Řekly. Je vybíravý a ocení kvalitní pořad, za nímž půjde napříč televizemi. Což je příklad Karla Šípa, který prošel Novou a dlouhodobě se zabydlel na České televizi.

* E15: Zmínili jsme Karla Šípa, Miroslava Donutila, kteří by se dali označit jako tváře ČT. Nemyslíte, že je málo využíváte, propagujete?

Je to rovněž běh na dlouhou trať. Dalšími tvářemi ČT jsou Jiřina Bohdalová a Marek Eben. Jsou zde i další významné osobnosti, jež s Českou televizí dlouhodobě spolupracují a ke kterým by se televize měla do budoucna více hlásit.

Cílem je Zastavit propad

* E15: Část managementu ČT1 v posledním roce kritizuje kvůli poklesu sledovanosti. Sluší se ale dodat, že ten pokles nastal, ještě než jste se ujal funkce výkonného ředitele ČT1. Máte od nejvyššího vedení nějaký konkrétní úkol ohledně sledovanosti, pokud jste aktuálně klesli až na 15procentní podíl na sledovanosti?

Radan DolejšRadan Dolejš | E15, Anna Vackova

Pokud se podíváte na dlouhodobý vývoj, tak se Jednička ocitla v propasti již loni. Nám se povedlo propad zastavit, v lednu 2011 jsme vyskočili až na 18 procent, bohužel pak jsme spadli zpět na 15 procent. Cíl našeho projektu byl a rozhodně je zastavit propad. Byl bych rád, kdyby byl ohlas na ČT1 větší, ale momentálně se potýkáme se slabým programováním během dne. Je zmatečné. Dosud to není hotová věc. Chystáme nové programové schéma pro nového generálního ředitele, kde tyto věci řeším. Doposud jsem je řešit nemohl. Pokud se bavíme o číslech, tak celkovým úkolem všech čtyř kanálů je dosáhnout v součtu 26 procent podílu na sledovanosti 4+ . Jsou dny, kdy tento cíl vysoko překračujeme, a jsou dny, kdy je to slabší. Tou jsou úterky a čtvrtky.

* E15: Takže nyní vás má zachránit Jaroslav Dietl?

Spíše má zmenšit ztráty.

* E15: Nova Cinema letos na jaře a v létě dosahovala výborných výsledků se staršími českými filmy. Nevyklidili jste v této oblasti zbytečně pole?

My na leckteré české filmy nedosáhneme. Nova má práva na několik desítek zásadních filmů typu komedií se Svěrákem a Smoljakem nebo Tří oříšků pro Popelku nakoupena do roku 2012. Máme zajímavé cykly pro mladší pamětníky, série filmů s Jiřím Sovákem, Vlastimilem Brodským nebo Vladimírem Menšíkem. Ale pořád nebudou dosahovat podobných čísel jako filmy, které má Nova.

* E15: Česká televize má přece v archivu podobné divácké bomby, viz Menšíkovy Silvestry, klasické seriály.

S archivem pracujeme hodně. Až se nám to vytýká. Zlatý fond archivu ČT ale proběhl na obrazovce ČT za posledních pět let minimálně třikrát. Pokud ho budeme hrát častěji, tak ty pořady budeme devalvovat.

* E15: Chcete k vašemu programu přitáhnout i nějaké nové divácké skupiny?

Určitě. Naším největším problémem je tvorba pro děti. Tady jsme byli lídry a najednou nejsme schopni konkurovat dětským kanálům. Mám pocit, že v této oblasti jsme ustrnuli někde v osmdesátých letech. Zda bude speciální kanál ČT pro děti, nevím. Je to velice nákladná záležitost.

* E15: Je podzimní schéma první „Dolejšovo“, nebo ještě dojíždějí projekty, které rozeběhla předchozí programová ředitelka ČT Kateřina Fričová?

Například u série Čapkovy kapsy je to padesát na padesát. A tak je to s celým programem. Dobíhá zde spousta projektů, takže Dolejšových je asi tak 60 procent. Osobně jsem se snažil s týmem ČT1 schéma zpřehlednit, investovat do projektů, které jsou našimi prioritami, a ukázat cestu profilace Jedničky v co možná nejkratší době. Stále nepracujeme s pásmem pro děti a s takzvaným Access Prime Time, tam zůstávají zbytky z minula. Pokračování na str. 18 Dokončení ze str. 17
Velkým problém jsou i Události. Spolu s Romanem Bradáčem a Karlem Novákem jsme připravili návrhy na změnu Událostí již na počátku června, 15. června nás však generální ředitel Jiří Janeček požádal, abychom s tím počkali na nového ředitele ČT.

Sanitka 2: naposledy Jen vlastními silami

* E15: Jak na ČT1 vlastně dopadne chystaná novela zákona o ČT, která počítá s ponecháním reklamy jen na ČT2 a ČT4?

Pro programování České televize je jedině dobře, že ubude teleshopping a reklamní vysílání.

* E15: Na druhé straně na reklamu byl mnohdy navázán i sponzoring určitých programů. Tady tlak na změnu programu nevidíte?

Podle našich informací by sponzoring, navázaný na obsah kulturně-sportovních událostí, například Českých lvů, Cen Thálie nebo hudebních cen Andělů, měl být na ČT1 zachován. Stejně jako reklama spojená s licencovanými pořady.

* E15: Zvýšíte nyní nákup těchto sponzorovaných kulturních a licencovaných pořadů?

Ne. Podle mého názoru je akcí divadelních, hudebních a tak dále dostatek. Budeme muset vymezit i počet charitativních pořadů, není možné je vysílat dvakrát měsíčně. A licencovaný projekt typu StarDance je natolik nákladný, že si nemůžeme dovolit nakoupit těchto programů více. O StarDance měla zájem Nova, která jej chtěla vysílat již letos. Nám se s BBC podařilo dohodnout licenci na rok 2012 a 2013.

* E15: Někteří manažeři z mediálních agentur tvrdí, že novela bude mít za následek přeprogramování Dvojky a Jedničky. Chystáte něco podobného? Je to reálné?

Je tu nebezpečí, že špatné programování může Dvojce velmi ublížit. Pokud zmizí hranice mezi Jedničkou a Dvojkou, tak to nebude dobře. To nebude chtít připustit nikdo z managementu ČT.

* E15: Velký rozruch vzbuzují seriálové projekty, které ČT1 objednává nebo vysílá – ať již se jedná o Sanitku, diskuze ohledně nového Dietla Na počátku bylo slovo nebo další výpravnou sérii Prodavač vody, stávající Vyprávěj. Bude mít ČT vůbec na všechny tyto věci peníze?

Je to komplikované. Sanitka 2 je posledním takto náročným seriálem, který vzniká v produkci ČT. Musíme se podívat na rozpočet ČT v příštích pěti letech a pokusit se najít koproducenty v mezinárodním měřítku. To se týká například seriálu Na počátku bylo slovo, který se dá promítat jak ve Francii, v Německu, tak v USA. Anebo se domluvit na nějaké spolupráci alespoň se Slovenskou televizí.

* E15: Již víte, kdy novou Sanitku nasadíte?

Ideálně na podzim 2013.

* E15: Chystáte pokračování dalšího hitu, Nemocnice na kraji města?

Ne. Chceme dát šanci novým látkám. Momentálně pracujeme na pěti seriálech, které se nacházejí v literární přípravě. Je tam například výborná kriminálka První oddělení, která zpracovává třináct detektivních případů z Prahy.

* E15: Objem peněz na vlastní tvorbu v ČT1 se snižuje, v letech 2010 a 2011 klesl z 857 milionů na 805 milionů korun. Na příští rok je plánováno jen 635 milionů korun. Uvidí to divák na programu?

To nechceme. První fází bylo přiblížit rozpočty původní tvorby těm programům, které fungují na Nově. Tam jsou zatím schopni pořídit za daný objem peněz více kvalitního obsahu než my. Nesaháme na peníze scenáristů, režisérů, ale látka se musí přizpůsobit televizní tvorbě.

* E15: Jaká je hranice peněz na vlastní tvorbu, po níž by nastala viditelná devastace Jedničky?

Té hranici jsme velmi blízko. Kromě televizní výroby má Jednička na starosti i koprodukci českých filmů. Za poslední měsíc jsme rozběhli asi patnáct filmů, například Obarvené ptáče Václava Marhoula, Vorlovu Cestu do lesa nebo Klauny Viktora Tauše, dalších 11 čeká na to, až se uvolní jakékoliv další prostředky.

* E15: Sám se označujete za vizionáře. Jak byste chtěl ČT1 změnit dlouhodoběji? Více zábavy, méně informací?

Chybí tu infotainment, zábavná publicistika. Věci, které jsou živé a interaktivní. Rád bych, aby ČT1 byl moderní program, a přitom neztratil publikum, které má.

Radan Dolejš (47)

Historik, dramaturg, producent, scenárista, režisér, hudebník. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, obor čeština a dějepis, a konzervatoř Jaroslava Ježka (absolutorium v roce 1991). Působil jako dramaturg na Nově (pořady Horoskopičiny, Novoty, Čundrcountryshow, Ruská ruleta), scenárista v České televizi (Hvězdy na Vltavě, Anděl 2003 až 2007, Karel Gott 70), na Primě se podílel na koncertu k 65. narozeninám Karla Svobody. Kromě toho zakládal a hrál ve skupině Šlapeto a Patrola Šlapeto. Zajímá se o historii, hudbu všech žánrů (například Metallicu), film a literaturu.