Rajendra Khetan: Tržní ceny by se měly kontrolovat

Rajendra Khetan

Rajendra Khetan Zdroj: John Narayan Parajuli

Nepálský podnikatel a poslanec Rajendra Khetan je ředitelem skupiny Khetan Group, jejíž investice sahají od potravinářství přes pojišťovnictví až po informační technologie. Khetan Group v Nepálu vyrábí pivní značky jako Carlsberg, Tuborg nebo San Miguel. „Jih a Východ dělají v podstatě totéž, co západní země dělaly před nimi, možná jen ve větším měřítku,“ řekl deníku E15.

* E15: Západ měl po rozpadu Sovětského svazu silnou autoritu, která mu ve světě umožňovala diktovat určité ekonomické praktiky. Myslíte, že kvůli krizi o tenhle potenciál přišel?

Finanční krizi zavinilo nafouknutí několika komodit, jako je bydlení, do kterých tekly velké investice. Bylo nevyhnutelné, že ta neudržitelná bublina jednou praskne. Za těch uměle vysokých cen tu nebyli žádní kupci. Nemyslím, že by krize ohrozila roli Západu jako takovou.

* E15: Kdo může za současnou krizi? Je to krize kapitalismu, nebo jen některých součástí systému?

Nemyslím, že existuje čistá forma kapitalismu. Kapitalismus je jen část volné tržní ekonomiky. Ale při pohledu zpět na krizi myslím, že tu musí vzniknout nějaká pravidla, podle kterých volný trh může fungovat. Aby ekonomika fungovala, spotřebitelé ji musejí konzumovat. Žádné spekulativní komodity jako měny, reality či akcie nejsou udržitelné formy spotřeby. Krize nebyla výjimečná. Byl to logický důsledek hazardní horečky v některých sektorech, takže nemyslím, že by byla na vině samotná tržní ekonomika. Byla to práce několika manipulátorů, kteří trh vykolejili. I když je krize za námi, lidé a instituce se nepoučili. V Nepálu pozorujeme podobné problémy v bydlení.

* E15: Jak změnit pravidla?

Například musí fungovat dohled nad kvalitou produktů na trhu. Musí se sledovat nabídka a poptávka, aby nedošlo k disproporcím, kdy tratí všichni účastníci. Musí platit „value for money“. Spekulativní ceny realit, zlata, měn nebo akcií musí být kontrolovány, aby se předešlo cyklům boomu a prasknutí.

* E15: Do jaké míry je krize problémem etiky obchodování na Západě?

Nebyla to krize etiky jako spíš přehnaná svoboda a riskování bank. Ale kultura obřích bonusů za výkon hrála velkou roli. Musíme se ptát: kolik kontroly mají mít banky? A pak se lze bavit o etice.

* E15: Do jaké míry ovlivní takzvaný Východ a Jih normy a praktiky po celém světě?

Co se týče byznysových praktik, Jih a Východ vytvářejí mnohem větší trhy. Zboží, které vyrábějí, je dostupné. Dělají v podstatě totéž, co západní země před nimi, snad jen ve větším měřítku. Nemyslím, že vytvářejí nové normy. Naopak bych řekl, že dohled nad kvalitou spotřebního zboží je často sporný.

* E15: Čínský znak pro slovo krize znamená zároveň příležitost. Platí to i pro vaši firmu?

Je to spíš příležitost. Krize přinášejí příležitosti.

* E15: Krize upozornila na to, čemu se říká firemní společenská zodpovědnost (CSR). Bude to mít vliv na vaši firmu?

Firmy generují zisk, za sociální péči odpovídá stát. Samozřejmě že dnes firmy mají nějakou odpovědnost ve smyslu neznečišťovat přírodu nebo nezneužívat zaměstnance. Ale myslím, že tohle krize nezměnila. Myslím, že v naší části světa se CSR spíše zneužívá ke zvýšení zisku. Musí tu být hlavně více průhlednosti.