Rick McCallum: Politici ignorují, jak moc filmy ovlivňují lidi

Rick McCallum

Rick McCallum Zdroj: E15 Anna Vackova

Spolu s Georgem Lucasem stojí za novou trilogií Hvězdných válek, nedávno opustil produkční společnost Lucasfilm a natrvalo přesídlil do Prahy. Odtud chce řídit filmovou produkční společnost s evropským dosahem. Rick McCallum v exkluzivním rozhovoru pro deník E15 prozradil, že novinka Tomáše Mašína o bratrech Mašínových Zatím dobrý s rozpočtem 80 milionů korun bude mít premiéru před volbami v roce 2014.

E15: Nelze se nezeptat na váš odchod z Lucasfilmu. Jak to probíhalo?

Lucasfilm byl mým domovem 23 let. Chtěl jsem odejít do důchodu už v roce 2007, těsně poté, co jsme dodělali poslední epizodu Hvězdných válek. Ale George (Lucas, zakladatel Lucasfilmu – pozn. aut.) toužil dokončit ještě jeden projekt, kterým byl snímek Red Tails. Jasně říkal, že to bude jeho poslední velký film, což mě přesvědčilo zůstat. Zároveň příběh válečných letců byl blízký mému srdci, protože můj otec byl pilotem. Poté jsem de facto odešel z Lucasfilmu.

E15: Splní podle vás George Lucas slib, že bude točit malé nezávislé filmy?

Rozhodně! Dokonce doufáme, že v brzké době jeden natočíme společně. Ono se to těžko vysvětluje, ale George byl vždy tvůrcem malých filmů. Ale jeden takový film se zkrátka stal větším, než kdokoli předpokládal. A Georgeův život nabral zcela jiný směr.

To se ostatně stalo i mně. Vždycky jsem byl nezávislým filmařem, příliš mi neseděl studiový systém. A při natáčení právě takového malého filmu jsem se setkal s Georgem. On dělal velké filmy a já malé, oba jsme si v první chvíli záviděli. Život za vás takto mění plány a v jednu chvíli vás třeba zavede zase zpět. Přesně to se stalo Georgeovi i mně a chceme zase točit malé filmy.

E15: Jaké jste měl konkrétní důvody usadit se v Česku?

Odchod z Lucasfilmu znamenal ideální chvíli pro to se konečně vrátit do Česka. Přece jen jsem cítil, že moje žena, původem Češka, se stejně jako já v Americe nikdy necítila jako doma. Navíc naše dcera měla právě začít chodit do školy.

E15: Podle svých slov se v Česku chcete soustředit na evropské projekty. Je právě Praha vhodným místem pro spuštění projektu evropských parametrů?

Přímo ideálním, až na jednu věc. A tou je vládní dlouhodobá podpora daňových pobídek.

E15: V tuto chvíli jsem měl na mysli spíše institucionální výhody. Umím si představit, že Paříž či Londýn budou pro spuštění celoevropského filmového byznysu vhodnější.

Londýn miluji. Ostatně bydlel jsem tam dvacet let a pořád tam mám dům. Ale nakonec vždycky zjistíte, že základem všeho jsou především talentovaní lidé. A pak také peníze. Vždy se ptáte, kde lze točit nejefektivněji s co nejtalentovanějšími lidmi.

Pro mne je takovým místem stále Praha. Znám Maďarsko a spoustu lidí, kteří raději točí tam, ale jenom kvůli tomu, že místní vláda dlouhodobě podporuje filmový průmysl skrze daňové vratky a pobídky. Praha byla donedávna městem číslo jedna pro filmovou produkci ve střední Evropě. Od roku 1990 se tady natočily stovky filmů, které zde udělaly obrat v miliardách dolarů. V poslední době do Prahy bohužel jezdí točit filmy pouze zlomek toho, co tu bylo.

E15: S tím jistě souvisí ten největší nedostatek Prahy.

Přesně. Maďarská vláda chápe tu moc filmu a rozumí, že ekonomicky je výhodné lákat zahraniční produkce. Musím přiznat, že jsem byl zklamán výrokem prezidenta Václava Klause o zbytečnosti podpory filmu. Co mě na jeho poznámkách rozčiluje asi nejvíce, je to, že ve vládě je tolik lidí, kteří problému rozumějí a tvrdě pracovali na tom, aby byly pobídky uzákoněny.

A přesto ten, kdo je nejbližším prezidentovým poradcem, je buď naprosto nekompetentní, nebo idiot. Nebo absolutně nechápe zůstatkovou ekonomickou hodnotu filmu. Průmysl zaměstnávající přibližně osm tisíc filmařů a herců je pouze špičkou ledovce. Ten je dále tvořen tisícovkami dalších lidí a společností podnikajících v hoteliérství, restauratérství, dopravě, stavbě.

Jen my jsme na českém trhu utratili přes 90 milionů dolarů mezi lety 1990 a 1994, když jsme točili televizní sérii o mladém Indianu Jonesovi. Při produkci Red Tails v letech 2009 a 2010 jsme v Praze utratili přes 30 milionů dolarů.

E15: Jistě to má i nepřímé ekonomické dopady.

Přesně. Politici ignorují to, jak moc filmy ovlivňují lidi. Například když Peter Jackson natáčel Pána prstenů na Novém Zélandu, přilákalo to i po natáčení osm milionů návštěvníků. Když jsme točili Hvězdné války v Austrálii, miliony lidí poté přijely do Austrálie. Nebo například malý film Poslední prázdniny, který se natáčel v Karlových Varech a jen na DVD se jej prodalo přes šedesát milionů kopií. I kdyby pouhý milion z těchto diváků přijel na týden do Karlových Varů a každý utratil 500 dolarů, což je průměrná týdenní částka utracená americkými turisty na dovolených, znamená to 500 milionů dolarů.

E15: A co říkáte na argument, že film je průmysl jako jakýkoli jiný a ani ty nedostávají žádné dotace?

Ale to přece není pravda. Vím určitě, že většina amerických firem, které sem přišly, možná nedostala daňové prázdniny či vratky, ale určitě se jim dostalo nějaké formy podpory od vlády, aby se do České republiky nastěhovaly. Jste-li firma zaměstnávající tisíce lidí, věřte mi, že dostanete nějakou pomoc. Je opravdu pokrytecké říkat, že nepomáhají nikomu jinému, když tomu tak je.

E15: Ale tak tomu je asi všude na světě…

Já toho o české politice moc nevím, ale vím hodně o aroganci, pýše, marnivosti a egu. Vezměte si slavné video Václava Klause a pera. Nešlo o to, že by Klaus to pero ukradl. Šlo o neuvěřitelnou krásu pohybu jeho ruky a jak se pero dostalo do kapsy. Dokonalý symbol toho, jak lidé vnímají politiky.

Vidí, jak jim v té kapse mizí jejich sociální pojištění, zdravotní péče, ženská práva. Možná si to váš prezident neuvědomuje, ale ať udělal cokoli, ať řekl cokoli, jeho odkazem bude vždy tento obraz. Navíc v tom je i jistá ironie. Je to určitě nejsledovanější krátký film všech dob, v němž se objevil Čech. Politici nevědí nic o tom, jak mocné je filmové médium, nevědí nic o otázkách tajemství lidských srdcí. Lidé se nadchnou pro myšlenky a vize, ne pro politiku. Jestli je někdo, kdo ví, jak se dostat lidem do hlavy, tak to jsou spisovatelé, fotografové, hudebníci a hlavně skvělí filmaři.

E15: Vaším prvním projektem v Česku má být snímek Tomáše Mašína Zatím dobrý, v jaké fázi se snímek nachází?

V aktivní preprodukci. Stále ladíme scénář, probíhají čtené zkoušky, hledáme lokace. Vlastní natáčení by mělo začít letos.

E15: Téma bratří Mašínů bude v Česku ještě dlouhá léta značně problematické.

Toho jsme si velmi dobře vědomi. Průzkum ukazuje, že 58 procent Čechů považuje Mašíny za vrahy a jen 42 procent je vnímá jako hrdiny. Příběh, který natočíme, ale nerozhoduje tento spor, plně to nechává na divákovi. Ale stále je to film, který vyvolá spoustu emocí. Snímek totiž pokládá zásadní otázku, co je člověk schopen udělat, aby ochránil své právo na svobodu. Jak daleko je ochoten zajít. V dnešním světě je to stejně důležitá otázka jako dříve, což ukazuje například vývoj v Bělorusku či Rusku.

E15: Kdy by mohl mít snímek premiéru?

Rádi bychom jej uvedli měsíc až šest týdnů před volbami 2014. Chceme, aby se film stal tématem, aby o něm lidé v tak důležitém čase mluvili.

E15: Osobně jsem velmi zvědav, jak na snímek budou lidé reagovat. Pro českou minulost i přítomnost je téma Mašínů snad nejkontroverznější ze všech.

To je pro nás samozřejmě dobře. Ale je pravda, že s tím souvisí i naše dva velké problémy. Prvním je shánění peněz a jistě si dokážete představit, že si spousta lidí přeje, aby takový film nevznikl. To je ale ve skutečnosti ta snadná část. Daleko větší problém představuje marketing filmu. Každá země má problém vyrovnat se s komplikovaným obdobím vlastní historie.

E15: Můžete alespoň naznačit, jaký je rozpočet filmu Zatím dobrý?

Velmi přibližně se pohybuje kolem osmdesáti milionů korun.

E15: Důležitým projektem vaší kariéry byl televizní Mladý Indiana Jones. V dnešní době jsou televizní produkce stejně důležité jako ty filmové. Nechystáte nějaký projekt i pro malé obrazovky?

Česká produkční společnost Film United, jejíž jsem součástí, velmi touží po dlouhodobé spolupráci s Tomášem Mašínem. Máme s Tomášem nápad na seriál, který by se odehrával tady v Praze ve třicátých letech. Nemůžu zatím prozradit víc, jsme na samém začátku. Skvělou věcí na televizi je možnost rozvíjet charaktery. Film je hnán zápletkou, televize naopak vývojem postav. Je to blíže životu, ostatně život je trochu soap opera.

Rick McCallumRick McCallum | E15 Anna Vackova

E15: Hodláte využívat některé z dotačních programů na podporu kinematografie, ať už české nebo evropské?

Jistě. „Obvyklým podezřelým“ je program Eurimages.

E15: Zatím dobrý i další film, který chystáte s režisérem Sergejem Loznicou, zpracovává historickou látku. Historické byly také Red Tails. Chcete se specializovat na tento žánr historického válečného filmu?

Ne. Nicméně rád bych vytvořil volnou trilogii, kterou bych nazval „Jak se to mohlo stát?“ První dva snímky, tedy film Tomáše Mašína a Sergeje Loznici, by se věnovaly dvěma totalitním zřízením, nacistickému a komunistickému. A morálnímu imperativu bojovat proti nim. Máme krátkou paměť a tyto hrůzy je třeba připomínat. Každý národ má svou stinnou stránku, kterou se snaží zapomenout. Má hlubokou snahu se jí nepostavit. Přitom to jsou věci, kterým je třeba se postavit především.

E15: A téma třetího snímku?

Dětští vojáci v Sierra Leone. Většina lidí si vůbec nedokáže představit, k čemu byly osmi- či devítileté děti nuceny.

E15: České téma chystá český režisér, sovětské téma zase režisér, který se narodil v dnes už bývalém Sovětském svazu. Bude točit poslední film africký tvůrce?

Režiséra jsme zatím nevybrali, ale máme úžasný scénář a pokusíme se vybrat nejlepšího režiséra, kterému by látka sedla. Každopádně rozhodnout by se mělo velmi brzy.

E15: Pokud se nechcete specializovat na válečnou a historickou tematiku, přemýšlíte již o něčem ze současnosti?

Jakmile dokončíme tuto trilogii, chci se pustit do ryze dnešních témat. Strašně rád bych donutil Tomáše, aby po natočení Mašínů, kterými se vyrovnává s vlastní historií, opustil minulost. Aby hledal hlas dneška. Také bych chtěl natočit film o Praze. Skutečný film o Praze. Dnešní Praze. O její kráse, humoru, vtipu, její temnotě… udělat pro Prahu to, co Woody Allen udělal pro Manhattan. Naše společnost chce v Praze točit žánrové snímky ze současnosti, které by mohly konkurovat ostatním evropským filmům.

E15: Které české tvůrce ještě sledujete?

Samozřejmě Jana Svěráka. Je tragédií, že tak talentovaný tvůrce hovoří o konci režírování v tak nízkém věku. Fantastickým režisérem reklam je Ivan Zachariáš. Pokaždé se nemůžu dočkat každé jeho nové reklamy. A stejně to má spousta lidí po celém světě. Zachariáš má zcela svébytný humor, pohled na svět… a já bych s ním strašně rád jednou natočil film. Totéž platí pro Davida Ondříčka, jehož novinka Ve stínu se mi líbila.

E15: Rozhodně zajímavá směs jmen.

Kromě České republiky téměř každý evropský stát podporuje vlastní filmový průmysl. Podle mého soudu je teď ten nejvyšší čas, než bude pozdě, podpořit skvělé vypravěče, jejichž sdělení je svébytné a pravdivé, kteří mají odlišný pohled na svět. Vypravěče, jako jsou Tomáš Mašín, Jan Svěrák, Ivan Zachariáš a David Ondříček, kteří nám pomáhají objasnit, kdo jsme, odkud jsme přišli a kam směřujeme. A to pomocí filmu, který se v posledních stech letech stal formou umění s největší mocí přetvářet. A ano, skutečně to stojí hodně peněz vytvořit film, pane Klausi.

Rick McCallum (60)

Rick McCallum se narodil v roce 1952 v německém Frankfurtu nad Mohanem. Produkci filmů se začal věnovat na počátku osmdesátých let. V Praze poprvé točil na počátku devadesátých let mnoha cenami ověnčenou televizní sérii Mladý Indiana Jones. S Georgem Lucasem se poté vrátil k nejslavnější filmové sáze všech dob, Hvězdným válkám. V roce 2002 se oženil s Češkou Šárkou Šulcovou. Dnes žije se ženou a dcerou v Praze.