Sebastian Vohradník: Až polovina tržeb slevových serverů plyne z prodeje pobytů

Sebastian Vohradník

Sebastian Vohradník Zdroj: E15 Anna Vackova

Trh slevových serverů, který před rokem zažíval obrovský boom, se pročišťuje. Zatím naposledy portál Mydeals pohltil dva méně známé konkurenty. Jejich nový společný vlastník, tuzemská společnost Kolektiva, bude po dokončení transakce patřit ze 47 procent mezinárodní síti Rebate Networks, která má výrazné zastoupení hlavně ve střední a východní Evropě. „Chceme investovat do nabídky v oblasti cestovního ruchu,“ říká o budoucnosti jednatel Kolektivy Sebastian Vohradník.

*E15: Únorový nákup menších slevových serverů BonyBony a Megasleva jste vyčíslil jako transakci za půl miliardy korun. Jak jste k takové částce dospěl? Připomenu, že obchod se uskutečnil formou směny podílů. Dosavadní majitelé obou serverů mají ve společném podniku po 22 procentech.

Vycházeli jsme z interní kalkulace jak našich německých investorů Rebate Networks, tak z našeho ocenění hodnoty jednotlivých portálů. Zahrnuli jsme do výpočtů byznys plán pro příští dva roky a čerpali jsme také z podobných transakcí na trhu v minulých letech. Loni v září například Rebate Networks prodal společnosti Google portál působící v Německu, Rakousku a ve Švýcarsku. Vycházeli jsme i z tržeb Mydeals, BonyBony a Megaslevy, které loni dosáhly zhruba 250 milionů korun.

*E15: Na kolik jste ocenili BonyBony a Megaslevu?

Každý server jsme ohodnotili na sto milionů korun.

*E15: Jakých tržeb loni dosáhly?

Zhruba po 30 milionech korun každý. Díváme se hlavně dopředu, protože odvětví rychle roste. Portály vznikly v polovině roku 2010. Prodeje v loňském posledním kvartále byly meziročně trojnásobné. Z toho jsme při výpočtu hodnoty firem rovněž vycházeli.

*E15: Zároveň s uzavřením obchodu vyčlenila Rebate Networks milion eur na další rozvoj. Do čeho je budete investovat?

Zvažujeme nákup dalších portálů v České republice, na Slovensku, případně i v zemích, kde ještě nepůsobíme. Chceme hodně investovat do nabídky v segmentu cestovního ruchu, už nyní prodáváme zájezdy a na tuto oblast se chceme víc zaměřit. Expandujeme také do prodeje výrobků, například elektroniky a oděvů. V módě chceme výrazně růst. Na rozvoji pracujeme s Rebate Networks, který je největší sítí ve střední a východní Evropě. Kvůli zajištění distribuce zboží jsou také nutné investice do logistiky.

*E15: V oblasti módy zatím slevové portály fungují pro obchodníky spíš jako reklamní než prodejní kanál. Myslíte, že můžete prodávat i větší objem zboží?

Prodej výrobků je předstupněm k tomu, abychom se stali výrazným hráčem v oblasti e-komerce.

*E15: Co teď tvoří největší podíl vaší nabídky?

Historicky jsou to gastronomie a wellness, potom se náš byznys začal orientovat i na cestování. To je teď velmi významným segmentem. Až polovina tržeb pochází právě z prodeje pobytů.

*E15: A jak se cestování podílí na počtu prodaných voucherů?

Zhruba 20 procenty, z toho téměř tři čtvrtiny jsou na tuzemské pobyty. Nejen my, ale slevové portály obecně jsou významným hráčem v cestovním ruchu. Chceme zvýšit podíl zájezdů do zahraničí, protože díky síti Rebate Networks máme přístup na další trhy a můžeme sdílet nabídku.

*E15: Pokud jde o produkty, třeba o značkovou módu, tam funguje také sdílení pro celou síť?

Například na značku Tommy Hilfiger máme smlouvu s tuzemským e-shopem. U jiných výrobků, třeba u bytových doplňků Fatboy, smlouva s maloobchodníkem zahrnuje nabídku v různých zemích.

*E15: Obchodníci mívají vlastní outlety, často i internetové, proč by si je měli kanibalizovat tím, že zboží dají do nabídky slevovým portálům?

Máme společně na 500 tisíc předplatitelů newsletteru, kteří pravidelně navštěvují naše webové stránky. Tím jsme atraktivní. Nejsme jen konkurencí, ale také partnery. Umožníme obchodníkům zvýšit prodeje, rychle doprodat starší kolekce, a jak už bylo řečeno, představujeme další marketingový kanál. Podobně je to s odvětvím cestovního ruchu. Jsme konfrontováni s největším rezervačním portálem booking.com. My jsme schopni prodat v hotelu 300 nebo 400 pokojů za dva dny. Booking.com prodá dva nebo tři, protože tomu konkrétnímu hotelu konkuruje v jejich nabídce několik dalších. Takže pokud se bavíme o jednotlivém hotelu, tak jsme úspěšnější než booking.com nebo jakýkoli podobný specializovaný server.

Sebastian VohradníkSebastian Vohradník | E15 Anna Vackova

*E15: Jak získáváte klienty, kteří dávají své zboží či služby do vaší nabídky?

Máme silný více než dvacetičlenný prodejní tým. Prodejci jsou ohodnoceni podle uzavřených obchodů. A samozřejmě nás také firmy samy oslovují.

*E15: Jakou máte provizi?

Kolem dvaceti, pětadvaceti procent.

*E15: Slyšela jsem od poskytovatelů služeb o vyšších provizích.

Jsou jednotlivé obchody, kde provize dosahuje 40 procent i víc, záleží na konkrétním kontraktu. Ale v průměru jde skutečně o 25 procent, včetně DPH 30 procent.

*E15: Kontrolujete, zda deklarovaná sleva skutečně odpovídá původní ceně? U restaurace to lze porovnat na jídelním lístku, ale třeba u pobytů je to složitější, protože hotely ceny pokojů většinou průběžně mění.

Máme přísné kontroly kvality. Máte pravdu, že u pobytů je to obtížnější. Porovnáváme ceny na velkých rezervačních portálech, děláme mystery shopping. Ale samozřejmě nemohu běžně posílat své zaměstnance na kontroly do zahraničních hotelů. Snažíme se, aby v nabídce byly kromě ubytování navíc gastronomické služby nebo třeba masáže.

*E15: Jak často se vám obchodníci snaží podstrčit nadhodnocené služby?

Samozřejmě se to stává, ale nevedeme si o tom statistiky. V takovém případě se snažíme s obchodníkem vyjednávat a vysvětlit mu, že musí dát zákazníkům co nejlepší nabídku. Těch, které nakonec odmítneme, je méně než pět procent.

*E15: V jaké oblasti se tyto pokusy o umělé navyšování ceny objevují nejvíc?

Když jsme začínali, dělo se to hlavně v gastronomii a v oblasti wellness. Teď pozorujeme u některých hotelů, že se snaží uměle navýšit prodejní cenu, ale je jich opravdu menšina.

*E15: Nabízejí u vás firmy své zboží a služby opakovaně?

Ano, vrací se 70 procent firem. Souvisí to i s tím, jak stoupá počet denně zveřejňovaných nabídek. Začínali jsme s jednou či dvěma a loni už jsme měli běžně dvacet nebo třicet denních nabídek. Sami našim klientům radíme, aby neinzerovali příliš často a nechali si nejméně dvoutýdenní odstup. Ideální je opakování za šest až dvanáct týdnů. Pokud by například restaurace nabízela poukázky častěji, mohla by mít problém kvalitně obsloužit v krátkém čase velký počet návštěvníků.

Sebastian VohradníkSebastian Vohradník | E15 Anna Vackova

*E15: Sledujete, jak často se stane, že lidé nakonec zakoupené poukazy vůbec nevyužijí?

I to nás zajímá. U pobytů je to pět až deset procent. V restauracích, kde jde o menší částky, bývá toto číslo vyšší, pohybuje se kolem 15 procent.

*E15: Máte teď tři servery, neuvažujete o jejich odlišném zaměření?

Chceme zachovat široké spektrum nabídky u všech tří portálů. Ty se liší už tím, že Megasleva je silná hlavně v regionech, zatímco Mydeals a BonyBony mají zásah spíš na Prahu, i když také expandují do regionů. Existují portály, které se oborově vymezují, například na cestování nebo wellness. My sázíme na širokou nabídku. Chceme, aby nás navštěvovali lidé denně, a ne každý den hledáte například lázeňské služby.

Sebastian Vohradník (31)

Narodil se v Německu. Získal titul MBA na Otto Beisheim Graduate School of Management ve Vallendaru u Koblenze. Pracoval ve finančním sektoru v Německu a v Británii. V roce 2010 založil slevové servery Mydeals v Česku a na Slovensku.