Šéf karlínského Pentahotelu: Praha zaostává v kongresové turistice

pražský hoteliér a šéf nového karlínského Pentahotelu
Johannes Schuschu

pražský hoteliér a šéf nového karlínského Pentahotelu Johannes Schuschu Zdroj: Michael Tomes/E15

Cestovní ruch doznal během uplynulých pěti let krize řadu změn, které se ukazují jako trvalé. Lidé například šetří a zvykli si na kratší pobyty. „Přispívá k tomu ale také rozvoj informačních technologií. Lidé například nepotřebují průvodce, mají místo něho Google a tablet,“ říká pražský hoteliér a šéf nového karlínského Pentahotelu Johannes Schuschu.

E15: Značka Pentahotels patří hotelové skupině Rosewood z Hongkongu. Proč se holding rozhodl otevřít svůj hotel v Praze a vstoupit na středoevropský trh?

Základní myšlenka byla, že Praha je zcela jistě jednou z nejdůležitějších turistických destinací ve střední a východní Evropě a slouží jako brána do tohoto regionu. Je tu ale mnoho dalších měst, které nyní se značkou Pentahotels podrobně studujeme.

E15: Přibudou tu tedy brzy další vaše hotely?

Nic zatím není podepsáno, naše plány se týkají celé Evropy, vlastně celého světa. Pentahotels aktuálně koupila pět nemovitostí ve Velké Británii, dalších pět v Belgii, v Evropě máme v běhu devatenáct hotelových projektů, dalších 24 v Asii. Do roku 2020 plánujeme otevřít 80 hotelů. K tomu máme oblast pětihvězdičkových hotelů Rosewood Hotels & Resorts. Jeden skupina nedávno otevřela v Londýně, před otevřením je Paříž, jsme přítomni v Americe.

E15: Praha je zatím jediná ve střední a východní Evropě?

Pokud sem nechcete počítat Vídeň, kde jsme hotel otevřeli už v červnu 2011, pak je Praha jediná.

E15: Jak hodnotíte svoje první měsíce v české metropoli?

Samozřejmě nemůžeme hovořit o celém loňském roce, otevřeli jsme teprve v září. Ale obecně vidím mírný nárůst, pokud jde o obsazenost, počet hostů a průměrnou cenu. Hotel nyní vykazuje lepší výsledky, než jsme předpokládali. Doufáme, že se tento trend letos potvrdí a růst bude pokračovat.

E15: Ovšem podle údajů firmy STR Global průměrná cena v regionu střední a východní Evropy stále klesá, totéž se týká výnosů na jeden pokoj. V tomto světle se vstup na český trh nejeví jako dobrá strategie, zvláště když v jiných částech Evropy jsou čísla mnohem optimističtější.

Jsem přesvědčen, že naše strategie je určitě dobrá. Důležité je, že náš hotel se liší od všech ostatních. Například vůbec nemáme tradiční recepci, je to spíše bar. Host by se při vstupu neměl cítit jako v hotelovém vestibulu, kde ho stresují formality. A funguje to.

E15: Časté nářky tuzemských hoteliérů směřují k příliš nízké ceně ubytování. Myslíte, že v Praze postupně porostou ceny?

Myslím, že ano. Praha má rozhodně potenciál na to, aby tu ceny byly vyšší. Když srovnáte léta 2007 a 2013, tak průměrná cena dramaticky klesla. V současnosti vidíme, že se propad zastavil a trend se otáčí. V Praze v minulosti prudce přibývalo hotelů. Je ale obvyklé, že po několika letech je trh absorbuje, byznys se stabilizuje a ceny znovu rostou. Navíc podle předpovědí agentury CzechTourism letos přijede o tři procenta zahraničních turistů více než loni, což oživení napomáhá.

Johannes Schuschu (43)
Narodil se v Korutanech v Rakousku. Po vyučení a absolvování hotelové školy si vyzkoušel řadu pozic v hotelech po celém světě. Jako manažer působil například v Rakousku, Německu, Švýcarsku, na Kajmanských ostrovech, v Albánii, Maďarsku, Jordánsku nebo České republice. Do řetězce Pentahotels nastoupil před rokem, jako generální ředitel vede aktivity skupiny v České republice a Rakousku. Žije v Praze, rád lyžuje a jezdí na motorce. Pentahotels patří do skupiny Rosewood Hotel Group, kterou vlastní hongkongská dynastie Cheng.

E15: Čísla ukazují, že stále přibývá Rusů, ovšem ubývají Němci. Pozorujete tento vývoj?

Jsme na trhu teprve několik měsíců, ale německá klientela je pro nás velmi důležitá a proudy turistů velmi silné. Nevěřím přitom, že bychom vysáli německé hosty ze všech ostatních pražských hotelů. Ta mírně klesající celková čísla mohou být výjimkou. Ale pokud jde o Rusy, tak ano, výrazně jich přibývá. Musíme se ale podívat na jednotlivé segmenty příjezdové turistiky z Ruska. Nemyslím si, že by nějak přibývalo Rusů v pětihvězdičkových hotelech. Tahounem růstu jsou podle mne nyní tříhvězdy.

E15: Teď byl v Praze velký poprask kolem dánských studentů. Měli jste tady nějaké?

Ano, slyšel jsem o tom. My tu ale žádné nemáme. Filozofie našeho hotelu nesměřuje k trhu studentského cestování. Naše budova je na to příliš hezká a nová. Mluvil jsem s jedním dánským touroperátorem a ten říkal, že dánští studenti nejsou všichni stejní. S tím se dá samozřejmě souhlasit, ale určité nebezpečí tady vždy je.

E15: Mluvili jsme o Němcích a Rusech, mnoho analytiků ale spatřuje největší potenciál pro Evropu v turistech z východní Asie. Vidíte také v tomhle regionu příslib?

Zcela jistě. Asiaté a zvláště Číňané skrývají obrovský potenciál, neboť stále více mohou cestovat, a využívají toho. Vidím paralelu s Japonskem svého času. Mimochodem tento trh v posledních letech uvadá. Číňané cestují podobně rychle jako Japonci, tedy chtějí vidět nejlépe celou Evropu za jeden týden. Nemusí si proto vždy pamatovat, kde přesně byli. Někdy jsou ve Vídni a myslí si, že jsou v Praze, a naopak.

E15: Může vám pomoci, že majitelé Pentahotels jsou z Hongkongu?

Ano, pomáhá to. Skupina má čínskou historii a lidé v Asii ji znají.

E15: Ovšem Praze chybí přímé lety do Asie, především do Číny, Vietnamu nebo Japonska. Vnímáte to jako problém?

Samozřejmě by bylo lepší, kdyby tyto přímé lety existovaly. Avšak musíme si položit otázku, jestli Číňané a další turisté z Asie skutečně chtějí jako v prvním městě v Evropě přistát v Praze. Jsou tu mnohem významnější letecké uzly, které dávají daleko lepší možnosti k cestám po Evropě, která turistům z Asie v podstatě splývá.

E15: Skončil už několikaletý globální propad v cestovním ruchu?

Předpověď pro tento rok je pozitivní. Stále ale slyšíme mnoho pravdivých i falešných zvěstí, co všechno se může stát například v bankovnictví, a tak dále. Lidé tak stále žijí v očekávání nějakého nárazu. Naše podnikatelské plány jsou ale optimistické.

E15: Čísla o počtech turistů se skutečně vrátila na předkrizovou úroveň, říká se ale, že lidé na cestách tolik neutrácejí. Zkracují pobyty, nečerpají služby, objednávají levnější hotely. Je to tak?

To je skutečně výsledek posledních pěti let. Přispívá k tomu ale také rozvoj informačních technologií. Lidé například nepotřebují průvodce, mají místo něho Google a tablet. Vyfotí si hrad a pak si snadno najdou jeho historii. To je nevýhoda pro místní touroperátory.

E15: České hotely si také stěžují na mohutný nástup knihovacích portálů, kterým je třeba platit poplatky. Je to problém?

Řekl bych, že ano. Na českém trhu jsou dva nebo tři silné portály, kterým se platí velké provize. Ale pracovat bez nich je spíše jen zbožné přání, každý hotel k nim nakonec sklouzne. Vlastně je musíme využívat, abychom na trhu fungovali. Patří to k marketingu.

E15: Může být za takovéto situace hotelový byznys ziskový?

Hotelový byznys je samozřejmě ziskový. Tedy pokud jej nemáte založený pouze na externích rezervačních portálech. Je třeba mít správný tržní mix.

E15: Srovnejte Prahu a Vídeň. Kde vidíte hlavní problémy byznysu v Praze?

Je to nedostatečně využitý potenciál kongresové turistiky. Ano, velmi často srovnávám s Vídní a tam je mnohem více kongresů a konferencí. Zejména těch největších, které přilákají desítky tisíc účastníků. V Praze je maximum tak čtyři tisíce delegátů. Praha má přitom mnohem větší hotelovou kapacitu než Vídeň, takže přilákání více těchto akcí musí být hlavním zájmem Prahy. Jde o to, aby na tom pracovali nejen hoteliéři, ale i úřady a samospráva. Ve Vídni je to velký byznys.

E15: Zmínil jste velkou hotelovou kapacitu v českém hlavním městě. Čekáte, že část lůžek z trhu zmizí?

To se, pokud vím, o Praze říká už řadu let a nikdy k tomu vlastně nedošlo. Možná jsou banky k hoteliérům příliš vstřícné. Podle mě hotely nějak přežijí, jen si budou muset zvyknout na nižší zisky.

E15: A naopak řada velkých světových řetězců v české metropoli stále chybí. Myslíte, že je tu pro ně ještě místo?

Těžko říci, já bych řekl, že tu moc místa není.