Šimáně: Vstup do Českých aerolinií byl velký ekonomický risk

Miliardář Jiří Šimáně

Miliardář Jiří Šimáně Zdroj: Michael Tomes, E15

Miliardář Jiří Šimáně má za sebou rušný rok. Jako jedna z hlavních postav se účastnil odstátnění Českých aerolinií, do své firmy Travel Service poté pustil čínského investora CEFC a se stejným partnerem se jal zachraňovat fotbalovou Slavii. „Osloveni jsme byli my. Po určité době jsme si řekli, že vzhledem k velikosti Číny a všemu, co se tam dnes děje, by nebylo špatné, kdybychom se s nějakou velkou a kapitálově silnou čínskou firmou spojili,“ říká spolumajitel Unimex Group.

Minulý rok jste byl takřka pasován na zachránce dvou firem, které jsou vnímány jako rodinné stříbro. Ačkoli jsou České aerolinie a Slavia úplně z jiných oborů, mají dlouhou tradici a řadu příznivců. Neruší vám to spánek?

Je to obrovská zodpovědnost, protože jdete s kůží na trh. Obě značky měly poměrně velké potíže, a když jsme do nich vstoupili, tak naděje na úspěch nebyla příliš velká. Teď se zdá, že zejména v případě ČSA jsme nakročili dobrým směrem. Uvidíme. Na definitivní hodnocení si budeme muset ještě počkat.

A pokud jde o Slavii?

Ta byla zcela na dně. Od našeho letního vstupu jsme zatím položili jakousi základovou desku. Na ní by měla přijít ještě jedna nebo dvě vrstvy a ve druhé polovině roku bychom chtěli začít stavět směrem nahoru.

Slavia byla zcela na dně. Zatím jsme položili základovou desku. Na ní by měla přijít ještě jedna nebo dvě vrstvy a ve druhé polovině roku chceme začít stavět nahoru.

Nestraší vás trochu příběh Daniela Křetínského, který nekupoval klub zdaleka v tak špatné kondici, a fakticky za celou dobu jeho působení Sparta nevykázala zisk?

Ne, to mě neděsí. Ty situace jsou odlišné, kluby jsou jiné a jiné jsou i podmínky. Nestuduji stav Sparty, Liberce, Brna či dalších týmů. Každý klub je unikátní. Určitě je ale možné si vzít některé kluby jako varování do budoucna, neradi bychom něco přepálili, a to i přesto, že CEFC má směrem do budoucna velká očekávání.

Předpokládám, že obezřetnost platí i pro ČSA?

Ano, i tam se musíme pohybovat opatrně. V horizontu dvou až tří let už bychom ale měli být schopni říci, zda je nastoupená cesta správná. První výsledky jsou více než povzbudivé, oproti předloňskému roku společnost vylepšila hospodaření o více než 800 milionů korun, což leccos naznačuje.

Při vstupu do aerolinií jste s poukazem na několikamiliardovou kumulovanou ztrátu a záporné vlastní jmění říkal, že radost vypadá jinak. Už se alespoň malá radost dostavila?

Radost určitě máme z výsledků hospodaření v loňském roce, které byly nad očekávání dobré (provozní zisk za loňský rok činil 250 milionů korun – pozn. aut.). Současně ale vím, že se může přihodit spousta nečekaných věcí, ať už jde o ceny ropy, výkyvy kurzů, nějaký geopolitický konflikt nebo cokoli jiného. To jsou věci, nad kterými nemáme žádnou kontrolu, takže jsem dalek toho, abych říkal, že máme vyhráno.

Miliardář Jiří ŠimáněMiliardář Jiří Šimáně|Michael Tomes, E15

Před vaším dubnovým vstupem do ČSA se objevily informace, že velmi váháte a možná nakonec couvnete. Co převážilo ve prospěch akvizice? Hrály roli i emoce?

Je to obdobné jako v případě Slavie. Byl to do určité míry výraz respektu vůči té značce. ČSA mají za sebou vynikající tradici, jsou spojené s mnoha významnými lidmi a myslím si, že ve středoevropském prostoru zdaleka nevyčerpaly své možnosti. Hodně jsem s ČSA létal a společně s Romanem Vikem (spoluvlastník a generální ředitel Travel Servisu – pozn. aut) jsme tam měli i mnoho známých.

Připadalo nám kruté, pokud by ta značka po více než devadesáti letech zmizela z trhu. Takže emoce jsou jednou stranou transakce. Zároveň jsme ale byli přesvědčeni, že by se záchrana za určitých předpokladů mohla povést. V každém případě to byl velký ekonomický risk. Někdy je ale třeba zariskovat.

S Romanem Vikem jste se tedy na transakci shodli?

My zásadně postupujeme jednotně. Nikdy za celou dobu společného podnikání jsme se nedostali do situace, že jeden by musel druhého přetlačovat silou. To nám může řada akciových společností závidět. Máme hodně podobné názory na byznys, jsme stejně pragmatičtí. A myslím, že nám to ještě nějakou dobu vydrží.

Nabude značka ČSA opět na síle? Bude firma znovu alespoň středně velkým evropským síťovým dopravcem?

Osobně si myslím, že velikosti bývalých ČSA už nedosáhneme. Od doby, kdy společnost provozovala přes padesát letadel, se situace dramaticky změnila. České aerolinie ale stále mohou hrát ve středoevropském prostoru významnou roli. Bude záležet na tom, jak se přizpůsobí tržním podmínkám. Budou vznikat různé aliance a uskupení, a pro ČSA stejně jako pro Travel Service bude do budoucna důležité, aby se staly členem nějakého takového uskupení.

Miliardář Jiří ŠimáněMiliardář Jiří Šimáně|Michael Tomes, E15

Travel Service by rád ke svým 34 procentům ČSA získal i necelých dvacet procent, které dnes patří státnímu Českému Aeroholdingu. Pak by měla firma dva velké akcionáře. Máte pocit, že vaši kolegové z Korean Air chtějí ČSA dlouhodobě rozvíjet?

Já bych nerad mluvil za korejskou stranu, oni s námi své strategické zájmy a cíle nijak zvlášť nekonzultují.

Nicméně z ČSA jdou zprávy, že Korejci jsou vůči české firmě v poslední době aktivní, jezdí třeba poctivě na dozorčí radu a zajímají se o dění.

Ano, to je pravda. Myslím, že minimálně do roku 2018 by chtěli zůstat, ale víc k tomu nemohu říci.

Velkou událostí v letectví byl rovněž loňský vstup čínské CEFC do Travel Servisu. Jak vás to napadlo?

Iniciativa přišla z čínské strany. Po určité době jsme si řekli, že vzhledem k velikosti Číny a všemu, co se tam dnes děje, by nebylo špatné, kdybychom se s nějakou velkou a kapitálově silnou čínskou firmou spojili.

V souvislosti s tím jste se nechal slyšet, že Travel Service by se měl stát nejsilnější leteckou společností ve střední Evropě. Jak bude taková firma vypadat?

Určitě bychom měli zvýšit počet linek a také frekvencí na našich dnešních trasách. Posílíme kapitálovou sílu firmy, což znamená, že v určitých situacích bude možné více zariskovat. A pro otevření nových linek kapitál je potřeba. Travel Service zcela určitě posílí pravidelnou přepravu pod značkou Smart Wings.

Travel Service se bude více zaměřovat na pravidelné linky. Za pár let by zde měla být jedna velká společnost provozující pravidelné lety a pak menší, která se soustředí na chartery.

Může konkurovat třeba maďarskému Wizz Airu?

Jistě, dnes už se pravidelná přeprava podílí na výkonech Travel Servisu ze 70 procent, chartery mají jen třicetiprocentní podíl. Během dvou až tří let bychom se s pravidelnými linkami chtěli přiblížit téměř ke stům procentům. To není naše svévolné rozhodnutí, tak se prostě vyvíjí trh. Poptávka se v našem případě přelévá k pravidelným linkám.

Travel Service tedy opustí charterové lety, se kterými je od počátku spojován?

Neopustí, ale bude se daleko více koncentrovat na pravidelné linky. Pokud půjde vše podle našich představ, tak by zde měla za pár let být jedna velká silná společnost provozující pravidelné linky a vedle toho menší firma, která se soustředí na chartery.

Jakou roli by v tom hrály ČSA?

Pokud bychom nad nimi někdy v budoucnu získali kontrolu, bylo by přirozené, aby se součástí této skupiny staly i ČSA. Nemohli bychom si dovolit tříštit síly, vše by mělo směřovat k tomu, aby se do budoucna produktivně a smysluplně spojily.

Vraťme se obloukem ještě ke Slavii. Bude letos titul?

O titulu se bude rozhodovat mezi dvěma týmy, Plzní a Spartou. Nám bude ještě chvíli trvat, než se dostaneme na jejich úroveň. Máme dvě základní ambice do budoucna: hrát evropské poháry a postavit akademii, která by byla nejlepší. Vychovávat dobré fotbalisty od útlého mládí, to je naše nejvyšší priorita. A také současný největší hendikep českého fotbalu.

Když se podíváme na zahraniční kluby, například do Německa, Itálie či Španělska, tak si musíme přiznat, že mnohem úspěšnější než Češi jsou ve výchově fotbalistů, kteří hrají v největších zahraničních ligách, třeba Islanďané nebo Korejci. To je varující a vypovídá to o tom, jak se u nás s mládeží pracuje.

Miliardář Jiří ŠimáněMiliardář Jiří Šimáně|Michael Tomes, E15

Kolik na to máte připraveno peněz?

To není otázka peněz. Slavia tu akademii musí mít a ta akademie musí být opravdu dobrá. Nikdy nebudeme Real nebo Barcelona, abychom mohli kupovat hráče, na které si pomyslíme. My hráče musíme vychovávat a maximálně je využít a poté také dobře prodat, aby měl klub také nějaké příjmy.

Je nejvyšším cílem liga mistrů?

Když příští dva roky budeme hrát evropské poháry, tak třetí rok se můžeme bavit o tom, jestli máme na to, abychom hráli Champions League. Nestačí se tam dostat, je třeba tam i uspět.

Jiří Šimáně (66)
Rodilý Plzeňan vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. V roce 1976 nastoupil do podniku zahraničního obchodu Strojexport, kde řídil dodávky investičních celků. Od roku 1988 vedl největší českou společnost v Africe Prago Lusaka (Zambie) s působností pro celý jihoafrický region. Do Československa se vrátil v roce 1991 a spolu s Jaromírem Šmejkalem založil společnost Unimex Group, jejímž je šedesátiprocentním vlastníkem. Do jejího portfolia náleží vedle letecké společnosti Travel Service například sítě obchodů Uni Hobby a Travel Free, dovozci vín a destilátů Global Spirits a Global Wine či uzavřený investiční fond. Obrat firem ve skupině předloni přesáhl 25 miliard korun. Šimáně je rozvedený, má syna.