Tomáš Čakloš: Na pedagogických fakultách učí spousta lidí, kteří tam nemají co dělat

Tomáš Čakloš, předseda studentské iniciativy Otevřeno bojující za změnu pedagogických fakult.

Tomáš Čakloš, předseda studentské iniciativy Otevřeno bojující za změnu pedagogických fakult. Zdroj: archiv Otevřeno

Tomáš Čakloš
Vzdělání nemá podle Otevřeno v Česku dostatečnou pozornost.
Na pedagogické fakulty chodí v Česku jen studenti, kteří se jinam nedostali, tvrdí Otevřeno.
4
Fotogalerie

Na českých pedagogických fakultách to vře. Loni vzniklá studentská iniciativa Otevřeno si klade za cíl zásadně změnit výuku. "Řekli jsme si, že to nebudeme další roky nečinně sledovat, když z vlastních zkušeností mimo fakultu víme, že kvalitní výchova a vzdělávání vypadá jinak," říká v rozhovoru pro The Student Times Tomáš Čakloš, student Masarykovy univerzity v Brně a předseda Otevřeno.  

Co přesně se vám na současné výuce nelíbí?

Pedagogická fakulta by měla připravovat budoucí učitele. Té opravdové přípravě na učitelství tam však není věnováno příliš mnoho pozornosti. Studium na pedagogické fakultě probíhá zpravidla tak, že máte dva aprobační obory, v rámci nich spoustu předmětů a pak tam je mimochodem ještě nějaký učitelský základ – často pochybné kvality ve formě masové přednášky o didaktice pro 800 lidí. Tam slyšíme nějaké teoretické koncepty, které by třeba mohly být zajímavé, kdyby je někdo dokázal propojit s praxí.

Proč myslíte, že s tím tak dlouho nikdo nic nedělal?

Protože vzdělání nemá v naší zemi dostatečnou pozornost. Obzvlášť pedagogické vzdělávání má nízkou prestiž a je podfinancované. Když se studenti hlásí na vysokou školu, tak pedagogická fakulta nebývá tou první volbou.

Například ve Skandinávii jdou na učitelské fakulty často ty největší elity. Kdežto u nás je většina studentů na pedagogických fakultách, protože se jinam nedostali. Já jim to nechci zazlívat nebo se jim smát. Je to systémový problém spojený s obecně nízkým platem učitelů.

A není ten nezdar v reformách způsoben právě i tím, že rodičům i učitelům stávající systém vyhovuje?

Rodiče mohou být pro školu největším spojencem, často ale zároveň největším oponentem. Motivovaní rodiče, kteří chtějí dobrou školu pro své děti, dovedou mít velmi silný hlas a prosadit si svou. Přijdou za ředitelem s tím, že pokud se něco nezmění, odhlásí své děti ze školy. A může to být i naopak. Učitel se snaží zavést nějakou inovaci a potom přijdou na třídní schůzky naštvaní rodiče, že ještě neviděli známky ze čtvrtletní písemky, že když oni chodili do školy, v téhle době už čtvrtletní písemku měli za sebou. 

Celý rozhovor čtěte na webu The Student Times.