Škoda rozjela studentské sdílení aut, bude zatím jen pro pražské univerzity

Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway

Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway Zdroj: Škoda Auto

Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway
Studentský carsharing Škoda Auto Uniqway
3
Fotogalerie

Mladoboleslavská automobilka spouští projekt Uniqway, který nabízí sdílení aut pro studenty a zaměstnance vysokých škol.

Po Praze budou jezdit auta další carsharingové služby. Škodovky s logem Uniqway ale budou určené jen pro studenty vybraných univerzit, kteří si sdílená auta otevřou pomocí studentských karet. V autě bude navíc speciální tlačítko nabízející další funkce, například detekování správné zóny pro vrácení. Projekt bude fungovat podobně jako ostatní platformy pro sdílení aut. Platit se bude přes aplikaci za ujetou vzdálenost a čas, palivo je v ceně stejně jako poplatky za vůz.

Za vývojem aut Uniqway stojí studenti tří pražských univerzit VŠE, ČZU a ČVUT, kteří projekt vyvinuli za finanční a odborné pomoci laboratoře Škoda Auto DigiLab a mateřské Škoda Auto. Ta se v rámci mladoboleslavské automobilky věnuje vývoji a testování nových technologií.

„Většina studentů nemá peníze na auto, jsou netrpěliví a chtějí všechno hned. V okamžiku, kdy nemáte možnost nebo nechcete koupit auto, tak hledáte jiný způsob mobility,“ vysvětluje šéfka DigiLabu Jarmila Plachá, proč se automobilka zaměřila na mladé lidi, z nichž mnozí na rozdíl od generace svých rodičů nemají touhu auto vlastnit. „Chceme se od projektu naučit, jakým způsobem bude nová generace konzumovat mobilitu,“ dodala Plachá.

V první tříměsíční fázi, která startuje nyní o prázdninách, vyjede do ulic patnáct vozů Fabia a testování komunitního carsharingu se zúčastní kolem stovky studentů. V ostrém provozu by mohli službu využít všichni studenti a zaměstnanci tří pražských univerzit, které za projektem stojí, což činí až 70 tisíc lidí. Škodovka neplánuje rozšířit službu mezi další obyvatele hlavního města.

„Nápad vznikl na schůzce Škoda Auto a rektorů tří pražských univerzit. Chceme akademickou komunitu touto platformou pro sdílení vozidel podpořit a zajistit, aby vždy mohla využít vhodnou nabídku mobility,” zdůraznil Luboš Vlček, vedoucí Škoda Auto ČR. 

Plachá nechtěla komentovat, kolik peněz do projektu automobilka vložila. „Byla to spousta peněz, zdrojů a času. Rozhodně to nejsou desítky tisíc korun,“ uvedla. Studenti podle ní nebudou muset platit registrační poplatky ani kauce a při nehodě má být spoluúčast velmi nízká. Koncept studentského carsharingu funguje i na některých univerzitách v zahraničí.

V České republice jsou aktivní další tři carsharingové služby s vlastními vozy. Největší z nich Car4way má v ulicích přes tři sta vozů. „Vozový park neustále rozšiřujeme a do budoucna bude k vybrání až z pěti set aut,“ slibuje firma, která ve spolupráci s Pražskou energetikou (PRE) jako jediná nabízí také elektromobily. Mezi další služby patří Autonapůl a Ajo, které mají podstatně skromnější vozový park. Pražský magistrát před několika měsíci vytvořil carsharingovou mapu, kde jsou zastoupeny všechny tři společnosti.