Znásobili jsme obrat, teď zvažujeme vstup na Kickstarter, říká zakladatel společnosti Vasky

Václav Staněk, zakladatel firmy Vasky.

Václav Staněk, zakladatel firmy Vasky. Zdroj: Vasky

„Pandemie ukázala, že se online prodeje hýbou kupředu velmi rychle. Já osobně věřím tomu, že by měl mít náš zákazník možnost si produkt vyzkoušet,“ říká Václav Staněk.
Česká obuvnická značka Vasky v loňském roce několikanásobně zvýšila svůj obrat.
S podnikáním začal Václav už ve svých 16 letech. Jakmile dosáhl plnoletosti, propuklo u něj nadšení pro obuvnictví naplno. Dnes je tváří vlastní uznávané módní značky bot Vasky.
4
Fotogalerie

Česká obuvnická značka Vasky v loňském roce několikanásobně zvýšila svůj obrat. Přestože o zahraniční expanzi zakladatel firmy Václav Staněk přemýšlí už pět let, zatím takový krok podle něj nepřipadá v úvahu kvůli nedostatku výrobních kapacit. Teď ale společnost uvažuje nad vstupem na crowdfundingovou platformu Kickstarter, která by jí v zahraniční expanzi mohla pomoci. „Domnívám se, že Kickstarter je krásnou vstupenkou na globální trh,“ uvádí Staněk, který vystoupí na E-commerce Summitu deníku E15.

Jak se vaše firma poprala s pandemickou situací?

Začátek pandemie byl pro nás velmi náročný. Ze dne na den naše tržby spadly přibližně na dvacet až deset procent, což byla extrémní situace. Museli jsme také zavřít prodejny, kterých jsme tehdy měli pět, dnes máme čtyři. Z toho důvodu nám v letech 2020 a 2021 utíkaly miliony měsíčně. Ale zároveň je pravda, že nejhorší panika vládla první dva týdny v tom nejhorším rozpuku pandemie na začátku roku 2020. Třetí týden už byl o poznání lepší. Snažili jsme se neházet flintu do žita, a naopak jsme začali navyšovat budgety do marketingových kampaní. Tak jsme se postupem času začali dostávat na lepší čísla. Cítili jsme, že se zákazníci situaci velmi rychle přizpůsobili, a tak závěr roku 2020 byl opět poměrně silný. Měli jsme tedy mnoho nových zákazníků, a to i prvonákupců na e-shopech vůbec. 

Kolem loňské vánoční sezony jste řešili problém s tím, že jste kvůli množství objednávek nestihli boty vyrobit včas. Budete na letošní zimní sezonu lépe připraveni?

Ano, je tomu opravdu tak. Poptávka byla vyšší než naše výrobní kapacita. Náš obrat se v loňském roce oproti roku 2019 několikanásobně zvýšil a dospělo to do fáze, kdy jsme museli již 24. listopadu ukončit objednávky na některý sortiment a mohli jsme zprostředkovat pouze ten, který jsme měli na skladě. Pravdou je, že jsme tedy u toho nejprodávanějšího sortimentu nestihli pár stovek zákazníků obsloužit v roce 2020 a objednávky jsme dokázali doručit až v roce 2021. Snažíme se z toho poučit, a to již od prvního měsíce tohoto roku. Ať se děje co se děje, snažíme se mít naskladněno na maximum, protože zatím nás každý rok vánoční sezona překvapila a byla silnější, než jsme očekávali. 

O kolik přibližně se zvedl nebo snížil váš roční obrat během pandemie v loňském roce?

V loňském roce se náš meziroční obrat zvýšil z nějakých 35 milionů korun s DPH přibližně na 115 až 120 milionů korun. Jak by tomu bylo bez pandemie, to si nedovolím odhadnout. Přišli jsme o několik desítek milionů korun na prodejnách, ale nákupní chování zákazníků v online prostoru bylo naopak silnější a netuším, jak by tomu bylo bez covidu, protože online prodejny jsou globálním trendem. Z hlediska byznysu nedokážu říct, jestli pro nás byla pandemie pozitivní nebo negativní, ale z osobního hlediska byla samozřejmě silně negativní.

Výrazně jste loni uspěli na crowdfundingové platformě Hithit. Chystáte se na crowdfundingových platformách uspět znovu s nějakým produktem?

Otázku crowdfundingových kampaní máme v hlavě už dlouho. Přemýšleli jsme nad vstupem na platformu Kickstarter. Produkty, které by byly pro takovou platformu vhodné, máme, bude to určitě segment obuvi a přemýšlíme ještě nad dvěma produkty, které zatím nechceme prozradit. Zdali se to nakonec povede nebo ne, to zatím nikdo neví, ale na rok 2022 takový plán máme a stále se rozmýšlíme, jestli do toho půjdeme či nikoli. Obecně se domnívám, že Kickstarter je krásnou vstupenkou na globální trh. V současné době jsme zatím v Česku a na Slovensku. 

Máte v plánu nějakou zahraniční expanzi?

Plány na zahraniční expanze máme od samého počátku Vasek, takže celých pět let. Zatím se nám to nepodařilo, a to především z toho důvodu, že nezvládáme navyšovat kapacity ani pro český trh, natož pro další země. Teď jsme tedy přidali Slovensko a jsme zvědaví, jak to zvládneme. Myslíme, že to zvládat budeme velmi dobře, protože máme na skladě několik desítek tisíc párů, což jsme nikdy neměli. Nicméně ty výrobní kapacity jsou to, co nás brzdí v rámci expanze, protože chceme primárně obsloužit ty zákazníky, díky kterým jsme vyrostli, a to je právě Česká republika. Nechceme tedy upřednostňovat jiné trhy do té doby, než budeme vědět, že stávající trhy zvládneme pokrýt bez problémů. 

A nepřemýšleli jste nad spojením s investorem, který by vám možná pomohl se přes takové problémy snáz překlenout?

Jistě, přemýšleli jsme o tom a přemýšlím o tom i nadále. Nicméně věříme ve Vasky natolik, že bude zřejmě velice náročné domluvit se s investory na nějakém rozumném čísle, které by mohlo být pro obě dvě strany zajímavé. Přesto si ale s takovou myšlenkou čas od času pohráváme.  

Vy osobně věříte více online prodejům, nebo kamenných prodejnám?

Pandemie ukázala, že se online prodeje hýbou kupředu velmi rychle. Já osobně věřím tomu, že by měl mít náš zákazník možnost produkt si vyzkoušet. Ne každý to sice potřebuje, ale jsou tací, kteří by si například obuv bez vyzkoušení nekoupili. Děláme tedy všechno pro to, aby tu možnost měli. Zároveň letos v retailu uděláme přibližně 18 procent tržeb a to máme pouze čtyři prodejny, takže to je v mých očích poměrně vysoké číslo. Vždycky tomu bylo tak, že jsme měli přibližně 95 až 99 procent v online prodejích, teď to bude už o nějakých deset procent méně. Takže já stále věřím v retail a aby zákazník zažil tu značku se vším všudy, měl by přijít i do té kamenné prodejny, aby poznal nejen ten web, ale i prostředí, ve kterém naše produkty prodáváme. To, co nám ale nejvíce pomáhá od začátku, je online prodej. První web jsme udělali za deset tisíc, prodejnu bychom za deset tisíc určitě nezískali, a to ani z hlediska nájmu.