České ponožkoboty Skinners se prodávají i v Kataru. Posílíme v USA, říká zakladatel

Petr Procházka, zakladatel firmy Skinners

Petr Procházka, zakladatel firmy Skinners Zdroj: Skinners

Ponožkoboty Skinners
Ponožkoboty jsou skladné a dají se smotat jako ponožky. Mají však tvrdou podrážku a proto v nich lze chodit i po kamenech.
Spolumajitelé firmy Skinners, Michaela Matějková a Petr Procházka
4
Fotogalerie

České ponožkoboty značky Skinners jsou na trhu již přes šest let. Během loňské pandemie se jejich roční obrat téměř zdvojnásobil oproti předešlému roku, a to na 62 milionů korun. Letos ale chtějí překonat stomilionový roční obrat. Většina jejich produkce zatím putuje do USA, Velké Británie, ale i do Kataru. „Česko je skvělý trh, kde je trend minimalistické obuvi hodně znát. Na celkových tržbách firmy se ale podílí zhruba dvaceti procenty,“ říká zakladatel firmy Petr Procházka. 

Kde se zrodil nápad vašich ponožkobot?

Během studia práv jsem si s kamarádem jezdil přivydělávat do Norska jako kuchař. Jednoho dne jsem si tam poranil nohu a nemohl nosit běžné boty. Začal jsem tak chodit po ulici v ponožkách. V tu chvíli mě napadlo, proč není na trhu něco, co by nohám poskytlo ochranu a bylo odolné jako boty, ale zároveň komfortní a skladné jako ponožky. Ještě ten večer jsem za pomoci cestovního šití darovaného od mamky spíchl a otestoval první prototyp a ponožkoboty byly na světě.

V minulých letech byla vaše firma úspěšná na crowdfundingové platformě Kickstarter, kde jste jednou vybrali přes 2,3 milionu dolarů. Na co jste tuto částku použili?

Na Kickstarteru jsme měli již dvě kampaně, kdy jsme v součtu celkových objednávek vyexpedovali zboží za více než tři miliony dolarů. Tím, že se jedná o tržby za prodané zboží, většina peněz padne na výrobu zboží, jeho marketing, dopravu, mezinárodní patentovou ochranu, daně, cla a na provoz firmy. Zbytek pak jde do rozšiřování skladových zásob, vývoje dalších produktů a do rozvoje firmy.

Zkoušeli jste uspět i na HitHitu?

Na české crowdfundingové platformě HitHit jsme de facto v létě 2015 vznikli. Byl to vůbec první moment, kdy jsme světu dali o záměru vyrábět ponožkoboty vědět. Produktový crowdfunding byl v Česku tehdy v plenkách a po sedacím batohu BagoBago jsme byli teprve druhá firma, která na českém internetu projekt úspěšně dokončila. Namísto požadovaných 90 tisíc korun jsme nakonec vybrali více než 540 tisíc. Kampaň na Kickstarteru přišla rok nato, kdy jsme opět potřebovali rozšířit výrobu a expandovat za hranice ČR.

Lidé se během pandemie začali více stahovat do přírody, začali více chodit a běhat. Je to znát i na prodejích vašich ponožkobot, které jsou určené právě i na túry v přírodě?

Znát to bylo a naštěstí nakonec úplně naopak, než jsme se obávali. Na začátku pandemie jsme jako spousta dalších firem raději preventivně přešli na krizové řízení, snažili se minimalizovat výdaje a predikovat, co bude dál. Trend rostoucí e-commerce, mezinárodní působení a poptávka zákazníků po volnočasových produktech nakonec způsobily, že i přes pandemický rok jsme stihli dokončit vývoj a na trh (opět) prostřednictvím Kickstarteru uvést novou verzi produktu Skinners 2.0. Kampaň se nakonec vydařila a během měsíce si nové skinnersky objednalo více než 17 tisíc lidí v hodnotě převyšující jeden milion dolarů.

Zaznamenali jste nějaký výrazný rozdíl v ročním obratu v porovnání mezi lety 2019 a 2020?

V roce 2019 to bylo zhruba 35 milionů korun. V roce 2020 pak 62 milionů korun. V letošním roce bychom chtěli překonat bájnou metu sto milionů korun.

Jaké byly vaše počáteční investice do celého projektu? 

Díky crowdfundingu se nám podařilo vyvarovat se nejčastější chyby start-upů, tedy že stráví spoustu času a utratí mnoho peněz výrobou něčeho, o co ve výsledku nikdo nestojí. Kampaní jsme si otestovali, zda je o produkt vůbec zájem, a formou předobjednávek získali peníze na jeho rozjetí. Abychom splnili minimální množství na objednávky u dodavatelů, putovaly z naší strany další stovky tisíc korun z úspor a právě například i z peněz, které jsem si vydělal jako kuchař v Norsku. Celková hodnota investice do projektu v jeho prvních měsících tak byla kolem jednoho milionu korun.

Prodávají se vaše ponožkoboty jako český produkt nejvíce v Čechách, nebo je o ně větší zájem v zahraničí?

Česko je skvělý trh, kde je trend minimalistické obuvi hodně znát. Na celkových tržbách firmy se ale podílí zhruba dvaceti procenty. Většina produkce jde do zemí „prvního světa“ kde je poptávka po prémiových sportovních a outdoorových potřebách, tedy USA, Velká Británie, Skandinávie, Německo, Japonsko, ale třeba i Katar.

Máte v blízké době v plánu expandovat i do jiných zemí, než ve kterých působíte teď?

S ohledem na jedinečnost a globálnost produktu expandujeme kontinuálně již od našeho vzniku. V letošním roce bychom rádi posílili naši pozici v Německu a v USA a expandovali v rámci produktové řady. Plány jsou i další, uvidíme ale, jak se věci budou i s ohledem na probíhající pandemii dále vyvíjet.