Netflixu se revoluce vyplácí, překonává pandemická čísla

Snímek z jednoho z úspěšných netflixových děl posledních měsíců. V hlavní roli seriálu Fubar se představil Arnold Schwarzenegger.

Snímek z jednoho z úspěšných netflixových děl posledních měsíců. V hlavní roli seriálu Fubar se představil Arnold Schwarzenegger. Zdroj: Netflix

Temné období Netflixu je zřejmě minulostí. Změny, které vedení společnosti zavedlo v reakci na ochlazení trhu, se vyplácejí a akciové trhy na ně reagují pozitivně. Netflixu se tak podařilo obstát a do nové etapy vstupuje s více lokalizovanou nabídkou, která mu má pomoci ovládnout důležité regiony. 

Před rokem v tuto dobu si procházela americká streamingová platforma největší krizí za svou existenci, během půl roku se cena akcií Netflixu propadla ze 678 na 169 dolarů. V tu chvíli vedení společnosti zavelelo k výrazným změnám, během posledního roku se zaměřilo zejména na vyřešení problému se sdílením hesel, tedy s tím, že jeden placený účet využívá více lidí. 

Tuto komplikaci se Netflix rozhodl vyřešit, protože podle odhadů kvůli tomu společnost ročně přicházela o šest miliard dolarů, jelikož účty sdílelo kolem sta milionů domácností. Těmto uživatelům proto platforma nabídla možnost přidání dalšího uživatele k účtu za poplatek. Další možnost, kterou Netflix dlouho odmítal, bylo zavedení levnější varianty předplatného, u které ovšem diváci musejí přežít reklamy. Nyní se zdá, že se tato kombinace u diváků Netflixu setkala s úspěchem.

Podle dat společnosti Antenna totiž krátce po 23. květnu, kdy vstoupil v platnost zákaz sdílení hesel, vzrostl na americkém trhu počet denně zaregistrovaných nových uživatelů o 102 procent. Průměrně tak ve sledovaném období přibylo v USA Netflixu každý den zhruba 73 tisíc nových diváků. Ač jde zatím o krátké období, tak navýšení počtu nových uživatelů je velmi výrazné, dokonce je vyšší než v prvních dnech pandemických opatření v roce 2020. Minimálně to je pozitivní příslib.     

Chcete na obsah newsletteru reagovat? Máte tip, o čem by měl být další newsletter? Napište mi na e-mail: filip.zelenka@cncenter.cz

Zároveň se zatím osvědčila i verze levnějšího předplatného s reklamou; tuto možnost podle květnového prohlášení Netflixu po celém světě využilo pět milionů lidí. Zároveň nedošlo k tomu, že by k lacinější variantě přecházeli stávající diváci. Podle vyjádření společnosti jsou přitom diváci s reklamou stejně aktivní jako ti s klasickým předplatným. 

Ve stejnou dobu jako se systémovými změnami, kterými Netflix narušil dosud jasně stanovená dogmata, přišla platforma i s obsahovým posunem, tedy s transformací samotného jádra byznysu. Dříve vedení americké společnosti sázelo na strategii, kdy se na jednotlivých trzích firma pokoušela stvořit snímky s globálním potenciálem. 

Od tohoto přístupu nyní největší streamingová platforma částečně upouští s tím, že chce vytvářet lokální obsah pro lokální trhy. Jinými slovy ambice být největší internetovou televizí světa se mění na plány být největší internetovou televizí na každém trhu, kde Netflix působí. „Neděláme globální pořady, děláme lokální a autentické pořady, které jsou na globální platformě,“ uvedla nedávno šéfka obsahu Bela Bajaria. 

Hlavním důvodem Netflixu k přechodu na místní tvorbu je, že lidé chtějí sledovat seriály a filmy z prostředí, které znají. Navíc se ukazuje, že lokální tvorba s místními štáby je levnější než mezinárodní projekty, jež lákají na zvučná jména a vysoký rozpočet.

Důkazem jsou například odlišné preference mezi asijskými a západními diváky. Ve většině případů u nich bodují rozdílné pořady, výjimku tvoří pouze ty nejúspěšnější tituly, jako se to například podařilo v případě seriálu Squid Game, který pochází z jihokorejské dílny. 

Netflix tak ukazuje, že se umí vyrovnat s nepřízní trhu a celkové ekonomické situace, což dokumentuje i postupný růst akcií. Za poslední rok vyrostly o 147 procent na 420 dolarů za kus. Ačkoliv se tedy ještě před pár měsíci mohlo zdát, že konkurenční platformy jako Disney+ mají našlápnuto k tomu, aby znervóznily Netflix, tak nyní je tento scénář spíše nepravděpodobný. Netflix z trůnu zřejmě ještě dlouho nikdo nedostane. 

Lze usměrnit vývoj AI? Ekonomický komentátor Noah Smith se domnívá že ne. Alespoň tedy v té podobě, že bychom se díky usměrnění vývoje vyhnuli nahrazení některých profesí. Smith argumentuje tím, že ani kdybychom věděli, kam bude vývoj směřovat, nedokážeme dále odhadnout, zda bude ve výsledku vliv na pracovní svět negativní, či pozitivní. 

Spyware končí. Společnost QuaDream, méně známá konkurence NSO Group, zřejmě končí svou činnost. Stejně jako slavnější rivalové také společnost QuaDream pochází z Izraele a působí v oblasti špionážního softwaru. Poté co Izrael zpřísnil podmínky pro vývoz tohoto typu softwaru, QuaDream přišel o obchodní příležitosti.

Konkurence v Bruselu. Dva významní evropští komisaři – Margrethe Vestagerová a Thierry Breton – mezi sebou soupeří o to, kdo bude mít na starost vznikající doporučení pro vývoj AI. Ačkoliv je jejich aktivita výrazně podobná, drobné odchylky jsou rozeznatelné. Kdo nakonec vyhraje, není nyní jasné, v obou případech jde o silné osobnosti. 

AI newsletter. Minimálně poslední půlrok dominuje umělá inteligence technologickému světu, každodenní příval novinek jde už jen těžko stíhat. Proto jsem ocenil, když jsem narazil na specializovaný newsletter věnovaný vyloženě jen AI novinkám, který vzniká každý týden v českém startupovém fondu Miton.