Covid a válka tahají za výhybku světové ekonomiky, Česko z toho může profitovat

Letiště Plzeň - Líně. Tady by mohla stát gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Česko ale přitahuje i další zahraniční investice

Letiště Plzeň - Líně. Tady by mohla stát gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Česko ale přitahuje i další zahraniční investice Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Nově se rýsující geopolitická mapa světa přinese nejen globální přesun firem a diametrálně odlišnou podobu dodavatelsko-odběratelských řetězců, ale i proměnu kapitálových toků. Zatímco první signály o přímých investicích vyznívají pro Česko příznivě, kapitálové trhy mají za sebou jen pilotní díly poválečné rošády a skutečné šance teprve nabídnou.

Není to zatím lavina, ale že se dala globální ekonomika vlivem celosvětových událostí do pohybu, je v Česku patrné. Podle agentury CzechInvest lákající do země zahraniční investice je po hubených letech o Česko opět zájem. A to i v situaci, kdy vláda zrušila podporu pro montovny a nadále hodlá subvencovat jen příchod firem s přidanou hodnotou.

Za první tři měsíce se agentuře přihlásilo 84 firem s vážným zájmem o vstup do země, což je oproti loňsku o čtvrtinu více. Pokud by všechny obchody klaply, byl by to příliv bezmála sta miliard korun. Firmy se rekrutují zejména z oblasti výroby baterií pro elektromobilitu.

Změny jsou podle Davida Marka, analytika spo­lečnosti Deloitte, postupným procesem. „Částečně jde o nahrazování čínských dodavatelů firmami z jiných asijských zemí, částečně o hledání bližších dodavatelů. V některých případech jde o kompenzaci externích dodávek vlastní výrobou potřebných dílů. Stojí za tím zejména opakované lockdowny v Číně, nyní k tomu přispívá také válka na Ukrajině,“ potvrzuje.

„Velkým důvodem tohoto stavu je přístup Číny ke covidu a politika nulové tolerance, která je schopna zastavit nejvýznamnější přístavy na dny i týdny nebo uzavřít celé továrny,“ míní vedoucí partner týmu kapitálového a dluhového poradenství ve střední Evropě poradenské společnosti EY David Zlámal. „Firmy začaly zvažovat nejen ekonomickou stránku věci, ale primárně rizika spojená s nejistotou dodávek. Oba faktory dále umocnily napjaté vztahy mezi USA a EU na jedné straně a Čínou na druhé,“ dodává.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!