Nabíječky na auta rostou pomalu. A bude trvat, než se vyplatí, varuje šéf elektromobility ČEZ

Tomáč Dzurilla

Tomáč Dzurilla Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Betonový základ, kabeláž, trafostanice. Postavit dobíjecí stanici nemůže být nic složitého, že? Není. Přesto to v Česku zabere roky.
2
Fotogalerie

Betonový základ, kabeláž, trafostanice. Postavit dobíjecí stanici nemůže být nic složitého, že? Není. Přesto to v Česku zabere roky. „Vzít pár kabelů, strčit je do země, postavit betonový základ a na něj instalovat stanici zvládneme za jediný měsíc. Pro úplnost připočtěme dva týdny projektových prací. Povolovací procesy nás ale zdrží až na dva a půl roku,“ popisuje běžnou praxi výstavby dobíječky pro elektromobily Tomáš Dzurilla, ředitel pro elektromobilitu společnosti ČEZ. Energetické firmy nyní do nabíjecí infrastruktury masivně investují, návratnost je ovšem daleko.

Energetický kolos zatím postavil přes pět set veřejně dostupných dobíjecích stanic podél českých silnic, dálnic či parkovacích ploch, tedy asi třetinu všech stanic v tuzemsku. Co do hustoty vznikající sítě stanic ale patří Česko dál na chvost evropských zemí. „Narážíme bohužel na nedostatek dostupných lokalit k výstavbě,“ upozorňuje Dzurilla, někdejší konzultant v Arthur D. Little a Boston Consulting Group.

Post „šéfa“ elektromobility v ČEZ zastává od loňského dubna, zodpovídá tak hlavně za budování veřejných stanic a rozvoj systémů na dobíjení doma či v práci. Málo místa ke své práci – k budování dobíjecích stanic – nachází u dálnic, mnohem méně pak ve městech. Praha například zvolila jako jedno z řešení dobíjení skrze lampy veřejného osvětlení. Loni jich město upravilo 55, letos plánuje pětinásobek a další násobky v příštích letech. Lampy nabíjejí pomalu, výkon činí až 22 kilowattů, většinou ale disponují dvěma přípojkami.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!