Zábava o všechny prachy. Kombinace her a NFT vynáší miliardy investorům i přivýdělek hráčům

Axie, hra

Axie, hra Zdroj: archiv E15

Axie, hra
2
Fotogalerie

Geniálně vyladěné herní prostředí ani fotorealistická grafika nejsou jedinými prvky, kterými si může videohra získat publikum. Investoři a hráči díky dalšímu rozvoji blockchainu, nezaměnitelných tokenů a takzvaných decentralizovaných financí zjišťují, že o peníze jde už zase až v první řadě.

Pocit z poražení virtuálního soupeře a zabití cizí příšery může být povznášející. Stejně tak i vědomí, že si tímto způsobem lze vydělávat na živobytí. Odnož herního byznysu charakterizovaná zkratkou GameFi rychle roste a část investorů a analytiků očekává její další prudký rozvoj. Podle dat analytické společnosti DappRadar vybraly firmy za rok 2021 z odvětví her na blockchainu kapitál v objemu čtyř miliard dolarů. Jen za první měsíc letošního roku to byla už čtvrtina této sumy.

„Kombinace nezaměnitelných tokenů (NFT) a počítačových her má značný potenciál.

Třeba hra Axie Infinity, kde si lze díky NFT vydělávat, změnila Filipíny. Řada lidí přes ni inkasuje víc než ve standardním zaměstnání,“ uvedl už dříve v rozhovoru pro deník E15 zakladatel fondu Rockaway Blockchain Viktor Fischer.

NFT mají podle něho budoucnost také jako symbol společenského statusu v digitálním světě. „Podobně jako teď fungují kabelky od Louise Vuittona. I v on-line světě si potřebujeme ukázat, že patříme k nějaké společnosti, v níž máme určitý status,“ doplnil Fischer.

Co je to NFT?

Video placeholde
NFT - Nezaměnitelný token • Videohub

Víra v další prolínání her a světa virtuálních měn může vycházet i z faktu, že vývojáři a byznysmeni sázejí na kombinaci prvků, které se už osvědčily samostatně. Nejde jen o převedení magie louisvuittonovských kabelek do výhradně digitální podoby nezaměnitelných tokenů. S herními NFT lze dále obchodovat, případně si je možné další tokeny úspěšným hraním vysoutěžit.

Nové možnosti

Zkušenější hráči si v této souvislosti možná vzpomenou na fenomén čínských farmářů, účastníků masově populární on-line hry World of Warcraft, kteří platícím zájemcům šlechtili jejich herní postavičky plněním nudných rutinních úkolů. Ve státech, které nepatřily mezi rozvinuté země, si tímto způsobem řada mladých lidí našla cestu k penězům.

 

Jenže mánie kolem Warcraftu vrcholila kolem roku 2010 a podobný sekundární trh fungoval poněkud punkově. Téměř nikdo ještě neznal tehdy rok starý bitcoin, první využití inovace jménem blockchain, která má potenciál džungli neoficiálního trhu zpřehlednit.

Všechny transakce spojené s konkrétní hrou lze nyní dát pod jednu transparentní platformu, kde lze navíc každou platbu dohledat a zároveň ochránit před podvody či přepsáním. Herní vývojáři navíc mohou využívat existující řešení v podobě blockchainu Ethereum či Solana a netrápit se s programováním něčeho úplně nového. Pokud jde o obchodování s herními tokeny, spoléhat mohou na rozvinutý ekosystém kryptoměnových burz. Takové nástroje tvůrci před dvanácti lety neměli.

Adrenalinová legrace

Podle některých ohlasů na rozmach GameFi se však zdá, že programátoři od dob Warcraftu sice rozvinuli možnosti virtuálních přivýdělků, ale co do zábavnosti hry zůstali u primitivních nudných úkonů. Server Coindesk shrnuje, že zřejmě nejpopulárnější GameFi projekt současnosti Axie Infinity je vlastně jen bezduché klikání myší na kreslené příšerky, které mezi sebou bojují, případně se množí. Tím koncept připomíná popkulturní fenomény typu Pokémon či tamagoči, což opět nepředstavuje originalitu. Ve skutečnosti víc lidí možná jen drží herní tokeny v očekávání jejich zhodnocení, než aby podobné hry reálně spouštělo. Pro srovnání: Axie Infinity, podle řady charakteristik nejúspěšnější projekt svého druhu, registroval až 100 tisíc aktivních peněženek.

Z toho lze odvozovat obdobné množství reál­ných hráčů. Pro srovnání: nejpopulárnější her­ní tituly typu Counter-Strike si přes platformu Stream denně zapíná pětinásobek lidí, připomíná CoinDesk, zpravodajský web specializující se na bitcoiny a digitální měny. Zábava se tak u Axie odehrává částečně mimo svět barevných zvířátek: na kryptoměnových burzách.

Token AXS, přes který tamní transakce probíhají, není o nic méně volatilní než ostatní virtuální měny. Podobně jako s bitcoinem lze s AXS obchodovat na předních světových kryptoburzách typu Binance. Pro řadu lidí je tak o poznání více vzrušující snažit se trefit do vhodného výkyvu ceny a okamžitě zbohatnout než se snažit zvítězit v bitvách kreslených příšerek. Musejí ale počítat i s rizikem. Začátkem roku 2022 stál AXS sotva třetinu toho co v listopadu. 

Magie kolem NFT

Nezaměnitelné tokeny (Non-Fungible Token, NFT) fungují jako digitální účtenka, zápis do blockchainu konstatující, že mezi konkrétními adresami proběhla určitá transakce. A to je celé. Jako certifikát vlastnictví čistě virtuálních předmětů – ať už jde o herní postavičky, memy, nebo o digitální umělecká díla – ale NFT nezaručuje nějaké neprůstřelné výhradní právo užívání.

Pokud máte NFT třeba v podobě obrázku opice z limitované kolekce, pořád si kdokoli může daný obrázek stáhnout a používat třeba jako profilovou fotografii na sociální síti. Vy se ale můžete aspoň veřejně chlubit (záznamy v blockchainu jsou otevřené) tím, že máte dost peněz na podobné rozhazování.

A jak fungují NFT v blockchainových hrách? Obecně je třeba počítat se vstupní investicí v podobě nákupu herní postavičky. Dokladem jejího vlastnictví je právě NFT, které lze později v rámci hry prodat. V blockchainových titulech je také možné vydělávat plněním úkolů speciální kryptoměnu (žeton) směnitelnou za jiné digitální měny. Co zní atraktivně, může snadno narazit na legislativu. Japonsko se například podle informací CoinDesku kloní k tomu, aby byl nový trend GameFi vnímán podobně jako hazard.