Chalupáři bez fabie, vlaky místo letadel, drahé novostavby. Jdeme splácet zelené účty

Škoda Fabia

Škoda Fabia Zdroj: profimedia.cz

Škoda Fabia Combi (2000)
2
Fotogalerie

Česko čeká po třiceti letech další ekonomická transformace. Zelenání Evropy pro něj představuje ještě větší výzvu než pro jiné státy. Zdejší autoland totiž produkuje po Estonsku nejvíce emisí oxidu uhličitého na obyvatele a bez přehánění tak představuje černou skvrnu na mapě Evropské unie. Hrozí však, že se nemálo lidí bude považovat za poražené ekologické revoluce, protože právě na ně dopadne břemeno nových nákladů nejvíce.

Ano, existují i větší znečišťovatelé než Evropa. Z globálního hlediska představuje hlavní problém chování Ruska, Číny či Spojených států. Ve srovnání s nimi je objem emisí vypouštěných v EU zhruba pětinový. To je však jen částečné alibi. Peking s Washingtonem totiž zelené trendy – alespoň verbálně – neignorují a počítají s rozvojem elektromobility i obnovitelných zdrojů. Například v USA by už po roce 2035 neměla být ve státech New York a Kalifornie ke koupi nová auta se spalovacími motory – stejně jako v zemích Evropské unie. Pro exportně orientované Česko je to další dobrý důvod, proč brát světové trendy mimořádně vážně.

Ach, ta auta

Rok 2035 sice může působit jako vzdálená budoucnost, nicméně s oxidem uhličitým se už nějakou dobu potýkáme a projevuje se to v peněženkách občanů i účetnictví firem. Symbolicky působí rozhodnutí Škody Auto nevyrábět nový model Fabia ve verzi combi, čímž z trhu zmizí cenově dostupný vůz oblíbený nejen mezi českými chalupáři. Důvodem jsou podle firmy přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Za zachování možnosti vyrábět automobily na benzin paradoxně poslední dobou nejhlasitěji lobbují značky, které si střední třída sotva kdy pořídí – Ferrari a Lamborghini.

Chcete si přečíst celý článek z posledního magazínu?

Naopak majitelé stále ještě poměrně drahých elektromobilů mohou počítat s některými výhodami. Kdo si může dovolit auto s alternativním pohonem, nemusí v Česku platit dálniční známku. Německo je v tomto směru ovšem mnohem dál. Kdo kupuje elektroauto, může počítat až se čtvrtmilionovou dotací.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!