Spolupráce musí bavit obě strany, jinak nemá smysl, tvrdí Jiří Ptáček, generální ředitel ESO9 international

Jiří Ptáček, místopředseda představenstva a generální ředitel ESO9 international a.s.

Jiří Ptáček, místopředseda představenstva a generální ředitel ESO9 international a.s. Zdroj: Michal Botek

Školící centrum společnosti ESO9 international v Olomouci.
Vybraní partneři a uživatelé IS ESO9
Jiří Ptáček, místopředseda představenstva a generální ředitel ESO9 international, je nadšeným hokejistou.
4
Fotogalerie

Před 30 roky se začala psát historie podnikových informačních systémů s označením ESO. K jejich největšímu rozvoji však došlo až v posledních 15 letech, během kterých společnost ESO9 international svůj systém legislativně připravila na okolní trhy na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Německu. Několikanásobně se zvýšil počet uživatelů i velikost a složitost realizovaných projektů.

 

 

Kdo byli či jsou vaši zákazníci ve třicetileté historii společnosti?

Z tisícovky zákazníků, se kterými jsme spolupracovali, můžeme za příklad uvést největší privátní zdravotní holding Agel, společnosti ze skupiny PPF Home Credit, Air Bank, Zonky, či stavební holding firem Enteria, nebo Vermont Holding, známý prodejem kolekcí oblečení značek Gant, Diesel, PeakPerformance či La Martina, Manuel Ritz a další.

Jak získáváte v současnosti nové zákazníky?

Zákazníci nás oslovují většinou sami především na základě předchozích dobrých referencí. Máme nastavené jednoduché pravidlo, že spolupráce musí bavit obě strany. Pokud si se zákazníkem nesedneme hned na první schůzce, je zbytečné spolu něco začínat. Máme zákazníky, kteří pocházejí většinou z „byznysového“ světa, mají konkrétního majitele, který ví, co požaduje, a někdy ta dohoda spočívá ještě v tom klasickém, ústním slibu, či v podání ruky.

Co přesně nabízíte?

Poskytujeme vlastní informační systém ESO9, který v sobě zahrnuje vše, co většinou potřebuje každá společnost. Od oblasti účetnictví, financí, logistiky, tedy nákupem počínaje, přes sklady až po výrobu, a prodejem konče. Oblasti jako jsou work-flow, CRM, mzdy a personalistika jsou samozřejmostí.

Jak se prezentujete navenek? Co děláte pro to, aby se o Vaší firmě vědělo?

Naši nepřehlédnutelnou reklamu můžete již několik let vidět na televizních kanálech zaměřených na golf. Mezi našimi zákazníky je několik, jak s úsměvem říkáme, golfových „pacientů“ a toto je jen logické vyústění, navíc propojené s naší dlouholetou ESO9 Golf Tour.

To však asi není jediná forma propagace firmy…

Dlouhodobě podporujeme sociálně terapeutickou dílnu Mosty k životu, která nám pro golfové turnaje ručně vyrábí ceny. Z toho máme opravdu radost. Podporujeme také oddíl orientačního běhu ve Šternberku. V minulém roce jsme byli partnery pražského Divadla na Fidlovačce a několik posledních sezón jsme jedním z hlavních partnerů Moravského divadla v Olomouci. Letos na podzim jsme se rozhodli podpořit i olomoucké sdružení JAN - Jdeme Autistům Naproti.

Proč se tolik orientujete právě na Olomouc?

Olomouc byla a je naší hlavní lokací. Od samého začátku vývoje našich produktů zde máme vývojové centrum s programátory. Někteří z nich dokonce pamatují celou třicetiletou anabázi vývoje produktů. V Olomouci se také nachází naše největší školicí středisko a máme tam umístěné i vlastní cloudové servery, na kterých od roku 2007 poskytujeme zákazníkům provoz systému ESO9 formou služby.

 

Školící centrum společnosti ESO9 international v Olomouci.Školící centrum společnosti ESO9 international v Olomouci.|Michal Botek

 

Jaký je o tuto službu zájem?

Jde to ruku v ruce s tím, jak roste mezi veřejností povědomí o této možnosti. Kvůli protiepidemickým opatřením se dostala práce na home office v posledních dvou letech více na výsluní. Ale naši zákazníci mají tuto možnost již více než 10 let. Bohužel, vše závisí na kvalitě internetového připojení, které stále ještě někde pokulhává. Dříve bylo využití této služby zpravidla doménou obchodních firem. V posledních letech už v tom není rozdíl.

Proč se tak stalo? Co se změnilo?

Napomohla k tomu nejen robustnost řešení, stabilita a míra zabezpečení cloudu, ale v posledních letech i hackerské útoky na firemní sítě některých našich zákazníků. Jsme rádi, že nám zákazníci natolik důvěřují, že nám dávají ke správě svá firemní data. Mimo Olomouc máme také pobočky v Mostě, v Českých Budějovicích, v Českém Krumlově, v Kolíně a od letošního podzimu i v Brně. V Žilině máme dceřinou společnost ESO9 Slovakia, která je naší prodlouženou rukou na slovenský a maďarský trh.

 

Jiří Ptáček:

„Největší překážky současnosti spatřuji v přemíře informací, které se na uživatele valí ze všech stran. V posledních letech ale také sledujeme stále se zhoršující úroveň uživatelů. Podle mě to odráží celkový stav ve společnosti i kvalitu vzdělávacího systému.“

 

Společnost ESO9 international získala v posledních třech letech hodnocení AAA Bisnode. Jak důležité to pro vás je?

Těší nás, že ocenění, které jsme nyní získali, odpovídá i posledním třem rokům, které byli pro naši společnost přelomové. Interně tomu říkáme, že jsme postoupili, sportovní terminologií řečeno, z první ligy do extraligy. Po technologické stránce nemá náš informační systém ESO9 konkurenci. Geniální myšlenka, se kterou jeho tvůrci v roce 1997 začali systém vyvíjet, předběhla trh o více než 20 roků.

V čem?

Vytvořili jsme podnikový informační systém čistě na „tenkém“ klientovi, webovém prohlížeči. To v těch letech neměl nikdo, nejen u nás v Česku, ale dovolím si říci ani nikde ve světě. Co jsme se však ještě museli naučit, bylo umět realizovat velké zakázky a poskytovat následný servis pro vyšší stovky uživatelů. To se nám podařilo. Poslední projekty implementujeme v týmech složených až z desítky konzultantů v rekordních časech a ve 100procentní kvalitě. Příkladem může být naposledy předávaný projekt pro největší síť chovatelských potřeb PetCenter CZ.

Na co se chcete soustředit do budoucna? V čem vidíte největší úskalí?

Největší překážky současnosti spatřuji v přemíře informací, které se na uživatele valí ze všech stran. Je těžké se v nich vyznat, navíc je všechny přebrat, tedy správně vyfiltrovat, a ještě se v nich zorientovat. Do toho legislativní a vývojové změny, které klientům rovněž posíláme. Dalším úskalím, které v posledních letech sledujeme, je stále se zhoršující úroveň uživatelů. Podle mě to ale odráží celkový stav ve společnosti i kvalitu vzdělávacího systému. Pro nás to znamená výzvu a možná jde i o trend, se kterým budeme muset čím dál víc počítat při tvorbě nových verzí programů. Máme na firmě takovou hlášku, kterou se při vytváření dokumentů a návodů snažíme držet: Napiš to tak, aby tomu rozuměla i moje devadesátiletá babička.

Daří se vám to?

Snad ano. V oblasti informačních technologií se pohybuji více než 23 let a musím říci, že rychlost, s jakou se vše mění za posledních pět roků, je až neuvěřitelná. Projekty, které jsme dříve realizovali i rok, se najednou řeší v řádech několika málo měsíců. Dříve se zkracovaly vzdálenosti, dnes mám pocit, že se to samé děje i s časem. Svět se mění takovou rychlostí, že nás všechny mění na amatéry.

Až tak? Jaká nás tedy čeká doba?

Pro sebe jsem si ji nazval „dobou instantní“. Horká voda a rozpustné kafe, na „turka“ není čas. Naštěstí se nemění to, co si myslím, že bude platit i za 100 let. Uživatelé budou chtít mít vždy systém rychlý, uživatelsky příjemný a spolehlivý.

Autor: Vít Chalupa