Vyhrneme si rukávy a jdeme makat. Žádné powerpointové teorie, říká majitel JPF Jiří Jemelka

Zdroj: JPF

Jiří Jemelka tvrdí, že byznysmeny skeptické vůči pomoci zvenčí naučila pandemie koronaviru se otevřít a začít naslouchat, jak by se mohli zlepšit. Ti optimističtí nečekali, že by je nejistá doba mohla až tak moc zasáhnout. V rozhovoru popisuje majitel a CEO společnosti JPF, jak zachránili téměř dvou tisícům lidí z různých oborů práci. Mluví mimo jiné o tom, proč a jak zasazuje do „nemocných firem“ své interim manažery.

Jak vlastně vznikl název J.I.P pro firmy s.r.o.?

Chtěli jsme pomáhat firmám v krizích. Proto J.I.P. Rozumím tomu, že mnoho lidí si název ztotožní s jednotkou intenzivní péče v nemocnici, což byl původní záměr, protože jsme opravdu chtěli poskytovat pomoc zejména firmám v problémech. Ale po pěti šesti letech se ukázalo, že se na nás čím dál více obracejí klienti, kteří jsou v dobré ekonomické kondici. Chtějí však zároveň růst nebo mají požadavek impulsu při stagnaci, takže jsme se chtěli vymanit z toho, že jsme jen pro určitý typ zákazníků. Celý název firmy jsme tak zkrátily do brandu JPF.

Používáte ho ještě vůbec, nebo už jen zkrácenou variantu JPF?

Velmi omezeně, protože nyní už preferujeme značku JPF. Znamená to pořád JIP pro firmy, což jsou počáteční písmena, ale chceme být známější jako JPF.

V mottu společnosti je, že „Nemocné firmy uzdravujete“. Jak musejí být nemocné, aby to pro vás bylo zajímavé?

Uvedu to na konkrétním případu. Pracovali jsme s firmou, která měla zcela zablokované finanční zdroje i refinancování, celkové zadlužení přes 200 milionů korun, k tomu měsíčně mínus dva miliony cash flow. Přiznám, že to byl extrém. Častěji řešíme společnosti, které jsou několik let ve ztrátě v řádů jednotek milionů korun. U jednoho klienta však v jednom roce přišla ztráta patnácti milionů korun, ale i to jsme dali „do kopy“. A pak jsou firmy, o kterých bych si nedovolil říct, že jsou nemocné, ale mají určité neduhy, nebo udělaly nějaké chyby v řízení. Prošli jsme 300 firem, takže víme, na co se máme dívat, co máme řešit. Pořád však ještě narážíme na mnoho podnikatelů, kteří mají své vidění světa, ale nedívají se tzv. za horizont, nebo jak to řeší jinde a opakují stejné chyby, čímž problémy neřeší efektivně. Sázíme na naše zkušenost a know-how při řešení problémů.

A co si vlastně představit pod pojmem interim management?

Samozřejmě vychází z anglického výrazu interim – dočasný. Až 90 procent našich zakázek je o tom, že s klientem stanovíme projekt, dobu a cíl, co od nás očekává. Průměrná doba spolupráce s klientem u nás bývá jeden až dva roky. Podstatou je, že z venku přijde někdo, aby firmu výrazně posunul, dostal ji tzv. z bodu A do bodu B v určitém čase a za jasných kritérií.

Jaký je váš recept na překonání krize ve středně velké firmě?

Nejde to říct nějakou všeobecnou poučkou. Ve skupinách od malých přes střední až po velké firmy existují jistá specifika, ale základem na začátku je si tzv. nalít čistého vína. Zjistit, v jaké situaci firma je, přesně pojmenovat problémy a udělat jejich hloubkovou analýzu v maximálním možném počtu oblastí od vnitrofiremní atmosféry až třeba po působnost na zahraničních trzích. Na to je třeba spíš selský rozum než vysoká škola. Ale zůstává otázkou, kolik manažerů to takto dělá. Pak následuje druhý krok, který je o tom definovat si, čeho chceme dosáhnout. Na to se klientů precizně ptáme, abychom to pochopili a uměli společně definovat jasný cíl. Na jeho základě pak stanovujeme postupy a zodpovědnosti. Co my, co klient. Pak si vyhrneme rukávy a jdeme makat.

Čím přesně pomáháte? Hloubkovým auditem? Nastíněním nové strategie?

Vším tímto dohromady. Ale v první řadě je třeba mít dobré lidi na klíčových místech. Když ve středně velké firmě nemáte v managementu kompetentní lidi, kteří například nezkreslují informace, tak nemůžete dělat správná rozhodnutí.

Nabízíte i personalistiku?

To je velmi široké téma a proto považujeme za nutné si předně vydefinovat, co si pod tím kdo představuje a očekává. Globálně řeknu, že samozřejmě děláme personalistiku, protože firmy tvoří lidi, a ne informační systémy, budovy, stroje. To jsou prostředky. Pokud se nepoužívají správně, tak je to k ničemu. A používají je lidé. Vždy vše stojí a padá s lidmi, s jejich kvalitou, kompetencí či charakterem.

Odkud berete takzvaného interim manažera pro překlenutí krizového období? Jak dlouho v nemocné firmě působí?

Máme vlastní, protože jsme si řekli, že chceme držet určitou kvalitu. K tomu potřebujete lidi, kteří jsou osvědčení a prověření. Proto je dlouhodobě hledáme. K tomu máme vlastní personální divizi, kde vyhledáváme správné lidi pro naše klienty. Vyhodnocujeme, jestli jsou ti lidé na správném místě, nebo by měli být někde jinde. Vidíme, že v mnoha firmách nemají HR manažerku či manažera a životopisy vyhodnocuje asistentka, pohovory dělají lidé, kteří na to mají zrovna čas, i když náplň jejich práce je zcela jiná.

Jako jediní na českém trhu nabízíte klientům Risk Free Garanci, podle níž pokud nesplníte předem dané, měřitelné cíle, jsou vaše služby zdarma. Už vám někdy někdo nemusel platit?

Stalo se nám asi pětkrát, že nám klient nemusel platit, protože jsme nesplnili to, co on očekával. Ale zároveň jsme my několikrát ukončili spolupráci, protože to nešlo. Jen upřesním, že klient při nespokojenosti a nedosažení cíle nemusí platit poslední měsíc. To nám přijde gentlemanské. Není to tak, že bychom pracovali rok zadarmo.

Práci jste zachránili 1 800 lidí z různých oborů. Jak jste to dokázali?

Jak se říká, ryba smrdí od hlavy a zásadní pro úspěch projektů je ten manažer, kterého nasazujeme. K tomu samozřejmě existuje systém dohledů v podobě kontrolních dnů, kdy sledujeme například ekonomiku, provoz, výrobu. Víme, že pokud není dobře zvolený interim manažer, který je nejen kompetentní, ale který si i lidsky sedne s novým prostředím nebo nezíská důvěru, tak může dělat, co chce, ale s firmou nakonec ničeho nedosáhne. A na tom stavíme, abychom to ve firmách dokázali zvládnout a lidem tu práci udrželi.

Čtvrtý rok po sobě držíte meziroční růst v průměrné výši 38 procent. Je to i včetně dvou let pandemie koronaviru?

Ano, je to tak a mluví to za vše. Dokonce v roce 2021 jsme měli téměř stoprocentní růst, takže nyní je to daleko nad uváděným průměrem.

Zaznamenali jste během pandemie větší poptávku po vašich službách?

Nebylo to tak, že když začala „nějaká“ krize, tak nám začaly drnčet telefony a nevěděli bychom co dřív. Je to jinak. Tím, jak přes deset let systematicky pracujeme téměř denně na obchodě i marketingu, tak se to v roce 2020 prolnulo. Trochu to přiblížím. Před rokem 2019 byly dvě základní skupiny. Jedni byli skeptičtí vůči našim službám, vůči tomu, co nabízíme a jak to děláme. A druzí byli spokojení s tím, v jakém stavu je jejich firma a vše jim přišlo v pořádku, takže nemá smysl se bavit o případné nabídce našich služeb. V roce 2020 a dál se změnilo to, že když potenciální klienty kontaktujeme přes naše obchodníky či online marketing, tak z těch skeptiků se stali lidé, kteří mnohem více naslouchají, snaží se porozumět tomu, co děláme a zajímají se o to, jaká je přidaná hodnota naší spolupráce. Takže se ve svých myslích otevřeli, o krok se posunuli, „pustí“ nás dál a my uděláme analýzu. Pak vidí výsledky té analýzy, vědí, o čem mluvíme a že nabízíme řešení. A i mnozí optimisté se v době pandemie koronaviru dostali do vachrlaté situace, že je nejistá doba, že nevědí, co bude dál. Nečekali, že něco takového jako propad cash flow mohou zažít. Uvědomují si, že se dostavila stagnace, v nejhorších případech, že jsou v některých oborech i totálně paralyzovaní.

Získali jste kromě jiných také certifikaci společnosti Dun & Bradstreet, dříve Bisnode. Co vám takové ocenění přinese?

Beru to, že je to ocenění všech 60 lidí ve firmě, za to, co děláme, ocenění našeho úsilí. Samozřejmě si toho vážíme. Z druhé strany jde o třešničku na dortu, která však neznamená, že si dáme nohy na stůl a ono to pojede samo. V našem oboru existují lidé, majitelé firem, kteří nehledí na reference, certifikáty, ale dají na selský rozum a vše jim musí dávat smysl, vč. poměru cena/výkon. A pak jsou naopak ti, kteří si velmi ověřují reference. A takový rating ukazuje, že spoustu věcí děláme dobře a tím pádem pro ně můžeme být seriózní partner. V marketingu nám to pomůže, ale že by díky tomu začaly samy padat zakázky nečekáme.

Jiří Jemelka (43 let)

Majitel a CEO společnosti JPF (J.I.P. pro firmy) se narodil v Přerově, absolvoval Vysokou školu báňskou v Ostravě, obor Management a ekonomika. Studoval také na Impact University Florida.

Podniká od dokončení studií. Mezi koníčky řadí četbu, pobyt v přírodě a sport.