Poradkyně ministra: Je v zájmu firem, aby lidem umožnily hybridní způsob práce

Je v zájmu firem, aby lidem umožnily hybridní způsob práce

Je v zájmu firem, aby lidem umožnily hybridní způsob práce Zdroj: Canon

„Opustit“ kancelář a vykonávat zaměstnání z chalupy? Chystaná vládní novela vychází vstříc každému, kdo chce přejít na hybridní model práce. „Umožňuje skloubit práci s pečovatelskými povinnostmi, ale i s volnočasovými aktivitami,“ říká vrchní poradkyně Ministerstva práce a sociálních věcí Jana Skalková.

Možnost pracovat z domu – nebo odkudkoliv mimo kancelář – podle průzkumu Hospodářské komory ČR nyní nabízí 93 procent zaměstnavatelů. Tři čtvrtiny z nich ji považují za vhodné řešení v případě, kdy se zaměstnanec necítí dobře nebo musí pečovat o člena rodiny. 

Šest z deseti firem práci z domova vnímá jako benefit, který pomáhá lidem sladit osobní a pracovní život. Pro třetinu společností jde o způsob, jak zaměstnancům ušetřit čas na cestách, a zhruba stejná část ji využívá jako „lákadlo“ pro budoucí zaměstnance. 

O tom, jak situaci ovlivní chystaná novela zákoníku práce, jsme se bavili s Janou Skalkovou, HR manažerkou a vrchní poradkyní ministra práce a sociálních věcí.

Vrchní poradkyně MPSV Jana SkalkováVrchní poradkyně MPSV Jana Skalková

Pokračuje v Česku trend častějšího využívání práce mimo kancelář, nebo se situace vrací zpátky do stavu, kdy lidé trávili celý den na pracovišti?

Data naznačují trvalé posílení využívání práce z domova. Dříve řada zaměstnavatelů neměla s umožněním výkonu práce z jiného místa zkušenosti a panovaly u nich obavy, ale díky covidu si home office mnozí z nich „povinně“ vyzkoušeli a zjistili, že řada zaměstnanců je díky němu spokojenější a produktivnější. Aktuálně jej i podle dostupných dat z průzkumů využívá zhruba 30 procent zaměstnanců.

Souhlasíte tedy, že jedním z hlavních důvodů, proč zaměstnanci vyžadují možnost pracovat mimo kancelář, je vybalancování pracovního a osobního života? Jak velký krok kupředu v tomto směru představuje novela zákoníku práce? 

Ano, práce z domova umožňuje snazší skloubení zaměstnání s pečovatelskými povinnostmi, ale i s volnočasovými aktivitami. Uspoří také čas strávený každodenní cestou do kanceláře a zpět. Novela je zásadní v tom, že vyjasňuje pravidla týkající se práce na dálku.

Jak přesně?

Novela byla připravena na základě evropské směrnice o rovnováze mezi prací a rodinou. Zaměstnancům s pečovatelskými povinnostmi se usnadňuje přístup k výkonu práce z jiného místa s tím, že pokud zaměstnavatel žádosti nevyhoví, bude muset své rozhodnutí písemně odůvodnit. Písemné odůvodnění bude nově třeba poskytnout i zaměstnancům s pečovatelskými povinnostmi, pokud žádají o kratší úvazek či jinou vhodnou úpravu pracovní doby, a zaměstnavatel je odmítne. A „běžní“ lidé mohou o home office oficiálně zažádat a v případě vyhovění si stanovit se zaměstnavatelem přesné podmínky výkonu práce mimo kancelář.

Co dalšího přináší novela zaměstnancům a co firmám?

Pro zaměstnance je hlavním přínosem větší informovanost o pracovních podmínkách a větší předvídatelnost práce. Nově budou mít i zaměstnanci pracující na dohody nárok na to, aby jim byla směna rozvržena s určitým minimálním předstihem a nemohli být například povoláni z hodiny na hodinu. Za určitých okolností budou mít i nárok na dovolenou.

Pro zaměstnavatele je hlavní výhodou možnost využití elektronického doručování pracovněprávních písemností. Zároveň novela přináší daňově uznatelný paušál na proplácení dodatečných nákladů souvisejících s home office, hlavně za energie. To usnadní firmám administrativu a sníží náklady, takže budou ochotnější tyto náklady zaměstnancům proplácet. Nově je také možné za mimořádných okolností, jako byl třeba covid, lidem home office nařídit. 

Předpokládejme, že obliba práce mimo kancelář dál stoupá. Jsou ale firmy připraveny, že se lidé budou dožadovat „work-life balance“? Není ještě stále workoholismus považován za žádanou ctnost?

Vždy budou firmy, které si svých lidí váží a zajímají se o jejich potřeby, a ty, pro které je jedinou hodnotou produktivita. Situace na trhu ale nahrává zaměstnancům – díky tomu, že poptávka převažuje nad nabídkou, mohou sami vznášet požadavky na pracovní podmínky. 

Týká se novela jen „home office“, nebo pamatuje skutečně na práci odkudkoliv?

Novela se týká výkonu z jakékoliv jiného místa, než je pracoviště zaměstnavatele. Může se jednat o dům, chalupu, kavárnu nebo jakékoliv jiné vhodné místo v rámci České republiky. 

Jedním z velkých témat je zaměstnávání rodičů malých dětí. Jak jste mysleli na ně?

Povinnost písemně odůvodnit, když firma nechce umožnit lidem pracovat z jiného místa, se kromě pečujících zaměstnanců vztahuje i na rodiče dětí do devíti let nebo na těhotné ženy. Vysílá se tím důležitý signál, že zaměstnavatelé by měli těmto zaměstnancům vycházet vstříc nejen při úpravě pracovní doby, ale i u jiných pružných forem práce, jako je právě home office.

Co pro zlepšení svých podmínek mohou udělat rodiče a co musí udělat firmy, aby si talentované lidi s malými dětmi udržely?

Rodiče se nesmí bát si sami říct o částečný úvazek, flexibilní čerpání rodičovské dovolené či jiné pružnější formy výkonu práce. Firmy by jim samy měly tyto možnosti nabízet a podporovat je, a to i finančně. Některé například po určitou část rodičovské dovolené dorovnávají mzdu za částečný úvazek na úroveň plného úvazku. Jiné se zase snaží udržet se zaměstnanci kontakt i po dobu rodičovské, ať už zasíláním informací, nebo pořádáním společných setkání. Klíčová je změna vnímání mateřské a rodičovské v celé společnosti. Rodičovství není nemoc, ale běžná součást života. Zaměstnanci – rodiče jsou kvalifikovaní, zkušení, velmi loajální a jsou pro firmu cenným pokladem, nikoliv přítěží. 

Zmíněná paušální částka pokrývající část nákladů spojených s prací z domova je stanovena na 2,80 Kč za každou započatou hodinu. Je dostatečná? Bude firmy spíš motivovat k tomu, aby své zaměstnance práci z domova podporovali, nebo ji naopak budou omezovat?

Částka vychází z aktuálních dat týkajících se průměrné spotřeby domácnosti, počítá se ale samozřejmě s její průběžnou valorizací. Zaměstnavatelé v soukromé sféře budou moci poskytovat i vyšší náhrady, v částce převyšující zákonný paušál však budou podléhat dani a odvodům. Jedná se o maximální možný kompromis s Ministerstvem financí. 

Proč by měli zaměstnavatelé práci odkudkoliv podporovat? 

Česká republika má dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v EU. Zaměstnavatelé uvádí nedostatek kvalifikovaných specialistů jako jedno z aktuálních velkých rizik pro své podnikání. Přitom jsou zde současně skupiny zaměstnanců mající o práci dlouhodobý zájem. Třeba rodiče malých dětí, lidé ve věkové kategorii 55+ nebo pečující, kteří velmi stojí o uplatnění svých dovedností a zkušeností na trhu práce. Pouze potřebují vytvořit flexibilnější pracovní podmínky. 

Firmy také potřebují produktivní zaměstnance. Aby byli zaměstnanci produktivní, musí být i spokojení. Je tedy v zájmu zaměstnavatelů, aby vycházeli vstříc potřebám lidí. Pokud chci pracovat víc z domu než z kanceláře, měla by firma udělat vše pro to, aby mi to umožnila. Flexibilita pracovních podmínek je zkrátka cestou výhodnou pro obě strany, zaměstnance i zaměstnavatele.