Práce z domu není pro každého. I novináři hledají balanc, říká šéfredaktor e15

V redakci.

V redakci. Zdroj: AI

Nikita Poljakov, šédredaktor E15
2
Fotogalerie

Pokud existuje prostředí, které „žije“ hybridním způsobem práce už mnoho let, je to novinařina. Ne vždy je ale možnost vykonávat zaměstnání odkudkoliv výhodou. „Čím víc lidé tráví čas doma, tím se jejich kreativita snižuje. Proto jsem rád, že home office neovládl české kanceláře“, říká v rozhovoru v rámci tematického speciálu Kancelář v životě šéfredaktor deníku e15 Nikita Poljakov.

Projekt porovnává klasickou kancelář, kde lidé tráví většinu pracovního času, a čím dál populárnější hybridní způsob práce. Jak jsou na tento nový model připraveny české redakce a čeští novináři?
Novináři jsou zvyklí pracovat v různém prostředí a často jsou v terénu nebo na schůzkách. Proto jsem přesvědčen, že jsme na hybridní model způsobu práce připraveni. Přiznám se ale, že je to jedno z mnoha úskalí, kterým současná novinařina čelí.

O jakých úskalích mluvíte? Má „hybrid“ podle vás pro novináře i výhody?Covid mě naučil, že kreativita je velice vzácná věc, a čím víc lidé tráví čas doma, tím se jejich kreativita snižuje. Proto jsem rád, že home office neovládl české kanceláře. Na druhou stranu rozumím, že spousta lidí se umí soustředit pouze doma. Je třeba hledat balanc, jako ve všem. Pamatuji si na kolegyni, která kdysi nezvládla přechod z kanceláří do open space. Je to její chyba? Nemyslím si. Zaměstnavatel by měl jasně a srozumitelně komunikovat veškeré výhody a nevýhody hybridního způsobu práce a své zaměstnance na to dostatečně připravit. A je jedno, zda se jedná o mediální trh, nebo jiné služby.

Co vy osobně preferujete – komunikaci a spolupráci tváří v tvář, nebo na dálku?
Jsem někdo, komu se asi hezky česky říká "people's person" Jsem extrovert a miluju lidi. Představa, že sedím někde a pracuju na dálku, je ubíjející. Připomíná mi to první týdny covidu. Na usebrání dobré, ale nechci opakovat.

Jak se za dobu, kdy pracujete v médiích, proměnila novinářská práce z hlediska využívání technologií?
Strašně moc a vůbec zároveň. Když jsem nastupoval před 15 lety do redakce Hospodářských novin, na FSV UK (česká žurnalistika) mi říkali, že denní tisk umírá. Je o 15 let později a denní tisk stále umírá. V tomto ohledu se nezměnilo téměř nic. Nicméně práce novináře jako takového se proměnila velice. Už nestačí jen psát. Samotný obsah není všechno. Stále častěji je důležité, jak ho umíte kvalitně distribuovat. A pak také, jak dobře ho "odpromujete" na sítích, kolik času strávíte hledáním správných infografik, videí a fotek. Je stále těžší zaujmout.  

Jakým vývojem v tomto směru prošla redakce e15/e15.cz?
Polovina lidí, kteří dnes do týmu přicházejí, už nejsou klasičtí novináři. Jsou to SEO experti, infografici a lidé, kteří mají zkušenosti s interpretací dat. Doby, kdy byl novinář tou jedinou definicí toho, co budou lidi konzumovat, jsou nenávratně pryč. Data nám říkají, co naše čtenáře baví, a je třeba volit model "padesát procent mozek, padesát procent srdce".

Důvěřujete cloudu, co se týče bezpečnosti uložených nebo spravovaných dat?
Principiálně ano. Používám ho na všechno a neustále a jsem rád, že mohu díky cloudu pracovat odkudkoliv na světě, používat veškerá svoje data a koukat na fotky svého syna v přímém přenosu. Usnadňuje mi to život. Je třeba ale také dbát na bezpečnost, kterou by cloudové systémy měly řešit jako svoji hlavní prioritu.

Co říkáte na čím dál častější využívání nástrojů umělé inteligence?
Jak z nich může těžit novinář?
Velice. My už dnes používáme asi čtyři AI programy, které nám usnadňují pracovní život. Od ChatGPT až po sofistikovaný přepis nahrávek. Sám jsem zvědavý, kam nás tento technologický vývoj zavede.

Jak podle vás vypadá budoucnost médií?
Je jasné, že čím dál víc konzumujeme digitální obsah, e15 ale nedávno začala vydávat tištěný magazín… Denní tisk zemře, mediální trh se bude dál fragmentovat – vzniknou další desítky samostatných projektů. Zároveň bude dál posilovat vliv sociálních sítí jako média, video a audio bude získávat dále na popularitě. Ten velký "next step" je pro mě propojení virtuální reality a sociálních sítí. Papír tu s námi ale zůstane. Pocit toho, kdy v ruce držíte něco fyzického a kvalitního, budou lidé vyhledávat dál. Vzniknou nové formáty. Ať bude budoucnost médií jakákoliv, bude zajímavá a plná příležitostí.

Jak jste na tom s využíváním moderních technologií v osobním životě? Jste jejich fanouškem?
Otázka je, co jsou moderní technologie. Těch moderních asi ano. Ale nedávno jsem viděl na internetu vakuovačku s možností připojení na Wi-Fi. Tohle už asi přenechám další generaci.