E-shopům se daří lépe než loni, polovina chce držet ceny i po Novém roce

Online nakupování

Online nakupování Zdroj: Profimedia.cz

Tři čtvrtiny tuzemských obchodníků mají stejné nebo lepší tržby než loni. Optimisticky navíc vyznívá i jejich výhled na nadcházející vánoční sezonu a zhruba polovina nehodlá po Novém roce zdražovat. Ukázal to letošní předvánoční průzkum Comgate mezi obchodníky v e-commerce.  Tržby 2023 vs. 2022

Comgate zkoumal nejen vyhlídky online obchodníků před Vánoci ale třeba i to, jak využívají umělou inteligenci nebo jak hodlají upravovat ceny. Přibližně 74 procent z nich uvedlo, že mají letos stejné nebo vyšší tržby než loni. Celých 28,6 procenta je na tom dokonce lépe, 45,7 procenta stagnuje a pouze 25,6 procenta zaznamenalo pokles. Loni přitom pokles uvedlo 32,5 procenta respondentů, tedy o zhruba čtvrtinu více.

Nejvíc se daří obchodníkům s kosmetikou a přípravky pro zdraví, potravinami nebo s nehmotným zbožím a službami. S poklesem se naopak nejčastěji potýkali obchodníci se zbožím pro děti a s chovatelskými potřebami.

Pokud jde o letošní Vánoce, většina věří, že tržby budou přinejmenším stejné jako loni. Bezmála čtvrtina pak doufá, že uvidí nárůst. Zvýšení cen zboží

Zdražit chce jen 40 procent

Pro zákazníky je asi klíčové, že 53 procent obchodníků nehodlá po Novém roce zdražovat. Bohužel okolo 40 procent plánuje zvýšit ceny až o desetinu.

I když celkově vypadá trh optimisticky, objevují se i důvody k obavám. Například zhruba třetina provozovatelů e-shopů se bojí nástupu takzvaných online tržišť. Jde o velké platformy zprostředkující nákup a prodej zboží různých dodavatelů, přičemž klient pak nakupuje přímo od nich. Příkladem může být Allegro, Kaufland.cz či AliExpress.

Právě nástup hráčů jako Allegro či expanze Kaufland.cz vnímají provozovatelé online obchodů velmi citlivě. Plná třetina (34 procent) je vnímá jako konkurenci, jen 14 procent v jejich aktivitě vidí příležitost k nárůstu vlastních prodejů. Pro polovinu ale není přítomnost těchto gigantů relevantní. Nástup tržišť jako je Kaufland nebo Allegro

„Dobrou zprávou je, že více než polovina obchodníků si kvůli inflaci a cenám energií nemusela utahovat opasky,“ uvádí Michal Petrák, vedoucí komunikace a PR Comgate. Jen necelá tři procenta v reakci na ekonomickou situaci měnila strukturu podnikání. Například se soustředila na zahraniční trhy nebo pozměnila strukturu nabízených produktů. Jen asi jedno procento snižovalo marže. „Úsměvné je, že skupina respondentů, kteří na ekonomickou situaci reagovali snížením nákladů na marketing, je přibližně stejně početná jako množina těch, kteří do marketingu investovali víc. V prvním případě jde o 1,5 a ve druhém o 1,3 procenta,“ dodává Petrák.

Nástup umělé inteligence

Výrazným tématem roku 2023 je také nástup umělé inteligence. Nástroje jako ChatGPT, Midjourney nebo DALL-E se v české e-commerce postupně dostávají ke slovu. Více než třetina (36,7 procenta) respondentů využívá umělou inteligenci na poli copywritingu – od produktových popisů po články na blog. Tvorbu produktových obrázků a grafik nechává na nástrojích umělé inteligence 12,4 procenta obchodníků. Využití umělé inteligence mezi obchodníky