„Málokdo věřil, že se prosadíme,“ říká Jiřina Nepalová. Teď její firma pojišťuje i ty největší společnosti u nás

Jiřina Nepalová

Jiřina Nepalová Zdroj: Renomia

Jiřina Nepalová svou firmu založila v malém městě na Moravě, když ji do padesátky zbývalo pár roků. Za 23 let Renomia vyrostla v největšího českého pojišťovacího makléře porážejícího i zahraniční konkurenci. Své služby v oblasti pojištění a risk managementu poskytuje desítkám tisíc firem v různých zemích. Mezi její klienty patří Kofola, Preciosa, Siko, ale i energetické podniky, letecké společnosti nebo sportovci. Přestože má Renomia již stovky zaměstnanců, stále si udržuje povahu rodinné firmy.

Časopisem Forbes jste označována za jednu z nejvlivnějších žen v České republice. Jak se váš vliv projevuje v praxi? Jaké věci můžete ovlivnit?

Je to spíše o tom, jak mohu svůj vliv využít na určité věci a ve prospěch někoho jiného. Považuji se také za člověka, který se snaží, aby na lidi kolem sebe působil pozitivně. Ctím hodnoty, jako spolehlivost, vytváření dobrých vztahů a cením si práce jiných. Tyto hodnoty prosazuji nejenom ve své společnosti, ale i ve svém okolí. Věřím tomu, že s Renomia přichází i na pojišťovací trh inovativní podněty, které jsou ve prospěch klientů a snad je naše firma i inspirací jiným v tom, že úspěch je založený na profesionální službě klientům.

Abyste mohla s podnikáním začít, prodala jste auto, zastavila dům a vybrala úspory na rozjezd. Jak se zpětně na tento risk díváte? Co byste dnes poradila začínajícím podnikatelům, kteří přemýšlí nad tím, jak získat finance?

To auto jsem neprodala, jen ho využívala na cesty za klienty a tím ho v podstatě dojezdila. To ostatní je správně. Řekla bych, že jsem to před 23 lety nevnímala jako riziko. Chtěla jsem firmu budovat a neměla jsem čas takto přemýšlet. Věděla jsem, že všechny peníze, které vydělám, musím vložit zpět do firmy. A takový přístup k investicím mám pořád.

Za mě platí, že projekt nebo cíl se neobejde bez velkého osobního nasazení. Někdy je důležité se nebát přizvat a radit se s tím, o kom si myslíte, že má větší zkušenosti v určité oblasti, než vy a dohodnout se na spolupráci. To jsme například udělali již před 20 lety, kdy jsme letěli do Londýna a jednu z největších makléřských firem na světě jsme přesvědčili, aby s námi spolupracovala. Nejednalo se o peníze, ale o radu a propojení zkušeností.

A povedlo se, uvěřili nám a tato spolupráce byla prospěšná pro všechny. A s penězi to je stejné – musíte vzbudit důvěru, mít dobrý nápad, přesvědčit investory o dobrém záměru a pak peníze seženete. A samozřejmě musíte splnit očekávání investorů.

Renomia za více než dvacet let vyrostla z malé firmy z Hranic na Moravě v dominantního hráče na trhu. Za svůj úspěch jste obdržela i prestižní ocenění Podnikatelka roku Hlavního města Prahy 2015 společnosti EY. Dle čeho se domníváte, že vás porota vybrala? Co konkrétně stojí za vaším úspěchem?

Samozřejmě mám radost, že jsem byla spolu s firmou takto oceněna. O to více, že jsme první poradenskou firmou v pojišťovnictví, která získala takto vysoké ocenění v rámci podnikatelských titulů.

Klíčové samozřejmě je, jak se staráte o klienty, protože když je budete získávat a zároveň i ztrácet, tak firma neporoste. Takže péče o klienty je naší absolutní prioritou. Jsme rádi, že nám klienti zůstávají věrní dlouhodobě, zůstává jich s námi 99 procent. Kromě toho samozřejmě získáváme nové. Za minulý rok se nám podařilo vyrůst v objemu zprostředkovaného pojistného o téměř o jednu miliardu. Významný vliv na to měla i jedna z větších zahraničních akvizic, ale klíčové faktory jsou především dva: udrželi jsme si věrné klienty a dokázali jsme získat nové.

Setkala jste se někdy během své kariéry s podceňováním nebo i despektem? Přece jenom jste začala podnikat až ve středním věku bez podnikatelských zkušeností…

Já si myslím, že s určitým podceňováním se setká každý, mě to také neminulo. Ale důležité je v sobě mít sílu a energii a svému okolí nebo tomu dotyčnému dokázat, že se mýlí. Z počátku představa, že někdo z Hranic na Moravě dokáže vybudovat úspěšnou firmu, vzbuzovala úsměvy. Prostě tomu mnoho lidí nevěřilo, možná nám někteří i záviděli naši odvahu a elán. Teď jsme společností, která zajistí firmám jejich potřeby a požadavky po celém světě.

Jaké konkrétní kroky by podle vás měly přijmout firmy pro zvýšení počtu žen ve vedoucích pozicích a byznysu?

Myslím si, že priorita žen by pořád měla zůstávat v rodině a výchově dětí, zejména pokud jsou ještě malé. Tam mají nezastupitelnou roli. Ale pokud se najdou talentované ženy, které to chtějí nějak propojit, mají určitě dostat příležitost. U nás s tím rozhodně není problém. Máme ředitelky poboček i další ženy v nejvyšším vedení a snažíme se jim vyjít vstříc. A tak to podle mě má být. Pochopení a vstřícnost se vždycky vyplatí oběma stranám. Jsem proti zavádění kvót, o kterých se často mluví, schopné ženy se prosadí, pokud chtějí, i samy.

Dopouští se ženy nevědomky něčeho, co jim karierní postup ztěžuje? Jak si takové chyby uvědomit a vyhnout se jim?

Myslím, že jde především o odlišný úhel pohledu na samotný kariérní postup. Ženy mohou obecně tým obohatit o mnohé dovednosti, schopnosti a tím zvýšit jeho výkonnost, ale třeba i přispět k celkové větší pohodě ve firmě. Přináší důležitou energii. Já bych nepodsouvala obecně dobré nebo špatné vlastnosti nikomu, ani mužům, ani ženám. Myslím, že všichni se snaží rozvíjet svoje zkušenosti a pracovat na sobě.

Minulý rok do rodiny Renomia Group přibyla Britanika, retailové finanční poradenství. Jak pohlížíte na situaci na českém trhu finančního poradenství?

Hlavním problémem je, že některé poradenské firmy, ale i samotné pojišťovny využívají poradce, kteří nemají téměř žádné zkušenosti, naučí se pár produktů a ty pak prodávají. A ne vždy se tyto produkty klientovi hodí. Poradce, který nemá dostatečné odborné zkušenosti, pak může klientovi více škodit než poradit.

Na trhu je však celá řada, a je jich většina, poctivých nezávislých poradců. Jsou velmi užiteční jak pro firmy, tak pro občany. Jsou na straně klienta a hájí jeho zájmy. Pokud jde o Britaniku, ta mimo jiné využívá profesionálního zázemí Renomia, to je jednou z jejích velkých výhod. Ve svých řadách chce mít takové poradce, kteří mají zájem nabízet férové poradenství zejména občanům a postarat se o ně nejenom, když chtějí sjednat pojistku, ale poskytnou jim pomoc i v případě pojistné události, nebo kdykoliv to budou potřebovat.

Jaké začátky Britanika zažívá – jak se potýká s předsudky a zaběhnutou konkurencí?

Samozřejmě to není jednoduché, ale daří se. Máme perfektní zázemí a jednáme s desítkami poradců. Vybíráme si. Také začínáme v čase, který nám spíše nahrává. Je poptávka ze stany klientů po skutečném osobním poradenství, založeném na dlouhodobé spolupráci a důvěře. Lidé chtějí péči a službu. Do Britaniky nepřijmeme sto poradců za každou cenu. Můžeme přijmout jenom toho, kdo má dobrou pověst. Je to proces, do kterého investujeme a který stojí peníze a čas. Věřím tomu, že je to správná cesta.

Na půdě VŠE je běžné, že finančně poradenské firmy lákají nezkušené studenty prvních ročníků vidinou praxe při studiu. Jak pohlížíte na realitu, že dvacetiletí nezkušení studenti mají po pár školeních radit klientům s financemi?

I student vysoké školy může být dobrý poradce, ale ne ze dne na den. Je důležité, jak se sám angažuje, učí a jaké má možnosti. Když se vrátím do historie naší firmy, moji synové Jirka a Pavel začínali také jako studenti a společně se mnou Renomia vybudovali, a když začínali, také jim tehdy bylo kolem dvaceti. Neměli žádné volno, prázdniny, pracovali, studovali a zároveň se učili rozumět pojištění. Také chtěli v počátcích jenom krátkodobě pomoci, ale zjistili, že pojišťovnictví je zajímavá a různorodá práce.

Jaké možnosti studentům nebo absolventům vaše společnost nabízí a jaké atributy jsou při výběrovém řízení ve vaší firmě stěžejní?

U nás pracují studenti formou krátkodobých i dlouhodobých brigád. Většinou jsou v back-office nebo pomáhají seniorním manažerům. Nemohou se sami starat o klienty, naše odpovědnost je velká. Mohou vnímat atmosféru firmy, poznat tým, obor i zázemí firmy. To je skvělá příležitost a často se stává, že u nás chtějí zůstat. Co se týče vysokých škol, ze kterých nabíráme, je spektrum opravdu pestré. Pojišťovnictví nabízí tolik činností a profesních zaměření, že se v něm dá využít téměř každý obor. Klíčový je zájem o pojišťovnictví jako celek a pak snaha vzdělávat se.

Co byste doporučila studentům, jak dosáhnout svých cílů? Říká se, že období mezi 20 a 30 roky nás definuje.

Pro úspěšné studium je ideální zvolit si ten správný obor. Nicméně, kdo to ve dvaceti ví? Ani já jsem to nevěděla. Studovala jsem elektrotechnickou průmyslovku, která mě sice příliš nebavila, ale na čas strávený ve Frenštátě pod Radhoštěm nezapomenu. Jsem vděčná svým profesorům za toleranci, porozumění a snahu mě přivést k maturitě, za jejich podporu.

Přesto jsem po škole nevěděla, co budu dělat dál. Moje zkušenost ale je, že ať děláte cokoli, nesmíte lidi zklamat. Tím jsem se vždy řídila, měla jsem dobrou pověst (dnes se spíše říká reference) a díky tomu přišla nabídka a možnost začít věnovat se něčemu, co se pak stalo i mým celoživotním koníčkem. Možná že na vysokých školách jsou studenti, kteří si říkají, že to není úplně ono. Musí proto hledat příležitosti. Někdy je to náhoda, že přijdete k něčemu, co vás nadchne, jako to bylo u mě. Je ale důležité se hlavně do něčeho pustit.

Jiřina Nepalová se svými syny vybudovala největší pojišťovací společnost ve střední a východní Evropě. Společně s dalšími akcionáři a profesionálními manažery dál firmu strategicky řídí. V roce 2015 RENOMIA GROUP spravovala pojistné za 7,3 miliardy korun. Aktuálně má pobočky v šesti zemích Evropy a díky zapojení do mezinárodních sítí dokáže poskytovat služby kdekoli na světě. Od prosince 2015 je Jiřina Nepalová také předsedkyní Asociace pojišťovacích makléřů ČR.

Také čtete:

Pojišťovny: Mrazy způsobily zemědělcům škody za stovky milionů

Makléřská společnost Renomia vstupuje do finančního poradenství