Online vzdělávání – jaký má význam pro zaměstnavatele?

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Symposium Chair Rosental Alves

Studium online představuje trend v oblasti celoživotního vzdělávání, který se stává stále významnějším doplňkem vzdělání tradičního, a je možné, že se postupně stane plnohodnotnou součástí vzdělání na školských institucích. Zůstává však zásadní otázkou, zda osvědčení z online kurzu přispěje nejenom k osobnímu rozvoji, ale i při výběrovém řízení a obecně na trhu práce.

Vybírat pouze akreditované kurzy

Systém studia přes internet je mnohem rozšířenější na západ od našich hranic, kde dle průzkumu Rasmussen College necelá polovina zaměstnavatelů považuje online vzdělání za stejně hodnotné jako vzdělání klasické a téměř 80 % oslovených v posledním roce zaměstnalo absolventa online kurzu . Především američtí HR specialisté se shodují na tom, že pro vylepšení životopisu je třeba vybírat kurzy, které jsou akreditované tradičními, většinou prestižními univerzitami. Záruka univerzity je dle Mary Massad, HR konzultantky společnosti Insperity, klíčová. „Uvedením certifikátu z neakreditovaného kurzu riskujete vyřazení vašeho životopisu,“ tvrdí Massad. Podobné kurzy doporučuje spíše pro rozvoj osobních zájmů.

Zároveň by se měl každý zájemce zamyslet nad tím, zda mu daný seminář bude platný v jeho oboru. „Když uvažujte o uvedení certifikátů z online kurzu v životopisu, zjistěte si, jak se na ně pohlíží v daném odvětví,“ doporučuje Christopher Cullen, marketingový konzultant vysokých škol. Obecně lze říct, že zaměstnavatelé považují studium technických nebo ekonomických oborů online za ekvivalentní k tradičním formám školství. Naopak obory, kde je podstatná osobní komunikace tak studovat vhodné není. Přidanou hodnotu získaných certifikátů, kromě nabytí nových znalostí tvoří zájem a motivace daného kandidáta. „Schopnost zkombinovat pracovní, studijní a osobní život s dalším rozšiřováním vašeho vzdělání je známkou silné vůle a schopnosti sebeorganizace,“ potvrzuje regionální HR ředitelka Manpoweru Susan Fontana.

Hlavní jsou dovednosti, ať je získáte kdekoliv

V České republice je situace jiná. Řada personálních agentur na certifikáty online vzdělávání vůbec nepřihlíží. „Zatím jsem se nesetkala s tím, že jen absolvování vámi zmíněných on-line kurzů (MOOC kurzů, pozn. red.) by bylo relevantní pro české zaměstnavatele,” komentuje situaci v rozhovoru pro The Student Times Zdena Hendrychová z České společnosti pro rozvoj kariérového poradenství. Na druhou stranu, někteří HR konzultanti sledují spíše schopnosti, které může kandidát v budoucnu využít. „Učím své klienty, že vzdělání není podstatné, pokud člověk neumí dodávat výsledky. Bohužel se v ČR stále nachází hodně zaměstnavatelů, kteří považují tradiční vzdělání za jakousi ‚záruku‘ úspěchu daného člověka, a mým cílem je toto změnit a ukázat, že tomu tak není,“ tvrdí Veronika Bojdová ze společnosti Performia. „Pokud je trendem v zahraničí, že zaměstnavatelé přestávají rozlišovat tradiční vysokoškolské od online vzdělávání, je to posun správným směrem,“ dodává. A podobný názor s ní sdílí i její kolegyně Barbora Hartmanová: „Pokud jde o uchazeče o práci, u nich si vždy ceníme, když za sebou mají nějaké kurzy (ať už online, nebo klasické), ale zásadní otázkou (a to je to hlavní, co naše klienty učíme) je to, zda za sebou uchazeči mají nějaké hodnotné výsledky.“ Důležitým tedy zůstává váš zájem, motivace a schopnosti vytěžit ze vzdělání maximum.

Klíčem je osvěta

Jaké možnosti online vzdělání se v České republice nabízejí? Hlavní překážkou využití zahraničních kurzů akreditovaných světovými univerzitami typu Coursera nebo Udacity je jazyková náročnost. Na vybraných videích se sice již objevují anglické titulky, přesto je znalost jazyka klíčová pro vyplnění kvízů a účasti na týmových pracích.

Původní iniciativa online vzdělávání přišla z akademického prostředí, i když dnes na platformy dodávají materiál i firmy či neziskové organizace. Česko se v tomto směru, jak tvrdí František Dalecký, zakladatel portálu Seduo.cz, nachází stále v plenkách. „U nás v Česku je to spíše téma slabé osvěty. Jedná se o docela specifickou situaci, protože mnoho lidí u nás o této možnosti ani neví. Jedno šetření, jež bylo součástí diplomové práce na VŠE, odhalilo, že 95 % oslovených tamějších studentů neví, že existuje něco jako MOOC.“

To se ale Dalecký snaží změnit. Právě on a jeho kolegové stojí za vznikem prvního českého projektu MOOC kurzů, webového portálu Seduo.cz, který poskytuje online kurzy na různorodá témata, od základů grafiky po rady v oblasti nároků dávek v mateřství. Některé kurzy jsou po registraci zcela zdarma, další jsou však za poplatek. Úspěšným absolvováním získáte nejenom nové dovednosti, ale i formu osvědčení, kterou lze snadno využít, jak odpovídá pro The Student Times zástupce Jobs.cz Tomáš Ervín Dombrovský: „To, že se uvádění certifikátů do jisté míry vyplatí, dokládá i fakt, že to již stovky absolventů kurzů na Seduo.cz učinily – např. skrze LinkedIn. Mezi těmi, kdo si na svůj profil některý z certifikátů přidali, jsou i zástupci HR oddělení.“

České školy míří na web

K přiblížení českého trhu k západnímu modelu přispělo zapojení vysokých škol do již zmiňovaného projektu Seduo. Například kurz Komunikace s lidmi v souladu s fungováním mozku organizuje ZČU, kurz Práce s informacemi MUNI. Zároveň přispívají k osvětě české akademické obce. „Projekt podporujeme a doporučujeme absolvování těchto kurzů všem svým studentům,“ uvádí grafická laboratoř pod hlavičkou VŠE. Děkan Fakulty mezinárodních vztahů VŠE Štěpán Muller přidává svůj pohled: „O tom, že online kurzy se mohou stát významným doplňkem klasické vysokoškolské výuky, jsem přesvědčen již několik let. Problémem využití ale dosud byl nedostatek know-how pro jejich zpracování a jistá počáteční nedůvěra.“