Ukrajina přerušila export ropy jižní větví ropovodu Družba, který vede do Česka. Obnoví se v řádu dní

Ropovod Družba

Ropovod Družba Zdroj: profimedia

Ropovod Družba
Ropovod Družba
3
Fotogalerie

Ukrajina od 4. srpna zastavila tranzit ruské ropy jižní větví ropovodu Družba, která vede mimo jiné i do České republiky. Podle agentury Interfax to oznámil ruský provozovatel ropovodů Transněfť. Ukrajinský provozovatel ropovodů Ukrtransnafta podle něj přestal ropu posílat dál kvůli neuhrazení tranzitních poplatků. Příčinou jsou podle ruské strany západní sankce. Rafinerie Slovnaft zastavení potvrdila. K obnovení dodávek ropy ropovodem Družba do České republiky by mělo dojít v průběhu několika dní, potvrdila firma Mero, která je vlastníkem české části ropovodu.

Podle sdělení se neuskutečnila platba od ruského provozovatele ropovodů Transněfť ukrajinskému provozovateli ropovodů Ukrtransnafta. Důvodem jsou západní sankce proti Rusku, kvůli válce na Ukrajině. Ukrajina tak ropu neposlala dál.

Ropovod Družba začíná v Rusku na východním břehu Volhy a v Bělorusku se dělí do dvou větví - severní vede do Polska a Německa, jižní přes Ukrajinu do Maďarska, na Slovensko a do České republiky.

Společnost Mero, která je vlastníkem a provozovatelem české části ropovodu Družba a ropovodu IKL potvrdila, že jsou v současnosti dodávky zastavené. Zásobování ropou rafinerie v Litvínově je však plně zajištěné z operativních zásob umístěných na centrálním tankovišti v Nelahozevsi, jejichž objem je dostatečný do chvíle, než se znovuobnovení provoz ropovodu Družba. 

„Gazprombank, která platby zařizuje, nám oznámila, že peníze byly vráceny kvůli sedmému balíčku sankcí,“ prohlásil mluvčí Ukrtransnafta Igor Demin. Severní větev funguje normálně. „Tranzit přes Bělorusko do Polska a Německa pokračuje,“ uvedl. 

Pozastavení přepravy ropy potvrdil i slovenský Transpetrol a Slovnaft. Mluvčí rafinérie Anton Molár reagoval, že výrobní proces aktuálně funguje bez přerušení. „Bratislavská rafinerie ve spolupráci s Transpetrolem využívá na zpracování všechny dostupné rezervy v systému,“ tvrdí Molnár pro deník Pravda. Pokud se podaří vyjednávání, které vede Slovnaft i Mol, dodávky ropy by se mohly obnovit do několika dní. 

Problém by to představovalo především pro dodávky do maďarské Mol Nyrt. „Ačkoli má Mol dostatek rezerv na několik týdnů, pracuje na řešení,“ uvedl Mol v prohlášení.

Za ropovod Družba Česko podle bývalého generálního ředitele společnosti MERO, která provozuje ropovod na území Česka, Stanislava Bruna nemá náhradu. Řekl v březnu pro Seznam Zprávy. 

Rusko prostřednictvím jižní větve ropovodu Družba obvykle dodává zhruba 250 tisíc barelů ropy denně.

Evropská unie se dohodla, že od 5. prosince přestane dovážet ruskou ropu a o dva měsíce později i ropné produkty. Z embarga bude dočasně vyňata přeprava ropy ropovodem Družba.

Co určuje cenu ropy?

Video placeholde
• Videohub

O stavbě ropovodu Družba se rozhodlo v prosinci 1958, výstavba začala o dva roky později. Ropovod začíná v Rusku na východním břehu Volhy a v Bělorusku se dělí do dvou větví - severní vede do Polska a do Německa, jižní přes Ukrajinu pak do Maďarska, na Slovensko a do České republiky. Kapacita ropovodu je až jeden milion barelů ropy denně. Někdejší „tepna přátelství“, dlouhá asi 5500 kilometrů, vyrostla jako společné dílo Polska, Maďarska, Československa, Německé demokratické republiky a Sovětského svazu.

Na území tehdejšího Československa začala proudit ruská ropa ropovodem Družba 22. února 1962, a to do největší československé rafinerie, bratislavského Slovnaftu. Tehdejší tisk to označil za příklad socialistické spolupráce a nezištné pomoci velikého Sovětského svazu. O několik let později potrubí přivedlo ropu i do českých rafinerií v Kolíně, Pardubicích, Kralupech a Litvínově.

Celková délka trasy ropovodu Družba v ČR včetně zdvojení je nyní 473 kilometrů a přepravní kapacita české části ropovodu je devět milionů tun ropy ročně. 

Po pádu komunistického režimu se stala jednou z priorit československé a české vlády snaha zbavit se jednostranné surovinové závislosti na Rusku. Četné výpadky dodávek a špatný technický stav Družby urychlily budování ropovodu IKL z německého Ingolstadtu. Do provozu byl uveden v lednu 1996. Oba ropovody vstupují do Centrálního tankoviště ropy Nelahozeves, jejich vlastníkem a provozovatelem je společnost MERO.

V minulosti zasáhlo dodávky ropovodem několik výpadků. Přerušení dodávek mělo nejrůznější příčiny - od požadavku SSSR na platbu ve volně směnitelné měně přes spory mezi Ruskem a Ukrajinou o výši tranzitních poplatků a zaplněné české zásobníky až po poruchy a znečištění ropy.