Sliby pro volby. V Praze řeší strany dopravu a bydlení

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Podpora družstevního bydlení, zkrácení stavebních řízení či levnější jízdné v MHD patří shodně k prioritám ODS, Pirátů, koalice Spojené síly pro Prahu nebo ČSSD.

Dopravní kolapsy kvůli neexistujícím okruhům dlouhodobě patří k největším problémům hlavního města. V posledních letech se k nim přidaly drahé byty i nájmy, jejichž ceny narostly o desítky procent. Právě doprava a bydlení proto před podzimními komunálními volbami rezonují v programech stran.

„Je potřeba výrazně ulevit automobilové dopravě, proto chceme, aby MHD byla zdarma,“ řekl pražský lídr ČSSD Jakub Landovský. Podobné opatření prý platí v celém Estonsku a země na tom vydělala.

Strana chce nadále tlačit na dostavbu vnitřního i vnějšího okruhu. „Bohužel se v uplynulých čtyřech letech nevyužila možnost, kdy ministr dopravy a pražská primátorka byli z jednoho hnutí,“ poznamenal v narážce na ANO Landovský.

Podobný názor má i Hana Marvanová, dvojka uskupení Spojené síly pro Prahu tvořeného TOP 09, STAN, lidovci a dalšími stranami. „Praha má v dopravě tři priority: Pražský okruh, Pražský okruh a Pražský okruh. Podporovat chceme i alternativní způsoby dopravy,“ nastínila s tím, že co nejrychleji musí pokračovat výstavba metra D v úseku mezi Pankrácí a Písnicí.

ODS hodlá zrychlit stavební řízení. „V jejich délce je Česko na 165. místě ze 185 porovnávaných zemí. I u brownfieldů trvají změny územního plánu sedm či osm let,“ uvedl šéf pražských občanských demokratů Tomáš Portlík. Jeho strana kritizuje i to, že město prakticky neinvestuje a hromadí neutracené miliardy korun.

Další horké téma je bydlení. „Je potřeba umožnit stavět bytové domy na parcelách bývalých průmyslových areálů a rehabilitovat nájemní a družstevní bydlení,“ navrhuje kandidát Pirátů na primátora Zdeněk Hřib. Město by se podle něj mělo stát aktivním hráčem na realitním trhu, aby mohlo provádět svoji bytovou politiku. Družstevní bydlení podporuje i Landovský. Navíc se chce dohodnout s developery, aby z projektů odváděli městu deset procent bytů za režijní ceny.

Hnutí ANO, které do boje o primátorský řetěz nasadí podnikatele Petra Stuchlíka, program zatím nepředstavilo. Na řešení nejpalčivějších problémů má ale Stuchlík podobné názory jako jeho soupeři.