Rozhoduje Facebook volby? Drahoš utratil za kampaň na sociálních sítích skoro pět milionů
Prezidentští kandidáti mají posledních pár dní na to, aby vykázali Úřadu pro dohled nad hospodařením stran a hnutí závěrečné zprávy o financování svých kampaní. Kromě vítěze prezidenta Miloše Zemana tak již učinili všichni. Ve výdajích na kampaň se lze mimo jiné dočíst, jak velkou váhu přikládali jednotliví kandidáti kampani na sociální sítě.
Nejvíce za kampaň na sociálních sítích utratil podle očekávání akademik Jiří Drahoš, který s prezidentem Zemanem prohrál ve druhém kole. Reklamy, správa profilu i tvorba strategie kampaně na sítích ho vyšly na 4,8 milionu korun. Drahoš jen těsně dodržel padesátimilionový limit na kampaň, celkové jeho výdaje dosáhly 49,9 milionů korun. Ostatní jsou ve výdajích daleko za Drahošem.
Vysoké výdaje na sociální sítě měl i Michal Horáček, který si celou kampaň zaplatil sám. Za propagaci na Facebooku a Twitteru utratil 1,6 milionu. Expremiér Mirek Topolánek zaplatil za sítě přes půl milionu a ostatní utratili podstatně méně. Bronzový bývalý diplomat Pavel Fischer utratil za výrobu webových stránek a propagaci na internetu 2,6 milionů, ale nemá zvlášť uvedeno, kolik z toho šlo na takzvaná nová média.
Nejvíce peněz od kandidátů získal Facebook, v menšině pak byl Twitter nebo Instagram. "Sociální sítě volby ovlivňují už dlouho, bohužel se to nedá přesně spolehlivě změřit. Sítě dneska fungují zejména jako multiplikátor jiných sdělení, umí tedy znásobit dosah například novinových zpráv o kandidátech," řekl deníku E15 odborník na politický makreting Karel Komínek.
Podle Komínka jsou sítě důležité i proto, že jsou levnější než třeba billboardová reklama nebo propagace v tištěných médiích. "Hlavně umožňují politikům vykreslit se jako lidi, což je často v ostrém kontrastu s tim, jak kandidáty vnímá veřejnost," dodal Komínek.
V dluzích neskončil z uvedených kandidátů nikdo, byť podnikatel Vratislav Kulhánek od toho nebyl daleko. Po vyúčtování a započítání nepředpokládaných nákladů se dostal do dluhu 71 800 korun, které však za něj vzápětí zaplatil miliardář Pavel Sehnal. Ten Kulhánkovi sponzoroval takřka celou kampaň. Většině kandidátů zbyly řádově jen stovky korun, které putovaly podle zákona na charitu.
Velká část nákladů kandidátů putovala mimo jiné na dobrovolníky, kteří ač nepobírali plat, museli být ve vyúčtování vedeni, jako kdyby jim kandidát zaplatil. To je jedna z věcí, kterou se snaží změnit skupina poslanců, která připravuje novelu zákona o financování volebních kampaní.
„Parlamentní a prezidentské volby byly testem nového zákona o politických stranách. Zcela upřímně si musíme říct, že zákon testem neprošel a je třeba zásadních změn, které povedou k opravdu transparentnímu financování volebních kampaní a nepotlačování základních práv občanů, kteří jsou popotahováni za politické názory,“ uvedl předseda Starostů Petr Gazdík.
Starostové podepsali memorandum o spolupráci s ODS, Piráty, ČSSD, KDU-ČSL a TOP 09, ve kterém se zavázali k přípravě novely zákona. Ta by měla kromě jiného vyřešit financování kampaní zahraničními firmami i anonymní sponzory stran.
Drahoš, Fischer i lékař Marek Hilšer si brzy budou muset znovu dávat pozor na své finance. Všichni tři totiž kandidují v Praze do Senátu, kampaň ale budou muset začít vykazovat až od té doby, kdy bude vyhlášen termín voleb. Ty by se měly konat v říjnu.
Jiří Drahoš Dary: 46 685 983 Sociální sítě: 4 831 293 Pavel Fischer Dary: 7 052 688 Výroba a propagace na webu: 2 667 324 (kandidát nemá zvlášť oddělené výdaje na sociální sítě) Michal Horáček Dary: 0 Sociální sítě: 1 618 354 Marek Hilšer Dary: 454 550 Sociální sítě: 227 159 Mirek Topolánek Dary: 10 688 250 Sociální sítě: 517 275 Jiří Hynek Dary: 440 300 Sociální sítě: 167 600 Petr Hannig Dary: 50 741 Sociální sítě: 11 250 Vratislav Kulhánek Dary: 6 207 800 Sociální sítě: 125 806 Zdroj: Oficiální závěrečné zprávy o financování zveřejněné na webu udhpsh.cz. |