Německá letecká společnost Lufthansa ve druhém čtvrtletí díky oživení poptávky téměř ztrojnásobila zisk. Aerolinky těží z boomu turistického cestování po uvolnění protipandemických opatření. Dařilo se i maďarské nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air, která vykázala v prvním fiskálním čtvrtletí čistý zisk 61,1 milionu eur (1,5 miliardy korun) po ztrátě 452,5 milionu eur ve stejném období loni.
Očištěný zisk před zdaněním a odpisy Lufthansa v období od dubna do června zvýšila o 217 procent na rekordních 1,09 miliardy eur (26,1 miliardy korun). Společnost očekává vysokou poptávku po cestování, zejména v prémiových třídách, i po zbytek roku. Firma o tom informovala ve zprávě o výsledcích hospodaření.
Rezervace na období od srpna do prosince v průměru přesahují 90 procent úrovně před pandemií. To Lufthansu přimělo k tomu, aby ve třetím čtvrtletí rozšířila svou kapacitu na 88 procent úrovně roku 2019, uvedla skupina.
Lufthansa, která vlastní letecké společnosti Austrian Airlines, SWISS či Eurowings, se k výhledu trhu staví podle agentury Reuters optimističtěji. Letecká společnost uvedla, že letos vrátí do pravidelného provozu další dva letouny A380 a v příštím roce budou následovat další spolu s novými letouny Boeing 787 a Airbus A350.
Navýšení kapacity na dálkových linkách bude podle Lufthansy spočívat především v rozšíření spojů do Asie vzhledem k opětovnému otevření velkých trhů, jako je Čína a Japonsko.
Wizz Air zvýšil zisk o polovinu
Tržby Wizz Air se za tři měsíce do konce června zvýšily o 52,9 procenta na 1,2 miliardy eur. Provozní zisk činil 79,9 milionu eur po ztrátě 284,5 milionu eur loni. Obsazenost letadel se zvýšila o 6,5 procentního bodu na 91,2 procenta.
Společnost ale upozornila, že růst kapacity bude pomalejší, než původně očekávala, kvůli přetrvávajícím problémů v dodavatelském řetězci. Snížila tak prognózu růstu ukazatele ASK, který měří kapacitu pro přepravu cestujících a je násobkem nabízených sedadel na letu a vzdálenosti v kilometrech, na 25 procent z původních 30 procent. Navzdory těmto omezením však Wizz Air potvrdil celoroční výhled, který počítá s čistým ziskem v rozmezí 350 milionů až 450 milionů eur.
Navzdory rozmachu turistického cestování se objevily obavy, že prudký nárůst poptávky by mohl v podzimní sezóně ztratit na dynamice, protože vysoká inflace začne omezovat výdaje cestujících. Konkurenční letecká skupina IAG minulý měsíc uvedla, že si "uvědomuje" nejistotu v globální ekonomice. Nízkorozpočtová letecká společnost Ryanair byla ohledně poptávky po zbytek roku 2023 opatrná.