Američané v Afghánistánu testují nový bezpilotní vrtulník

Testovány jsou dva modely helikoptér K-MAX. Tým techniků provádí půlroční hodnocení vrtulníků na americké letecké základně v afghánské provincii Hílmand. Od zahájení provozu 17. prosince již letěly dvacetkrát, přičemž převezly 18 tun nákladu, zejména potravin a dalších zásob potřebných na vzdálených základnách.
„Afghánistán je silně zaminovaná země a přítomnost improvizovaných výbušných zařízení je při každém přesunu konvoje s nákladem velký problém,“ prohlásil podle agentury AP major Kyle O'Conner, který má testování na starosti. „Každý náklad, který můžeme odebrat z pozemního konvoje, snižuje nebezpečí pro naše vojáky. Bezpilotní helikoptéra navíc vylučuje nebezpečí i pro pilota,“ dodal.
Počítač na palubě nahraje plán mise, který umožňuje vrtulníku letět v automatickém režimu. Operátor na základně kontroluje let a může přepnout autopilota na manuální řízení, pokud se objeví nějaké problémy nebo musí být změněn směr letu.
K-MAX je nejnovější série dvoumotorových helikoptér Kaman původně z 50. let. Neobvyklé uspořádání dvou dvoulistých protiběžných rotorů dává stroji výjimečnou stabilitu při letu; podmínkou je přesné umístění nákladu.
Během války ve Vietnamu původní model helikoptéry Kaman, dvoupilotní HH-43 Huskie, absolvoval ze všech letadel nejvíce záchranných operací vzhledem ke svým výjimečným leteckým schopnostem.
Verze pro jednoho pilota se poprvé objevila v roce 1990, prototyp bezpilotního stroje pochází z roku 2008. Celkovou nosnost má maximálně 3100 kilogramů a hodina provozu stojí 1100 dolarů (22 385 korun), tedy několikanásobně méně než verze s pilotem. Po šesti měsících testování by armáda měla rozhodnout, jestli bezpilotní vrtulník zařadí do běžného provozu.