Austrálie už nepátrá po kometách. Země je v ohrožení, varují astronomové

Průlet komety Siding Spring kolem Marsu (vizualizace)

Průlet komety Siding Spring kolem Marsu (vizualizace) Zdroj: NASA

Ochrana Země před potenciálně katastrofálním nárazem komety dostala vážnou trhlinu, varují astronomové. Austrálie totiž ukončila svůj program na sledování komet a dalších potenciálně nebezpečných vesmírných objektů – jediný na jižní polokouli.

Program, byl ukončen poté, co přišel o zdroj financování. Podařilo se mu přitom objevit kometu Siding Sprig, která v neděli jen těsně minula Mars.

„Je to skutečně znepokojující,“ řekl deníku Guardian Australia astronom Bradley Tucker. „Právě teď se na nás může něco řítit a my o tom nebudeme vědět. Program Siding Spring, pojmenovaný po observatoři, která kometu objevila, byl jediným svého druhu na jižní polokouli.

Poprvé byl program v ohrožení už v lednu 2013 kvůli lesním požárům, které málem zasáhly i observatoř Siding Spring. Australská národní univerzita následně poskytla programu další finance, v létě loňského roku už se ale další přispěvovatel nenašel. Teleskop v observatoři by navíc podle vědců potřeboval rozsáhlou rekonstrukci.

V USA se peníze našly

Partnerská observatoř v Arizoně, která sleduje tělesa na severní polokouli, zůstává v provozu. „Ze severní hemisféry ale samozřejmě nevidíte předměty na jižní obloze,“ uvedl astronom Ian Adams s tím, že bez australské observatoře by se nepodařilo objevit ani kometu Siding Spring.

Průlet komety Siding Spring - záznam vesmírné agentury ESA

Podle Tuckera by se finance pro observatoř našly, pokud by australská vláda přestala sledování komet považovat za akademickou záležitost a pojala jej jako systém včasného varování. „Neměli bychom se na to dívat jako na problém jedné země. Jde o globální problém,“ dodal.

Jako výbuch atomové bomby

Astronomové považují za nebezpečné všechny objekty, které mají v průměru přes 150 metrů nebo kolem země proletí ve vzdálenosti menší než 7,4 kilometru. Dosud bylo zaznamenáno 1508 podobných případů.

Posledním známým případem srážky země s větším tělesem byl loňský pád dvacetimetrového meteoritu, který explodoval třicet kilometrů nad ruským Čeljabinskem a zranil 1500 lidí. „Je to v základu podobné, jako kdyby v atmosféře vybuchla jaderná bomba,“ popsal to Tucker.