Barcelona vyžene stará auta z města, zákaz má platit už za dva roky

Barcelona

Barcelona Zdroj: profimedia

Barcelona (ilustrační foto)
Barcelona
Barcelona
Barcelona
Barcelona
11
Fotogalerie

V katalánské Barceloně se rozhodli pro radikální řešení smogové situace. Od roku 2019 zakážou vjezd do města autům starším 20 let. Zákaz se navíc bude vztahovat na celou metropolitní oblast města. Starší auta budou moci do města jen o víkendu. 

Podle návrhu se zákaz bude týkat všech osobních vozidel registrovaných před rokem 1997 a všech dodávek registrovaných před rokem 1994, uvedl The Guardian. Zákaz má snížit stav emisí ve městě o více než 30 procent v průběhu příštích 15 let. Oproti jiným městům ale Barcelona zvolila radikální řešení - opatření, které má začít platit 1. ledna 2019, se netýká jen centra města, ale celé metropolitní části města, konkrétně 39 okolních obcí.

Podle zástupců města se tento krok dotkne v souhrnu 128 tisíc automobilů - 106 tisíc osobních vozů a 22 tisíc dodávek, tedy sedmi procent a 16 procent z celkového počtu vozů registrovaných v regionu.

"Cílem je snížit emise o 10 procent v průběhu příštích pěti let a dosáhnout tak stavu ovzduší doporučeného Světovou zdravotnickou organizací," vysvětlila rozhodnutí městská rada.

Ačkoliv zákaz bude platit až za dva roky, město dostává již nyní pravomoc krátkodobě zákazat vjezd starších vozidlům.

Místostarostka pro životní prostředí Janet Sanezová v této souvislosti uvedla, že špatná kvalita ovzduší v Barceloně má vliv na 3500 předčasných úmrtí ročně. "Obyvatelé Barcelony nám v průzkumech vzkázali, že chtějí čistší vzduch. Smog je pro ně problémem číslo jedna," uvedla Sanezová. Město prý doufá, že majitelům "zakázaných aut" usnadní situaci alespoň veřejnou dopravou zdarma.

Stovky kilometrů cyklostezek i neděle bez aut

Boj se smogem je aktuálně celoevropský fenomén. Různé evropské metropole se vypořádávají s nadměrnou automobilovou dopravu různými způsoby. Jak uvádí World Economic Forum, zatímco Oslo chce zakázat všechna auta ve městě počínaje rokem 2019, Paříž a Brusel zase zavádějí takzvané "neděle bez aut". Londýn pak vyžene auta s dieselovými motory z města do roku 2020, přičemž to samé plánují také v Aténách do roku 2025. V Madridu zas od roku 2020 nevyjedou auta na 24 nejrušnějších ulic.

Další evropská města připravují takové změny, které v centrech měst upřednostní chodce a cyklisty. Německý Hamburk například promění 40 procent plochy města na "zelenou plochu" zcela bez aut, Kodaň zase buduje 500 kilometrů cyklostezek.

Praha: Zatím bez plánů

Praha zatím o úplném zákazu vozidel v centru města neuvažuje. Město plánuje, že by v budoucnu mohla při smogu například omezit vjezd automobilů, rychlost jízdy nebo rozšířit podporu MHD. Vyplývá to z analýzy regulace dopravy při smogových situacích v evropských zemích a městech.

Konkrétní opatření vhodná pro Prahu město teprve vybere. Materiál použije metropole při tvorbě regulačního řádu, podle kterého bude v případě smogu postupovat. Smogovou situaci v Praze vyhlásili meteorologové jen za rok 2017 už třikrát.